Els Mal Pelo culminen la seva 'Bachmania' al Mercat de les Flors
La companyia estrena un espectacle de gran format amb 16 intèrprets, 'Highlands'
BarcelonaPep Ramis i María Muñoz, l'ànima de la companyia Mal Pelo, han tornat una vegada i una altra a la música de Johann Sebastian Bach: el solo de María Muñoz Bach, estrenat el 2004, s'ha convertit al llarg dels anys en una fita de la dansa contemporània a Catalunya. Fa dos anys van exhaurir les entrades d'On Goldberg Variations / Variations al TNC i ara –del 6 al 9 de maig– estrenen un nou espectacle de gran format al Mercat de les Flors, titulat Highlands,amb vuit ballarins i un quartet de corda sobre l'escenari i un altre de cantants. "Em vaig adonar que la música de Bach, que sempre ens havia acompanyat en els treballs de recerca, era com un mena de llibre obert del qual podíem aprendre moltes coses, com composició i treballar amb estructures complexes", diu María Muñoz. Aleshores va decidir "fer un pas endavant" i fer el solo, i ara ha pogut complir el somni de compartir amb els col·laboradors de la companyia i el públic la investigació que han fet tots aquests anys. A més de Highlands, es podran veure un reguitzell d'espectacles i concerts que es prolongaran fins al dia 15.
L'origen de Highlands es remunta a diferents trobades artístiques que van ser com "laboratoris", com diu Pep Ramis, el fruit de les quals es va poder veure a l'edició passada del Festival Grec en una peça per a espais no convencionals tituladaInventions. "La música de Bach ens obre la porta del temps –explica Ramis–, ens proporciona un territori de paisatges enorme, té a molt a veure amb l'espiritualitat, amb el que és terrenal, amb el joc..." De Highlands Ramis diu que és "un viatge emocional molt potent i visualment molt clar" en què han fet dialogar la música de Bach amb el seu moviment i les seves eines de treball habitual com són els textos i les videoprojeccions. L'espectacle inclou textos de dos autors habituals en la seva trajectòria, John Berger i Erri de Luca, i sobretot un de nou, Nick Cave. "Hi una línia transversal a nivell dramatúrgic –explica–, fruit de preguntar-nos cadascun de nosaltres durant el procés què és Highlands: és la idea d'un lloc llunyà, salvatge, inhòspit, fred... Segurament ens connecta amb la nostra natura indòmita, a la qual seguim connectats d'una manera potser remota".
Els diàlegs de Bach amb altres músics
"Al llarg dels anys hem anat sentint el desig de com transmetre i com fer una mica més complex el nostre estudi sobre Bach, però, com passa sempre, les trobades de la vida et porten a llocs que no t'esperaves", diu Muñoz. A Highlands es podrà observar com ha evolucionat la relació dels Mal Pelo amb la música de Bach: "A diferència de peces anteriors, en què vam ser molt estrictes fent servir la música de Bach, fins i tot treballant sobre peces concretes, en aquest últim tram hem volgut ser més lliures", diu Muñoz. Això vol dir que han posat en relació peces del músic alemany que pertanyen a obres diferents per la seva "continuïtat tonal", perquè són "un mirall les unes de les altres" o pels "contrastos". També hi han introduït altres músiques, i fan dialogar Bach amb peces històriques i contemporànies d'Arvo Pärt, Händel, Kurtag i Purcell. "El Pep i la Maria tenen una oïda molt sensible i musicalment molt més profunda que molts músics, perquè no tenen els prejudicis que hi ha en el món de la música", diu el director musical de Highlands, Joel Bardolet. "Hem intentat agafar el significat profund de cada peça, posar-lo en relació amb una gran peça, com es pot considerar Highlands", subratlla.