Cartellera teatral

De Mercè Rodoreda a Jane Austen: la nova temporada del Teatre Nacional de Catalunya

Jordi Prat i Coll, Daniela Feixas, Joan Yago, Carlota Subirós i Peeping Tom, entre els noms que marcaran l'any escènic

Foto de família amb els artistes de la nova temporada del TNC
5 min

BarcelonaEl Teatre Nacional de Catalunya (TNC) acaba la temporada amb satisfacció. "En l'era postcovid estem contents. Hem fet rècord històric d'abonaments, amb 5.634 abonats, i rècord d'abonats joves", celebra la directora del teatre, Carme Portaceli. Amb dades d'aquest dimecres i a l'espera de tancar les xifres, el TNC ha acollit 108.634 espectadors i ha tingut una ocupació del 76%. De cara a la temporada vinent, la memòria serà l'eix central que travessarà totes les propostes escèniques. "És un compte pendent que tenim al nostre país; la memòria ens explica qui som i d’on venim. Representa el reconeixement de la nostra essència com a éssers humans", subratlla la directora.

Per tot plegat, Portaceli ha buscat "obres i artistes que ajudin a obrir els ulls, a mirar altres mons i altres possibilitats de viure", perquè "quan tot trontolla i tenim por, l’únic fonament estable a la vida són les conviccions i les idees". La nova temporada serà, doncs, "un acte contra l'oblit" per reivindicar "les petites històries, que ens ajuden a construir un món millor", diu Portaceli. Pel que fa als preus de les entrades, la temporada vinent s'incrementaran entre dos i tres euros respecte al cost actual, que no s'havia tocat els últims quatre anys. El pressupost total de la nova temporada, encara pendent de tancar, rondarà els 15,8 milions d'euros.

Grans adaptacions

La Sala Gran inaugurarà el curs amb La plaça del diamant, de Mercè Rodoreda, en una versió de Carlota Subirós que s'estrenarà al Festival Grec i que farà temporada al TNC amb Màrcia Cisteró, Lurdes Barba, Paula Jornet i Vicenta N'dongo en el repartiment. El teatre aprofitarà la presència rodorediana per portar també Flors i viatges, la fascinant instal·lació de Cabosanroque sobre aquesta obra de l'escriptora. Rodoreda donarà pas a Almudena Grandes: a la Sala Gran, la novel·la La madre de Frankenstein esdevindrà obra teatral amb l'adaptació d'Anna Maria Ricart i dirigida per Carme Portaceli. L'actriu Blanca Portillo encapçala aquesta història sobre tensions ideològiques i retrobaments en ple franquisme. Aquest muntatge respon a la promesa que Portaceli va fer a l'escriptora de portar una novel·la seva a l'escenari i, alhora, fa un homenatge a l'escriptora madrilenya, que va morir fa dos anys. Una altra adaptació serà La filla de l'est, de l'autora barcelonina Clara Usón. Gemma Brió i Norbert Martínez condueixen aquest espectacle arrelat als Balcans.

I d'escriptora en escriptora, la Sala Gran rebrà al febrer els personatges d'Els Watson, la novel·la inacabada de Jane Austen en una versió de Laura Wade. Sota la direcció de Josep Maria Mestres i amb actrius com Mercè Arànega, Laura Aubert i Laia Manzanares, el muntatge vol ser una festa de la literatura victoriana. La temporada enfilarà el final amb Els criminals, de Ferdinand Bruckner, dirigit per Jordi Prat i Coll. Joan Carreras, Laura Conejero, Lluís Soler i Maria Rodríguez, entre d'altres, protagonitzaran aquesta proposta escènica que transcorre entre habitacions, jutjats i cabarets de jazz.

Autoria catalana

Abans que la Sala Gran es posi en marxa, el TNC ha muntat uns Balls literaris que seran també la festa d'inauguració del teatre. Sergi Baos, Xavi Buxeda, Paula Llorens i Eu Manzanares es tancaran 48 hores per escriure plegats i després en llegiran els resultats. Nao Albet i Marcel Borràs presentaran la seva última creació plegats: De Nao Albet i Marcel Borràs, en què col·locaran els egos respectius al centre de l'espectacle. Daniela Feixas ha escrit La festa, sis relats sobre l'adolescència dirigits per Ricard Soler. "És un espectacle a partir d'entrevistes reals sobre el consum de pornografia entre els joves i com repercuteix en la seva sexualitat", subratlla Portaceli.

Nao Albet i Marcel Borràs a 'De Nao Albet i Marcel Borràs'

El dramaturg de La Calòrica Joan Yago s'ha encarregat d'escriure Entrevistes breus amb dones excepcionals, que dirigirà Mònica Bofill i tindrà Muntsa Alcañiz i Mònica Almirall en el repartiment. "És una obra sobre com assumir la llibertat més absoluta", diu Portaceli. El col·lectiu VVAA, format per artistes com Anna Serrano i Elena Martín, serà companyia resident al TNC i estrenarà Baby no More, que parla de la joventut dels creadors. L'Agrupación Señor Serrano també passarà pel TNC amb Extinció, un espectacle a partir de música de Joan Cererols que inaugura un nou llenguatge de la companyia.

A la programació per a públic familiar, la companyia Ponten Pie es deixa endur per la primera cèl·lula de l'ésser humà a Bajau, un muntatge d'una gran potència visual, i Marga Socias encomanarà la passió per la lectura amb Biblioteca de la curiositat infinita.

Intercanvis amb València, Andorra i Mallorca

Seguint l'estratègia d'establir ponts entre les Illes Balears, el País Valencià i Andorra, la temporada comptarà amb diverses produccions de fora de Catalunya. Roberto Garcia dirigirà una adaptació de La tempesta, de Shakespeare, i la companyia Pont Flotant estrenarà Acampada, un muntatge que reivindica la diversitat. El TNC ha coproduït, juntament amb l'Escena Nacional d'Andorra, l'espectacle Andorra, de Max Frisch, que dirigirà Ester Nadal. "És una obra dura i extraordinària que parla de per què un poble es pot sentir millor que un altre, què vol dir que tothom jutgi a tothom", destaca Portaceli. De Mallorca arribarà Altres formes, una peça sobre totes aquelles dones que durant la pandèmia van quedar confinades amb el seu maltractador. L'han escrit i dirigit Miquel Àngel Raió i Conchi Almeda. També procedent de les Balears, Carlota Ferrer comandarà Tanatologia, de Xavier Uriz, una peça sobre com els humans busquen l'eterna joventut.

Projectes a Europa

Després de posar la mirada a Bèlgica i Portugal amb el projecte de dramatúrgia emergent europea, el TNC s'uneix amb França i acollirà dos espectacles: Quand viendra la vague, d'Alice Zeniter, i Gloria Gloria, de Marcos Caramés-Blanco. A canvi, la Comédie de Reims representarà La pols, de Llàtzer Garcia, i Una butaca al Pol Nord, de Mercè Sàrrias. Paral·lelament, el TNC també forma part de Between Lands juntament amb quatre grans teatres europeus i ha encarregat un text a Denise Duncan sobre el feixisme que desenvoluparà dins d'aquest projecte. De la col·laboració amb el KVS de Brussel·les arribarà What the foc?!, un projecte de Junior Mthombeni i Gerardo Salinas fet amb artistes locals de totes les disciplines.

Convidats especials

El flamenc trepitjarà el TNC amb un dels grans noms de la dansa, Maria Pagés. La ballarina portarà Paraíso de los negros, inspirada en Poeta en Nueva York, de Federico García Lorca, i que dona el protagonisme a la negritud. La violència viscuda a l'Iran, especialment per part de les dones, prendrà l'escenari gràcies a (És), de Parnia Shams i Shahab Rahmani. El Líban ocuparà el TNC durant cinc dies amb Barcelona calling Beirut, un cicle amb set propostes procedents de Beirut per mostrar la riquesa escènica d'aquest país. L'argentí Nelson Valente s'ha fet amb una companyia catalana per adaptar Amnèsia, un espectacle sobre la sinceritat que es representarà en català i que tindrà Míriam Iscla i Joan Negrié entre els intèrprets. Peeping Tom tancarà la temporada amb S62º58', W60º39'. Les coordenades pertanyen a la ubicació de l'Illa Decepció, a l'Antàrtida, i serveixen a la prestigiosa companyia belga per explicar com es crea des del teatre, de com es fan les històries i com les porten després a l'escenari.

stats