Una 'Marilyn' d'Andy Warhol es converteix en l'obra més cara del segle XX a les subhastes
'Shot sage blue Marilyn' es ven per 184 milions d'euros a Christie's de Nova York
BarcelonaEl llegat d'Andy Warhol fa història al mercat de l'art: Shot sage blue Marilyn (1964) s'ha convertit aquest dilluns en l'obra més cara del segle XX a les subhastes després de ser adjudicada per 184 milions d'euros (195,04 milions de dòlars) a la gran venda d'art contemporani de maig de Christie's de Nova York. El preu inclou les comissions de la casa de subhastes.
Tal com recull l'agència Efe, fins ara el rècord el tenia la versió 0 de Les dones d'Alger, de Picasso, que va aconseguir 169 milions d'euros el 2015. I el rècord de Warhol al mercat el tenia Silver car crash (couble cisaster), que va assolir 98 milions el 2013. Shot sage blue Marilyn era propietat de la Fundació Thomas i Doris Ammann, creada per un dels grans magnats de l'art contemporani i amic d'Andy Warhol. Els guanys obtinguts amb la venda del Warhol i 35 obres més els destinarà a finançar projectes infantils sanitaris i pedagògics arreu del món. La identitat del comprador de l'obra, però, no s'ha fet pública.
El preu final de Shot sage blue Marilyn ha satisfet les expectatives: és l'obra més icònica de les subhastes d'aquesta setmana, la gran cita de l'any juntament amb les del mes de febrer, i estava previst que la cotització arribés fins a gairebé els 200 milions d'euros. Tot i així, les dues obres més cares del segle XX van ser venudes de manera privada, fora de subhastes, i les va comprar el conseller delegat del fons d'inversió Citadel, Kenneth Griffin: Interchange, de Willem de Kooning, que va arribar als 283,6 milions d'euros el setembre del 2015, i Number 17A, de Jackson Pollock, que es va vendre per 189 milions el 2011.
La història de Shot sage blue Marilyn té un punt novel·lesc: forma part d'una sèrie de cinc –podria ser que la versió amb fons taronja hagués arribat als 189 milions d'euros en una venda privada– que va passar a la història perquè una artista i performer de l'East Village, Dorothy Podber, li va demanar permís a Warhol per passar per la Factory a "disparar" fotografies a les Marilyn (el verb shoot en anglès es fa servir tant per fer fotografies com disparar un tret). Després de rebre una resposta afirmativa per part de l'artista, l'endemà Podber va tornar amb una pistola i va disparar contra els quadres, encara que només en va fer malbé un dels cinc.