Liam Neeson i el crepuscle del 'thriller' d’acció
L'actor continua abonat al club del mastegot, ara a la frontera entre els Estats Units i Mèxic
La memoria de un asesino
- Direcció: Martin Campbell
- Guió: Dario Scardapane
- 114 minuts. Estats Units (2022)
- Amb Liam Neeson, Guy Pearce, Monica Bellucci, Taj Atwal
L’eclosió de Liam Neeson com estrella del thriller gràcies a la saga de Venjança (2008-2014), durant la qual l’actor irlandès va fer 60 anys, figura com un dels fenòmens cinematogràfics més inesperats del segle XXI. No només és que el bateig com a heroi d’acció li arribés a Neeson interpretant un agent especial jubilat, en una indústria fílmica dominada pel culte a la joventut, sinó que la mateixa idea del thriller de venjança –un subgènere artesanal de suspens i cops de puny– fa temps que albira la seva extinció a mans de l’elefantiasi digital dels Avengers de Marvel. Tanmateix, Neeson segueix esprement el filó de la seva inclusió tardana al club del mastegot, i amb La memoria de un asesino sublima la seva condició crepuscular encarnant un sicari texà malalt d’Alzheimer.
Posats a fer memòria, cal dir que som davant d’un remake del film belga de 2003 La memoria del asesino, tot i que els cinèfils probablement connectaran l’odissea amnèsica de Neeson amb Memento de Christopher Nolan, i encara més quan Guy Pearce apareix en escena en la pell d’un malcarat agent de l’FBI. Dit això, La memoria... es presenta com un filmnoir cru i estilitzat en què la frontera entre els Estats Units i Mèxic esdevé un infern de corrupció i feminicidis. Un pou de grisor moral del qual la pel·lícula extreu bafarades de violència, molta indignació i una mirada inquietantment complaent amb la llei del talió.