Nao Albet i Marcel Borràs guanyen el Max al millor espectacle teatral per 'Falsestuff'
Nuria Espert rep el premi d'honor per la seva trajectòria com a actriu i directora
BarcelonaLa 27a edició dels Premis Max d'enguany, celebrada dilluns a la nit a Santa Cruz de Tenerife, ha sigut una de les que han tingut més accent català. Marcel Borràs i Nao Albet van rebre per Falsestuff. La muerte de las musas el Max al millor espectacle teatral, un dels guardons més importants de la gala. Adrià Pinar també va rebre el premi al millor disseny d'espai escènic per aquesta obra del Centro Dramático Nacional. La gala va tenir com a eix narratiu la vida del poeta i dramaturg Àngel Guimerà, de qui enguany se celebra el centenari de la seva mort.
En el terreny de les interpretacions, Eduard Fernández va rebre el Max al millor actor pel paper a Todas las canciones de amor, i Àngel Duran, al millor intèrpret masculí de dansa per Cowards. En la categoria de teatre de carrer, la companyia Contenidos Superfluos va guanyar amb Ciutat dormitori, i l'òpera Alexina B, de la compositora Raquel García-Tomás, va rebre els guardons a millor composició musical per a un espectacle escènic i a millor disseny de vestuari per a Sílvia Delagneau.
El Max honorífic, per a Núria Espert
Per la seva trajectòria com a actriu i directora, una emocionada Núria Espert va recollir el Premi Max d'Honor 2024 i va oferir un gran discurs d'agraïment. Espert va revelar que a la gala va passar "unes hores meravelloses" amb els membres del col·lectiu teatral que l'han deixat "amb la boca oberta per la generositat, per la passió en estat pur, per tantes troballes, tanta bellesa, tanta sinceritat..." "Quina bellesa, quin regal. Quin regal!", va continuar. "Com pot créixer això dins d'una ciutat i que no sigui el motor del canvi? Aquest canvi que es tornaria més jove, més petit, més lliure, més atrevit...", va subratllar.
Iñaki Rikarte va guanyar el premi a millor direcció d'escena per Forever, i el mateix Rikarte, juntament amb Garbiñe Insausti, Edu Cárcamo i José Dault, van rebre el guardó a la millor autoria teatral també per Forever. Fernanda Orazi va guanyar el premi a la millor adaptació o versió d'obra teatral o coreogràfica per Electra. La guanyadora com a millor actriu va ser Natalia Huarte per Psicosis 4.48, categoria a la qual també aspirava Vicky Luengo pel seu monòleg a Prima facie.
El premi al millor espectacle revelació va recaure en Electra, de Pílades Teatro; Jorge Usón Colomer es va emportar el d'autor revelació per La tuerta. Pel que fa als espectacles infantils i juvenils, el guanyador va ser Estación Paraíso, de La Maquiné. I Felipe Ramos i Sharon Fridman van rebre el premi al millor disseny d'il·luminació per Europa.
Els millors en el terreny de la dansa
Christine Cloux es va emportar el Max a la millor intèrpret femenina de dansa per Corps seul . El Max a la millor coreografia va ser per a Olga Pericet i Daniel Abreu, per La materia, i el guardó al millor espectacle de dansa per a Mont Ventoux, de Kor'sia.
El premi al millor espectacle musical o líric el va guanyar Ladies Football Club, i el de millorfeina de producció, Teatro Clásico de Sevilla per El público. Finalment, el Max aplaudiment del públic va ser per a Señora de rojo sobre fondo gris, de Pentación Espectáculos & Sabre Producciones.
Entre els catalans amb nominació, van marxar de buit Terra baixa (reconstrucció d'un crim), del TNC; [The frame], d'Eléctrico 28 i la Fira Tàrrega; Univers, d'Engruna Teatre i laSala / Festival elPetit; Solar, d'Ireneu Tranis i Alba Valldaura; la directora escènica de La plaça del Diamant, Carlota Subirós; i els actors Vicky Luengo per Prima Facie i Rubén de Eguía per En mitad de tanto fuego.