'Literactua': tres peces teatrals a partir de tres obres literàries, l'experiment de l'Espai el Tub
Textos d'Antònia Vicens, Gabriel Janer Manila i Llorenç Villalonga arriben a escena gràcies a la col·laboració del centre de creació i la Fundació Mallorca Literària
PalmaDe la voluntat de reivindicar la paraula i el teatre de Produccions de Ferro, productora que organitza el Festival de la Paraula i gestiona l'Espai de Creació el Tub, i l'objectiu de promocionar la literatura i el teatre en català escrit a les Balears de la Fundació Mallorca Literària, n'ha sorgit el projecte, o experiment, Literactua del silenci. A partir de tres obres literàries es creen tres obres de teatre, cada una dirigida per un autor diferent però totes interpretades pels mateixos actors.
39 graus a l’ombra, d’Antònia Vicens, He jugat amb els llops, de Gabriel Janer Manila, i Les fures, de Llorenç Villalonga, són els títols elegits per dur a escena, dramatitzats i dirigits per Catalina Florit, Jaume Miró i Aina de Cos, respectivament. Els intèrprets de totes les obres són Agnès Llobet, Caterina Alorda i Joan Toni Sunyer. La peça teatral de 39 graus a l'ombra ja va fer les actuacions pactades, però des de Produccions de Ferro asseguren que la intenció és fer gira.
El cap de setmana passat es va estrenar He jugat amb els llops, que encara es pot veure aquest dissabte a Algaida (Casal Pere Capellà) i diumenge a Pollença (església de Sant Domingo). El muntatge de Les fures s'estrenarà a l'Espai el Tub dia 24 de març, i es podrà veure a Santanyí, Binissalem, Manacor, Algaida i Pollença.
Vides amagades en l’entorn de la indústria turística
Segons l'equip del projecte, "cada una a la seva manera, les tres obres literàries parlen de vides amagades en l’entorn de la indústria turística". L'actriu Agnès Llobet també ho comenta: "El turisme és el fil invisible que uneix les tres obres. De manera més o menys explícita, encara que sigui amb pinzellades, totes ofereixen un cert retrat del turisme a Mallorca", explica.
Si bé les tres propostes escèniques formen part del mateix cicle, cada títol és un nou començament: "Cada peça té la mirada d'un director i dramaturg concrets, així que començam de zero amb cada nova proposta. A més, els directors tenen el seu propi llenguatge escènic", manifesta l'actriu, que assegura que entre els tres actors ja s'ha creat un "microllenguatge" comú. Cada peça, un univers.
Així mateix, Llobet assegura que aquest experiment "és un repte", i que fa que els actors pateixin un "cert desequilibri": "Tenim poc temps per preparar els muntatges, però hi ha una part plaent de joc, especialment entre l'equip d'actors".
L'actriu destaca, també, que els títols tenen "missatges potents darrere", des de missatges ecologistes a missatges que poden lligar amb "l'actual desencant personal i vital amb el món, la manca d'empatia, les jungles ciutadanes...". Per a Llobet, es tracta de "la pèrdua de valors lligats a la cooperació, a l'amor".