Nathy Peluso 'enrampa' l'Auditòrium a cop de maluc i hip-hop
El públic ha ballat tot el concert, mans enlaire, les cançons del darrer disc de l'artista, 'Calambre'
PalmaUna silueta –"voluminosa latina letal", com diu a Business Woman— ha aparegut davant els focus blaus i les butaques de l'Auditòrium s'han transformat en petites pistes de ball fetes a mida. Nathy Peluso (Buenos Aires, 1995) ha aconseguit que el públic desafiàs totes les mesures sanitàries aquest vespre a Palma: amb la primera cançó —Celebré— gairebé ja no hi havia un sol cul que es pogués mantenir assegut i ni les mascaretes han arribat a tapar els crits d'un públic entregat. L'artista argentina ha 'enrampat' la sala amb els temes del seu darrer disc, Calambre, en el que ha estat el darrer dels concerts d'estiu que ha organitzat l'Ajuntament de Palma.
Peluso ha omplert l'escenari desfilant amunt i avall, enfundada en un vestit verd de lycra que no deixava res a la imaginació, perquè si hi ha un adjectiu que la defineixi és “explícita”. Així, i al crit de "A qui li agrada el hip-hop?", ha alçat el braç per fer sonar Sana Sana, que conté una de les lletres més provocatives del disc: "Si te muestro, viene la police / Si me agacho siente tú mi clítoris", i el públic —majoritàriament femení— ha fet sacsejar tot l'auditori.
Quan semblava que el to començava a baixar amb Buenos Aires —una cançó nostàlgica i que convida a escoltar-la un dia de pluja—, la cantant ha tornat a fer pujar la temperatura. Com a estudiant d'interpretació que també ha estat, l'artista combina els seus espectacles amb música, dansa i, fins i tot, moments que arriben a ser teatrals. "Una sap que quan li agrada un al·lot, i ell té un amic...", ha explicat per introduir Trio. "Sí, sí, venta't", li deia a una al·lota del públic. I no era per a menys. "Yo quisiera dejar de fingir. / A los tres juntos nos imagino. / Nene, dime que sí, / aunque esto sea lo prohibido", diu la cançó.
Sensual i provocativa fins a fregar l'obscenitat. Així interpreta Nathy Peluso els seus temes, en un exercici d'empoderament del qual és gairebé impossible no contagiar-se. Tan aviat és a terra arrossegant-se com una serp com ajupida ballant twerk mentre no deixa de cantar. O, si no, es llepa un dit amb el qual es toca primer un pit i després l’altre.
Abans d'arribar a la meitat del concert ja tenia tots els assistents corejant el seu nom, alhora que altres insistien a qualificar-la de "diva" o "geni". "Estau gaudint? Comença la gozadera!", ha exclamat tot just abans d'agafar un clavell i mossegar-lo amb la boca. Això només pot significar una cosa: Puro Veneno, un dels temes per "salsear" —com diu ella— del seu repertori. I el públic ha acceptat el repte: les butaques han esdevingut una mar de cossos que lluitaven per coordinar les passes de salsa amb tan sols els braços i el tronc.
L'auditori ha tornat a convertir-se en un teatre quan la cantant s'ha ficat en la pell de La Sandunguera —cançó que també dona nom al seu EP del 2018— per explicar al públic una història: "Anava pel carrer quan em va aturar un bandoler i em va dir: escolta, sandunguera, què cantes tu, que el cor se m'accelera i l'ànima se m'enverina?". Tot i que no és un dels temes més recents de l'artista, els assistents més fidels han fet els cors del "jazz latino" de Peluso, com ella mateixa batia al seu estil.
Com era d'esperar, l'argentina ha detonat l'escenari amb la base de la cançó produïda per l'artista Bizarrap, Bzrp Music Sessions, Vol. 36, que amb l'enganxós "I'm a narty girl, fantastic / Este culo es ntural, no plastic / Lo que toco lo hago bombastic" ja arreplega més de 137 milions de reproduccions a Spotify. A la traca final 'hi ha afegit Amor salvaje, en què Peluso demana auxili perquè li curin el cor. "Yo no sé qué me pasa / La fiebre de tu amor toíta me abraza / Yo tengo un bicho metío adentro", cantava com un lament mentre a cop de maluc feia sonar una trompeta i amb un simple gest aconseguia que s'il·luminassin els focus del seu voltant.
A punt d'arribar al final, l'artista s'ha encarnat en "la mulata con la boca de plata" per amollar les rimes del single Corashe, amb el qual es va donar a conèixer per primera vegada el 2017. "Yo que estaba enamorata / Te cantaba serenata / Acordate que soy Natalia / Reina de la vigilia / Deja que te combata ya / ¡Ah, no! Te hace falta corashe", ha cantat la Peluso més dura i enfadada, acompanyada en tot moment pel públic, que no ha deixat de botar al ritme del hip-hop.
La cantant s'ha reservat dues de les cançons més populars de Calambre per al final. Els acords de Delito han començat a sonar amb el primer bis i la cantant ha aconseguit reproduir el que canta en aquest tema —"Me estás perreando el corazón"—, però amb les butaques de l'auditori, on els presents s'han remenat fins a la darrera estrofa. La cirereta del pastís ha estat Bussiness Woman, un altre tema que s'ha consolidat com un al·legat feminista. "Mírame a los ojos, chúpame como a una fucking dama", exclama una de les estrofes d'aquesta cançó, l'única que Peluso ha dedicat: "A totes les dones que m'inspiren".