Martí Domínguez s'endinsa en l'univers incomprès i revoltat de Cézanne
La novel·la 'El fracassat' (Proa) presenta la soledat del pare de la pintura moderna obstinat en fer realitat el seu somni
BarcelonaLa vida del pintor Paul Cézanne és pura novel·la. Encarna la figura d'un artista incomprès, revoltat contra la societat, barallat amb el pare banquer i aïllat del món a la recerca del seu somni. Precisament aquestes circumstàncies són les que van moure Martí Domínguez a endinsar-se en l'univers de Cézanne a partir de tres anys crucials de la seva vida, el moment en el qual es va plantejar la seva vocació "amb tota radicalitat". Després d'interessar-se per la trajectòria de Goethe o Voltaire, Domínguez aborda ara amb 'El fracassat' aspectes tan eterns com actuals de la vida: la vocació artística, el conflicte entre l'art i el negoci, les relacions familiars i d'amistat i la fidelitat a un mateix.
Aparellat amb una model d'origen humil amb qui tenia un fill secret, Cézanne només comptava amb l'amistat del pintor Camille Pissarro, amb qui compartia il·lusions, dificultats i una visió del món semblant, també similar a Monet. El món de l'impressionisme teixeix el context de la novel·la apuntalada per les excursions pels camps de la vora del Sena, els debats amb altres pintors o les tertúlies enceses als cafès de París.
Domínguez perfila la figura d'un Cézanne en el moment en què es pregunta si val la pena lluitar pel seu somni malgrat que li seria "més fàcil" tornar sota auspici del seu pare, que li proporcionaria una "vida regalada" per a ell i la seva família, reservant la pintura només pels caps de setmana. "M'interessaven especialment aquestes pulsions i la reflexió sobre la pròpia amistat amb Pissarro o l'enfrontament amb Émile Zola i el món de l'impressionisme", ha reblat.
Cézanne, la vida d'un "fracassat nat"
L'autor d''El secret de Goethe', premi Prudenci Bertrana i de la Crítica de la Universitat de València, o d''El retorn de Voltaire', que va rebre el premi Josep Pla, considera que la de Cézanne és la vida d'un "fracassat nat", que no va fer la seva primera exposició exclusiva fins quasi a la vellesa i no va conèixer l'èxit de la seva pintura.
"Això et fa plantejar quina quantitat d'atzar intervé en la història", ha explicat l'escriptor, que afegeix que "una altra decisió o unes altres circumstàncies artístiques o familiars" de Cézanne haurien canviat la concepció de la pintura impressionista i moderna. La novel·la és per Domínguez, a l'hora, un crit "a fer l'universal d'allò local", de "trascendir des de la pròpia realitat".