Art
Cultura19/01/2024

Les mallorquines Mar Guerrero i Lara Fluxá, entre els finalistes del premi Ciutat de Palma d'Arts Visuals

Aquest dissabte, 20 de gener s'inaugurarà l'exposició amb les obres finalistes del certamen, més d'una de l'artista Marcelo Viquez

PalmaLa diversitat de plantejaments, formats i estètiques de les 869 obres presentades a la convocatòria d'enguany del premi Ciutat de Palma d'Arts Visuals ha complicat, i molt, la decisió del jurat. Així ho ha reconegut el seu portaveu, el comissari i gestor cultural Iñaki Martínez Arelo, durant la presentació de les 10 obres finalistes que conformen l'exposició que s'inaugurarà demà i que exploren temes com l'exili, la invisibilitat o el mateix acte de pintar a través de formats que van de la pintura a l'escultura passant per l'animació. Entre elles s'hi troba l'obra de dues artistes mallorquines: Lara Fluxà i Mar Guerrero.

Després de passar per la Biennal de Venècia amb el projecte LLim, Fluxà ha escollit una de les peces que en formaven part, ARVA, per presentar-se a la convocatòria d'aquest guardó. Es tracta d'una immensa peça feta de vidre amb què l'artista reflexiona sobre "la fragilitat i els accidents amb potència" i que l'objectiu que ressegueix és "parasitar l'espai". Per la seva banda, l'obra de Mar Guerrero du per títol Aguas cósmicas 2021 i és el resultat d'una investigació feta sobre les relacions entre el sistema marí i el cosmos, formada per un grapat de peces que combinen la impressió en 3D amb l'arena en construcció.

Cargando
No hay anuncios

Per la seva banda, el col·lectiu andalús Fuentesal Arenillas ha presentat una peça que ocupa tota una paret amb què, a través d’una tela, reflexionen sobre els equilibris i les noves estètiques. També procedent d’Andalusia és Christian Lagata, qui ha estat seleccionat per una obra qualificada de “duchampiana” pel coordinador general de Cultura i Arts Visuals de l'Ajuntament de Palma, Fernando Gómez de la Cuesta. “És una obra que parla també de la seva contextualització”, ha explicat el coordinador general de cultura de Cort mentre assenyalava la peça conformada per una cadira sobre la qual s’eleva una gran pedra.

També ha estat seleccionada la proposta de la catalana Joana Cera –un conjunt de tres peces escultòriques de títol més que descriptiu: Una hoja de otoño clavada como un cuchillo una flor que cristaliza un lugar donde posarse para saber cuánto pesas de verdad– i la proposta Quiromántica de Fermín Jiménez Landa, on es recull una extensa col·lecció de sabons de mà ja gastats i que proposen reflexionar sobre el pas del temps, entre d’altres. A més, formen part dels 10 finalistes les obres Lo invisible 2010-2021 de Rosell Meseguer, el Cuenco cuenca de Marc Larré, l’animació Antidolum tarantulae de Blanca Gracia i el muntatge Aproximación a la pintura desde Jusep Torres Campalans de Misha Bies Golas. Amb tot, s'ha aconseguit una "exhibició col·lectiva amb una sèrie de vincles entre elles que permetien dotar-los d’un joc i una lectura bastant evidents”, segons ha destacat Gómez de la Cuesta. 

Cargando
No hay anuncios

Una instal·lació que es completarà amb el públic

A més, aquest 20 de gener s'inaugurarà una altra exposició al Casal Solleric: una intervenció de l’artista Marcelo Viquez comissariada per Helena Juncosa. Es tracta d’una gran tela blanca que s’estén per l’Aljub del Casal Solleric i que els visitants han de recórrer no només per descobrir-ne el sentit, amagat a la darrera de les sales que visita, sinó per completar-lo amb la seva participació. Juncosa n’ha destacat la “càrrega simbòlica” i la “vigència en aquests moments” d’aquesta proposta que parteix d’una idea que Viquez fa més de 20 anys que va començar a investigar. Tanmateix, tal com han recordat els seus responsables, val més no dir-ne gaire més d’aquesta proposta, ja que el seu descobriment forma part de la mateixa experiència de l’obra.