Música electrònica feta amb sons d'insectes

El duet Jansky està immers en la creació del seu projecte més experimental, 'Insecta Dance Music', que ja ha estat premiat al Regne Unit

Laia Malo i Jaume Reus, de Jansky, vestits amb les creacions d'Aloma Lafontana, fetes de manera sostenible.
3 min

PalmaLaia Malo i Jaume Reus són el duet musical Jansky, un equip que no es posa a fer feina per poc. Ell és músic, productor i ambientòleg; ella, poeta, traductora i música. Se’ls coneix per ser un duet d’electrovers i pels seus singulars espectacles a l’escenari. Ara, se’ls ha reconegut al Regne Unit pel seu projecte més experimental: Insecta Dance Music, una proposta d’art-science que es convertirà en un LP doble, una instal·lació sonora i una llibreria digital. Els premis Sound of the Year, convocats per The Museum of Sound i The New BBC Radiophonic Workshop (una de les primeres unitats d’efectes de so de la cadena britànica), varen reconèixer la feina de Reus com a productor al capdavant de Rampa Studios en la categoria de millor so enregistrat en estudi. La peça premiada és The fable of the bat and the moth (La faula de la ratapinyada i l’arna).

“Estam sorpresos i agraïts per aquest reconeixement, és quelcom potent per a un projecte tan experimental com aquest. Ha estat tota una aventura gravar paisatges ambientals sonors”, diu Reus, que s’ha encarregat de processar tots els sons gravats. Recorda que amb Jansky, a les primeres maquetes, ja utilitzava sons concrets d’animals i de la naturalesa: “Per nosaltres, l’entorn natural ha estat sempre una font d’inspiració per fer música electrònica”, apunta el productor.

Aquesta vegada, encara que la inspiració ha vingut d’allà mateix, l’aprenentatge i el procés han estat diferents. L’enregistrament d’aquests paisatges sonors es va fer durant el confinament a l’Albufera, un moment “perfecte” perquè no hi havia renou d’avions, cotxes ni persones.

Empesos per un fort interès –“gairebé una obssessió”, diu Reus– per interpretar i donar sentit a tot allò que escoltaven, varen començar a investigar sobre els paisatges sonors. Arribaren a l’obra del científic i naturalista Bernie Krause, autor del llibre La gran orquestra animal. “Krause explica, resumint molt, que els animals s’afinen entre ells com els instruments d’una orquestra. És una qüestió d’ecologia comunicativa, es reparteixen el recurs del so per diferenciar-se i entendre’s”, conta Reus. Krause va anomenar biofonia “la capa del paisatge sonor creada pel conjunt d’éssers vius”. La primera part del projecte Insecta Dance Music ha consistit en l’enregistrament de biofonies a diversos indrets de l’illa.

Una reivindicació pròpia

D’alguna manera, aquest projecte és una reivindicació dels insectes. Així ho explica el duet: “Són els animals més mal considerats, gairebé sempre estan relacionats amb connotacions negatives. Dedicar-los tot un projecte és fer-los protagonistes i posar-los en valor”, diu l’ambientòleg. L’estudi de fotografia Komposit Studio, els dissenyadors d’Arauna Studio i Aloma Lafontana, dissenyadora de moda escultòrica sostenible, col·laboren amb el grup de Reus i Malo.

Les pistes d’aquests paisatges sonors enregistrats passaran per Rampa Studios: “Els samplejarem i manipularem per aconseguir els efectes que necessitarem per fer els temes d’electrònica. En lloc d’estar fets amb sons de bateria o instruments habituals, totes les notes hauran nascut dels cants dels insectes”, concreta Reus. El doble LP veurà la llum el mes de setembre; i el projecte també preveu que la llibreria digital, anomenada Insectasynth, es vagi ampliant a poc a poc. De moment, ja se’n poden sentir unes quantes pistes al bandcamp de Jansky.

Hi ha més sentits amagats en el nom del projecte. Els temes electrònics que surtin de la manipulació dels sons dels insectes no podran relacionar-se amb el seu origen: “Sonarà a música electrònica. És una mica com el que va passar amb l’anomenat estil de música electrònica Balearic a mitjan 80, batejat així perquè sonava al Café del Mar a Eivissa. En realitat, però, no tenia res característic de les Balears”, explica el productor.

En els anys 90 va sorgir un altre estil de música electrònica, la Intelligent Dance Music (IDM). “Els promotors d’aquesta música pretenien sortir dels cànons estètics de l’electrònica que estava de moda a les discoteques i proposar una música, també electrònica, però per gaudir des d’una actitud més relaxada”. La IDM té les mateixes inicials que Insecta Dance Music, un projecte que també arriba per rompre amb el que està establert.

stats