Música

Ludovic Morlot aterra a l’OBC entre infrasons

El director francès obre la temporada de L'Auditori amb la 'Quarta' de Mahler

Robert Brufau, director de L'Auditori, Ludovic Morlot, director titular de l'OBC i Marc Vilanova, artista visual i sonor.
2 min

BarcelonaÉs possible que el públic que vagi aquests dies a L’Auditori reaccioni amb la mateixa cara de sorpresa amb què ho ha fet aquest dimarts Ludovic Morlot (Lió, 1973), el nou director titular de l’OBC. Al mig del foyer de la Sala Pau Casals hi ha una estranya estructura metàl·lica amb 208 altaveus. És Phonos, una instal·lació de l’artista sonor Marc Vilanova (Capellades, 1991). “És monumental, però reclama que t’hi acostis”, diu Vilanova davant la curiositat de Morlot. Phonos emet un so poderós... que l’oïda humana no pot percebre. Treballa amb freqüències infrasòniques que fan vibrar els altaveus i quan hi acostem l’orella el que sentim no són els infrasons, sinó el so resultant dels “intents dels altaveus de fer visible l’invisible”; és a dir, una vibració a cau d’orella que quan t'allunyes es pot contemplar com una coreografia.

Vilanova ha treballat amb 26 targetes de so, 104 amplificadors i 208 altaveus reciclats per construir una instal·lació amb consciència ambiental i científica. “Ara s’està estudiant quin impacte tenen les freqüències infrasòniques en la nostra salut. Per exemple, les dels molins de vent –explica Vilanova–. A la natura, una font sonora d’infrasons continus són els salts d'aigua, les freqüències dels quals es poden percebre a 400 quilòmetres de distància. Els ocells les fan servir per orientar-se, però la indústria genera infrasons artificials que els desorienten”.

Vilanova, que va ser saxofonista abans d’endinsar-se en l’art sonor, tindrà Phonos a L’Auditori fins al 29 de gener. Aleshores Morlot ja farà més de quatre mesos que serà al capdavant de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC). “M’han donat un instrument meravellós que encara no conec prou. El viatge comença tot just ara, escoltant-lo”, diu sobre l’orquestra Morlot, que aquest cap de setmana s’estrena com a director titular amb un programa que inclou la Simfonia núm. 4 de Gustav Mahler i Let me tell you, una obra de Hans Abrahamsen, un dels compositors convidats de la temporada 2022-23 de L’Auditori. “L’OBC toca Mahler sovint, i crec que la Quarta és una obra que s’adiu perfectament amb el tema de la mort i el retorn que aborda L’Auditori aquesta temporada”. Morlot no arriba verge a l’OBC, perquè aquest estiu ja hi ha treballat en els enregistraments d’obres d’Hèctor Parra i Bernat Vivancos.

Segons el director de L’Auditori, Robert Brufau, un dels objectius d’aquesta nova etapa és recuperar el públic prepandèmic. “No ens podem queixar, però voldríem estar millor. Pel que fa als abonaments, hem millorat respecte al 2021, però no estem en xifres del 2019”, diu Brufau, que confirma que ara com ara tenen el 65% dels abonaments del 2019.

[Els concerts inaugurals de la temporada 2022-23 de l'OBC són divendres 30 de setembre (19 h), dissabte 1 d'octubre (19 h) i diumenge 2 d'octubre (11 h). Hi participen les sopranos Audrey Luna i Carolyn Sampson]

stats