Neix Lletres Compartides, un espai literari comú entre els territoris de parla catalana
L'objectiu és fomentar la projecció pública dels escriptors en llengua catalana
PalmaAquest dijous s'ha presentat el programa Lletres Compartides, un espai literari comú entre els territoris de parla catalana que té com a objectiu donar la màxima projecció pública als escriptors de les lletres catalanes per apropar-los als lectors que encara no els han llegit. Es tracta d'empènyer la circulació dels llibres entre territoris de parla catalana.
La Fundació Mallorca Literària, la Institució de les Lletres Catalanes, l'Acadèmia Valenciana de la Llengua i el Consell Insular de Menorca són les institucions impulsores del programa, però la intenció és que s'hi sumin altres organismes en els pròxims mesos. A més, un altre dels objectius de la iniciativa és posar en relació els escriptors dels diferents territoris de parla catalana amb tot el sector de la creació i la promoció literàries dels altres territoris. Cada territori ha triat deu autors (que en sumen un total de trenta) on hi ha representats diferents estils i gèneres: poesia, literatura infantil i juvenil, novel·la, contes, etc. La informació sobre els autors es podrà consultar a la web a través dels dossiers informatius que s’han creat amb les dades més importants de cadascun d’ells.
A través d'un comunicat, els creadors del programa han detallat que és un projecte pensat a llarg termini. La idea és que la feina conjunta permeti consolidar un espai literari comú. Per això, els organitzadors han assegurat que el projecte coordinarà entitats públiques en la tasca comuna de promoure la literatura en llengua catalana, "una labor que les entitats aplegades en el projecte ja duen a terme individualment, però creix en anar coordinades", han explicat en el comunicat.
A la presentació hi han assistit Carme Castells, directora de la Fundació Mallorca Literària; Izaskun Arretxe, directora de la Institució de les Lletres Catalanes; Verònica Cantó, presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua; i Pere Gomila en representació de l’IME i el Consell de Menorca. També hi han estat presents Sebastià Portell, president de la AELC, i Carme Fenoll, en representació de la Xarxa Joan Lluís Vives, ambdues entitats col·laboradores en el programa.
Desconnexió entre territoris
Segons han explicat, el programa està dividit en quatre blocs, pensats per fomentar el coneixement i l’intercanvi d’autors dels diferents territoris. D’una banda, s’han preparat unes sessions informatives virtuals adreçades a personal bibliotecari, docents i altres mediadors del món literari. La voluntat és parlar sobre autors que, per circumstàncies diverses, no són tan coneguts a la resta de territori de l’àrea lingüística.
Els prescriptors que s’encarreguen d’aquestes sessions virtuals adreçades a mediadors són: del País Valencià, Anna Ballester; de Mallorca, Jaume C. Pons Alorda; de Menorca, Ismael Pelegrí; i de Catalunya, Anna Guitart. Pere Gomila ha remarcat la transcendència d’aquestes sessions informatives virtuals pel fet que obren les portes a un "coneixement global" de la nostra literatura. El que pretén aquesta fase és aconseguir que la connexió entre els autors i lectors de la literatura dels diferents territoris que comparteixen llengua sigui normal i fluida.
Visites aquí i allà
La segona fase del projecte consisteix en les visites d’autors d’uns territoris a d’altres amb una selecció d’entre els trenta autors de què s’haurà parlat a les sessions informatives. Es programaran activitats literàries en biblioteques, escoles i festivals, i cadascun dels quatre territoris rebrà tres autors, de manera esglaonada, entre els mesos d’octubre i desembre. Gràcies a la col·laboració de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, els autors també podran relacionar-se amb autors locals.
Club de lectura virtual
El tercer bloc del programa Lletres Compartides pretén crear un club virtual de lectura adreçat a tots els estudiants universitaris de l’àrea lingüística que es desenvoluparà en col·laboració amb la Xarxa Vives d’Universitats.
Comunicar el projecte
Finalment, el quart bloc és el de la comunicació del projecte: creació de dossiers amb fitxes de 30 autors, una pàgina web, càpsules de vídeo, difusió a les xarxes o les postals literàries són algunes de les accions que es desenvoluparan en aquesta primera fase del programa.