El Museu de Lleida envia la primera part de les obres d'art sacre a l'Aragó
La tramesa amb una quarantena de peces ja ha arribat a Barbastre
BarcelonaEl Museu de Lleida ha iniciat avui el trasllat a l'Aragó d'una nova tramesa de les 83 obres d'art sacre de la Franja. Segons l'ACN, pocs minuts abans de les onze del matí el camió amb una quarantena de peces ha sortit del museu escortat pels Mossos d'Esquadra. El vehicle ha arribat al Museu Diocesà de Barbastre-Montsó poc després de les 12 del migdia. La majoria són peces tèxtils i també hi ha 24 objectes de pintura sobre taula i 2 sobre tela. El director del museu aragonès, Ángel Noguero, s'ha mostrat "molt feliç" amb la rebuda de les peces i la directora general de Patrimoni Cultural del govern de l'Aragó, Marisancho Menjón, ha destacat la taula de San Blas de Algayon (Tamarit de Llitera), catalogada com a Bé d'Interès Cultural (BIC) i que, tot i que havia estat exposada a l'església de Sant Llorenç de Lleida, estava sent tractada per termites.
L'enviament respon a l'execució de la sentència del jutjat número 1 de Barbastre, que a finals de l'any passat va ordenar que es lliuressin a l'Aragó les 111 obres de les parròquies de la Franja que guardava el Museu de Lleida. Des de principis d'aquesta setmana, el museu ha preparat el trasllat de les peces, entre les quals hi ha la quinzena d'obres que formen part de l'exposició permanent del museu, com el frontal de Sant Vicenç, l'arqueta i el frontal de Sant Hilari, o el frontal i els retaules de Sant Antoni Abat i Sant Ermità.
Les dues primeres setmanes de febrer, el Museu de Lleida ja va lliurar 28 obres en dos trasllats al Museu de Barbastre. Eren peces d'orfebreria i d'altres que estaven en dipòsit a l'equipament lleidatà, no exposades. Aquest divendres es farà el primer enviament, mentre que el segon està previst per a dimecres de la setmana vinent. Tots dos trasllats es duran a terme en coordinació amb el Museu Diocesà de Barbastre-Montsó. "Malgrat tot, al museu seguim fent la nostra feina i intentem tirar endavant, això sí, sense oblidar res! Podeu estar ben tranquils, perquè hi ha molta gent treballant amb professionalitat i generositat perquè seguiu estant orgulloses del vostre museu", va dir dimecres el Museu de Lleida a través de Twitter, després de publicar una imatge on es veuen les parets buides que abans exposaven les obres.
"Un greu precedent"
La Xarxa de Museus d'Art de Catalunya (XMAC) ha alertat aquest divendres que el trasllat de les obres pot crear "un greu precedent" que pot repercutir en la unitat i la permanència de les col·leccions originades lícitament a nombrosos museus. La XMAC; formada per institucions d'arreu del país com el MNAC, el Macba, el Museu del Disseny i el Museu d'Art de Girona, recorda que la col·lecció del Museu de Lleida "és fruit d'una història comuna i d'unes relacions culturals entre parròquies que fins fa ben poc formaven el Bisbat de Lleida" i que les obres ara traslladades van ser l'origen del Museu Diocesà de Lleida entre el 1893 i el 1909. Per això reclamen "el principi de permanència i integritat de les col·leccions" i argumenten que "no existeix cap raonament museològic que justifiqui el desmembrament d'una part de la col·lecció del Museu de Lleida".
Els museus catalans fan una crida a modificar la llei d'enjudiciament civil, perquè "possibilita les entregues provisionals de béns sense distingir la seva naturalesa patrimonial" i reclamen que sense una sentència ferma s'eviti el lliurament de fons dels museus. "Ho demanem com a mesura de conservació preventiva dels béns afectats. Una col·lecció centenària que ha estat construïda de manera pacífica al llarg dels anys no pot ser desmantellada i estar sotmesa als avatars de la confrontació política i jurídica i als riscos associats als moviments d’obra d’entregues provisionals quan encara no s’ha dit l’última paraula", diuen.
La consellera de Cultura, Àngels Ponsa, va dir a finals de febrer que el lliurament dels béns de la Franja del Museu de Lleida al de Barbastre es fa contra voluntat, amb "indignació i un disgust profund". El Consorci ho està fent perquè no hi ha cap més alternativa davant les "amenaces penals i econòmiques" que ja s'han pogut veure en l'altre litigi recent sobre l'art de Sixena. La consellera va qualificar de "política" la justícia que ha sentenciat que cal lliurar l'art i es va resignar a esperar si en un futur els donen la raó en tots els recursos presentats.
Una disputa des de fa 25 anys
El conflicte per l'art sacre de la Franja va començar el 1995, quan la Congregació dels Bisbes vaticana decretava la segregació de 111 parròquies del bisbat de Lleida administrativament aragoneses, moltes de la Franja de Ponent. Tres anys més tard es completava l’operació amb 27 més. Totes passaven al transformat bisbat de Barbastre-Montsó. Durant uns anys es va intentar resoldre la reclamació de les obres d'aquelles parròquies, que es conservaven al Museu de Lleida, per la via eclesiàstica. Com que no es va arribar a cap acord, el 13 de febrer del 2018 el bisbat de Barbastre-Montsó va denunciar el de Lleida al jutjat de Barbastre per reclamar el retorn a l’Aragó de les obres, que estan protegides per la llei del patrimoni català.