Lina Tur, Núria Rial i Rinaldo Alessandrini tanquen l'Espurnes Barroques 2024
La setena edició del festival culminarà amb el cicle complet de 'Sonates del Rosari' de Heinrich Biber
BarcelonaLa setena edició del festival Espurnes Barroques culminarà aquest cap de setmana amb dos concerts de la violinista eivissenca Lina Tur Bonet, que interpretarà íntegrament les Sonates del Rosari de Heinrich Biber (1644-1704). D'aquesta manera, la violinista relligarà "els tres cicles de misteris que desgrana Biber, el goig, el dolor i la glòria, que han sigut el fil narratiu de la programació d'enguany", tal com recorda el director artístic del festival, Josep Barcons. Acompanyada de l'ensemble que ella mateixa dirigeix, Musica Alchemica, Tur abordarà les quinze sonates i la passacaglia final de Biber entre l'església de Santa Maria de Ponts, el dissabte 8 de juny, i l'església de Santa Maria de la Molsosa, el diumenge 9. "Serà bonic, perquè podrem escoltar les Sonates del Rosari davant de retaules del Roser", diu Barcons.
L'últim cap de setmana de l'Espurnes Barroques també comptarà amb la soprano manresana Núria Rial, i la formació Concerto Italiano, dirigida per Rinaldo Alessandrini. Rial, acompanyada de l'orquestra barroca Vespres d'Arnadí, actuarà diumenge a la tarda a Sant Miquel de Castelltallat, al municipi de Sant Mateu de Bages. Oferirà un repertori integrat per obres de Johann Sebastian Bach, Dietrich Buxtehude, Philipp Heinrich Erlebach i Johann Christoph Bach, que el festival té previst enregistrar posteriorment. "És un programa que també parla del dolor i el goig de l'ànima", diu Barcons, que recorda que tots els concerts del festival estan vinculats amb una experiència gastronòmica. "En aquest cas, hem encarregat tres bombons en una pastisseria on la soprano anava a comprar de petita", afegeix. D'altra banda, el Concerto Italiano interpretarà el quart llibre de Madrigals de Monteverdi, dissabte a la tarda, al paranimf de la Universitat de Cervera, "el lloc on es feien per excel·lència les lliçons magistrals", segons Barcons. "No hi ha ningú com Alessandrini per fer els Madrigals", diu el director.
Barcons valora "molt positivament" l'edició d'enguany del festival, que ha conjugat les Sonates de Biber amb música popular sarda, flamenca i catalana. "La música de Biber és altament contrapuntística, només a l'abast de virtuosos de l'instrument i provinent de la tradició centreeuropea –explica Barcons–. Per això, vam decidir abordar el goig, el dolor i la glòria també des d'un altre llenguatge, el del sud d'Europa, vocal, homofònic i d'arrel popular". El director del festival celebra que, en molts concerts, han exhaurit les entrades o han tingut una ocupació gairebé total. "De cara a la pròxima edició, ja tenim algunes propostes mig lligades, sempre amb la idea de donar a conèixer el patrimoni barroc, i podem avançar que inclourem algun lloc nou en la programació", afegeix.