Marguerite Duras, Pedro Costa, Antoni Miralda i Amèlia Riera, protagonistes de La Virreina el 2022
El centre també acollirà mostres d'Oriol Vilapuig i Èlia Llach
BarcelonaL'escriptora Marguerite Duras, el cineasta Pedro Costa i els artistes Oriol Vilapuig, Antoni Miralda, Amèlia Riera, Èlia Llach i Art Larson seran alguns dels protagonistes de les deu exposicions de l'any 2022 a La Virreina, tal com ha anunciat aquest matí el director del centre, Valentín Roma. Un dels temes centrals de la programació serà "la relació de les imatges i els discursos", diu el mateix Roma. "S'acostuma a dir que tenim massa imatges articulant el que és real, però potser el que hi ha és massa discursos".
Les primeres exposicions obriran al març: la de Marguerite Duras analitzarà la relació de l'autora amb el cinema i la relació de la imatge i el text en la seva obra literària (del 4 de març al 2 d'octubre). S'hi podran veure la meitat de la vintena dels seus films i la resta es projectaran en un cinefòrum. Coincidint amb aquesta mostra obrirà les portes una exposició d'Oriol Vilapuig específica per al centre sobre "la potència cognitiva, sensible i transformadora de les imatges", segons la presentació de la programació. A l'estiu arribarà el torn d'una exposició d'Amèlia Riera (Barcelona, 1934), comissariada per Pere Pedrals. "És una artista heterodoxa dins l'heterodòxia", diu Roma. La mostra formarà part de la revisió del teixit barceloní que fa el centre. "Quan l'obra d'Amèlia Riera vagi a un esdeveniment internacional començarà una nova etapa del seu reconeixement", adverteix el director. Un altre dels objectius de la mostra serà escombrar el "pintoresquisme" al qual s'associa Riera per ser dona i per la temàtica fetitxista dels seus treballs.
També al març es podrà veure per primera vegada una mostra monogràfica de la producció fotogràfica d’Antoni Miralda al llarg de més de quaranta anys, comissariada per Ignasi Duarte (del 18 de març al 19 de juny del 2022). La fotografia és la part menys coneguda de la seva obra i es remunta als anys 60 quan Miralda va treballar per a la revista Vogue i en les dècades següents en paral·lel als seus projectes. "És un dels primers fotògrafs que comença a treure els models al carrer i els posa en situacions imprevisibles", diu Roma. També la seva sensibilitat és "diferent" de la de la resta de la seva obra. "És un fotògraf que no té una consciència corporativa de ser-ho", diu Roma.
Després d'haver-la d'ajornar per la pandèmia del covid, arribarà la primera exposició a Espanya del cineasta portuguès Pedro Costa, comissariada per l'artista Javier Codesal i titulada Cançó de Pedro Costa (del 21 d'octubre del 2022 fins al 23 d'abril del 2023). Pedro Costa és considerat un dels grans cineastes europeus i la mostra inclourà diverses peces fetes expressament per a La Virreina sota el títol de Cançons. En paral·lel obrirà La ciutat en disputa. Experiments col·lectius entorn de l’habitatge social al sud d’Europa (1945-1976), amb exemples de països com Portugal durant la Revolució dels Clavells, comissariada per l'artista María García Ruiz i l'arquitecte i editor Moisés Puente.
També a finals del 2022 es podrà veure Biennal 2064, una reflexió sobre el sistema de l'art a partir de la metàfora d'una biennal d'art per venir, o que ja està obsoleta. Serà una coproducció amb el Bòlit de Girona.
La Sala Miserachs acollirà el projecte La torre de David, d’Ángela Bonadies i Juan José Olavarría, que documenta la vida quotidiana dins un edifici de 40 plantes d’alçària ocupat per famílies sense llar al centre de Caracas, després que la crisi econòmica n'interrompés la construcció. "És com una favela vertical", diu Roma. Èlia Llach farà "una instal·lació radical" i inèdita de juny a octubre comissariada per Frederic Montornés. L'última exposició de l'any serà una antologia de treballs performatius plàstics i videogràfics d’Art Larson amb el títol d'El pixapins.
El pressupost de La Virreina Centre de la Imatge per al 2022 és de 939.000 euros, dels quals 455.000 estan destinats a exposicions; 160.800 a programes públics, i els 323.200 restants corresponen a comunicació, publicacions, atenció al públic i altres despeses de funcionament.