'Limpia, fija y da esplendor', l'anunci sexista d'homenatge a la RAE
L'Academia de Publicidad ha regalat un espot, que ha aixecat polèmica, per celebrar els 300 anys de la Real Academia de la llengua
BarcelonaEl vell lema de 'Limpia, fija y da esplendor' que encara té la Real Academia Española de la llengua ha sigut el 'leitmotiv' d'un vídeo que els ha regalat l'Academia de Publicidad per celebrar els 300 anys d'història de la institució.
L'espot mostra una mestressa de casa que renya el seu fill perquè ha embrutat el terra –"estropiciándolo todo", li diu– i confon la paraula 'reluciente' amb 'floresciente'. Emulant un anunci de detergent, el diccionari de la RAE apareix com a solució per a les errades lingüístiques.
Diverses associacions de dones (la Federació de Dones Progressistes, les Associacions de Dones Separades i Divorciades i la Fundació Dones) han denunciat el vídeo i els estereotips que reprodueix. I més quan és un regal per a una entitat com la RAE, que entre els seus 43 membre només n'hi ha 7 que siguin dones. L'agència Shakleton, que l'ha produït, nega que la dona protagonista sigui un arquetip de dona de fer feines. Afirmen que el to de l'anunci és la paròdia i que, en tot cas, volien que fos humorístic.