'Llim', l'organisme viu d'aigua i vidre que Lara Fluxà presentarà a la Biennal de Venècia

La instal·lació de l'artista mallorquina es veurà a l'espai Catalonia in Venice, a l’Eventi Collaterali, a partir del 23 d'abril

L'artista mallorquina Lara Fluxà
ARA Balears
01/04/2022
2 min

PalmaL’aigua i el vidre són els dos conceptes protagonistes de la instal·lació Llim, de l’artista mallorquina Lara Fluxà. Aquesta és la proposta que es veurà a l'espai Catalonia in Venice, a l’Eventi Collaterali de la 59a Biennal d'Art de Venècia (Itàlia), del 23 d'abril al 27 de novembre. L’obra de Fluxà, comissariada per Oriol Fontdevila, hi serà de la mà de l'Institut Ramon Llull (IRL). 

El projecte s’ha presentat aquest divendres a Palma i a Barcelona. “Llim és una forma d'organisme obert i transparent que ens permet veure'n l'interior i caminar a través seu", ha explicat Fluxà. Un organisme que desplaça temporalment l'aigua del Canale di San Pietro per mitjà d'un sistema tubular de vidre. En passar pel pavelló, l'aigua del canal anirà deixant residus, llots i sediments: el llim del qual pren nom el projecte. Durant els set mesos de la Biennal, la instal·lació anirà assimilant el subsol de Venècia i anirà incorporant-lo al pavelló a través de les canonades de l'organisme. Per això mateix, artista i comissari parlen d’un “organisme viu”: anirà canviant, s’anirà transformant.  

La intervenció està feta d'un conjunt de cisternes, càpsules i conduccions vítries que defineixen un paisatge de formes orgàniques. L'aigua circula permanentment per l'interior de la instal·lació, on entra en interacció amb el petroli i la llet, talment es tractàs d'una performança interpretada per materials. El moviment que acciona l'aigua serà ocasionat per la força de la gravetat, així com auxiliat amb l'acció de bombes d'aigua i vàlvules controlades per microprocessadors PLC.

"Lara treballa amb vidre i aigua en tant que substàncies fonamentals de la vida, en tant que matèries que muten de manera reversible, de manera que generen vincles amb altres substàncies de capacitat engendradora. L'aigua i el vidre són també dos materials idiosincràtics que han determinat la història de la ciutat, esdevenen, amb aquesta instal·lació, indissociables", segons Fontdevila.

Narració i publicació

Llim s'acompanya d'una publicació que es distribuirà al mateix espai expositiu i que presenta una narrativa amb diferents documents visuals i textuals que han servit a l'artista en el procés d'engendrar-se l'organisme. S'hi inclouen dues cartes: una de Jane Da Mosto, científica mediambiental, directora de l'associació We Are Here Venice, amb què s'aborden problemàtiques associades amb la gestió del llim a la llacuna; i una de Javier Peñafiel, artista visual, que reflexiona entorn de la noció de metabolisme tot referint-se a pràctiques artístiques i arquitectòniques que han tingut lloc anteriorment a la ciutat.

stats