El misteri de l'òpera perduda de Carles Baguer

El taller d'òpera de l'Esmuc estrena al Liceu un programa basat en 'La principessa filosofa'

Marzio Conti dirigirà el programa de La Bottega d’Opera
3 min

BarcelonaUns manuscrits conservats a l’Arxiu de Música de Montserrat podrien resoldre el misteri de La principessa filosofa, l'única òpera del compositor barceloní Carles Baguer (1768-1808). Només se'n van fer cinc representacions al Teatre de la Santa Creu de Barcelona el 1797, i després el silenci... Aquells manuscrits presentaven "una altra òpera del senyor Carles Baguer" i calia esbrinar si es tractava de La principessa filosofa o d'una altra òpera del mateix Baguer de la qual no es tenia constància, tal com recorda el musicòleg Oriol Pérez Treviño. La recerca, efectivament, va donar fruits, tot i que no els esperats. Sí qui hi havia una part de La principessa filosofa, però només l'obertura. I la resta del material ni tan sols era de Baguer, perquè ni els personatges ni l’autògraf es corresponien amb l’obra del compositor barceloní.

"S’havia cregut que a la llista catàleg d’un arxiu privat del mestre de capella de Vilafranca del Penedès Magí Bosch (1760?-1839), localitzada a l’Arxiu de Música del Monestir de Montserrat, s’hi trobaven uns manuscrits relacionats amb aquesta òpera de Baguer. Gràcies a un treball de recerca del musicòleg Lluís Bertran, hem sabut que els materials musicals conservats a Montserrat es corresponen amb els números principals del segon acte de l’òpera La confusione della somiglianza, o siano I due gobbi de Marcos Portugal (1762-1830), una important figura del patrimoni musical portuguès que va acabar els seus dies al Brasil", explica Pérez Treviño. L'obra de Portugal s'havia estrenat al Teatro degli Intrepidi de Florència el 8 de maig del 1793 i, després d'interpretar-se a Dresden, Gènova, Pàdua, Torí, Amsterdam i Londres, el 16 de juny del 1794 es va representar al Teatre de la Santa Creu.

Ara les dues obres són recuperades per La Bottega d'Opera, el taller d'òpera de l'Escola Superior de Música de Catalunya (Esmuc), i seran interpretades a la sala 4 Alicia de Larrocha de L'Auditori aquest dimecres (18 h), al Foyer del Liceu el divendres 30 d'abril (19 h) i al Teatre de Sarrià el diumenge 2 de maig (19 h). L'orquestra de l'Esmuc i els cantants de La Bottega d'Opera, sota la direcció de Marzio Conti, interpretaran un programa semiescenificat que començarà amb l'obertura de La principessa filosofa. Després l'actriu Sílvia Bel explicarà l'argument del primer acte de La confusione della somiglianza, o siano I due gobbi, el segon acte de la qual serà interpretat tot seguit. En tot el procés, també hi participa l’estudiant Robin Sansen com a assistent a la direcció musical i en la revisió de materials.

L'espectacle forma part d'un projecte de recuperació de l'obra del compositor Carles Baguer que serveix també de treball de coneixement i reconeixement de la música que sonava a Barcelona al final del segle XVIII. "La idea d'apostar per Baguer també quallava molt perquè és possiblement el compositor del segle XVIII que més s'ha interpretat", diu Pérez Treviño. A més, juntament amb Ferran Sor, Baguer van ser un dels compositors catalans que van veure estrenada la seva obra al Teatre de la Santa Creu.

La Bottega d'Opera (la rebotiga de l'òpera) té el propòsit de donar als estudiants de cant una "experiència professionalitzadora" en el món de l'òpera, segons explica la seva coordinadora, Mireia Pintó: "L'objectiu és que l'alumnat pugui conèixer la realitat del funcionament d'una orquestra i d'un teatre d'òpera". Així mateix, ha assegurat que tot plegat fa que la formació sigui "més integradora".

stats