No te'n perdis ni una

No te'n perdis ni una

Algunes recomanacions culturals per la setmana que ve

El grup Marala

La setmana que comença, amb Alba Tarragó

Reservaré un horabaixa per anar al museu Es Baluard a submergir-me en l’exposició Music as a Foreign Language, que acaben d’estrenar Carles Congost i Jeremy Deller. Ambdós artistes –tot i no conèixer-se personalment– han analitzat la política a partir de la història de la música de ball i de la cultura de club. D’una banda, Congost s’interessa pel gènere musical So Sabadell –dins l’italo disco– com a símptoma d’una època i una conjuntura cultural, econòmica i política. D’altra banda, Deller analitza la (r)evolució social al Regne Unit, arran de l’auge de les raves il·legals i la música electrònica, com a reacció a fissures de la cultura i societat britànica entre els anys 80 i 90. Fins al 10 de març del 2024.

Gaudiré (i molt) a l’exposició que estrena aquesta setmana el CaixaFòrum de Palma Cinema i Moda. Per Jean PaulGaultier. La mostra aborda, sota la mirada del dissenyador, els intercanvis i influències que es produeixen entre el cinema i la moda, a partir d’un conjunt de peces d’indumentària, cartells, fotografies i fragments de pel·lícules. Del 30 de setembre al 4 de gener.

Riuré al segon espectacle en solitari de Clara Ingold, Paloma de Parque, en què amb el seu icònic humor absurd aborda els problemes de la seva generació. Serà a Estudi General Lul·lià. Dijous 28, divendres 29 i dissabte 30 de setembre.

Coneixeré el cinema de Nanni Moretti a partir de la seva darrera pel·lícula, Il sol dell’avvenire (El sol del futur) –ja disponible a CineCiutat– sobre un director de cinema amb problemes amb la seva dona i una nova pel·lícula protagonitzada per uns comunistes a la Itàlia de 1956.

Cartell de la pel·lícula, 'Il sol dell’avvenire' (El sol del futur)

Aplaudiré amb totes les meves forces les Marala –el trio conformat per Selma Bruna (Sant Cugat), Clara Fiol (Palma) i Sandra Monfort (Pedreguer)– en el directe que faran a la salaGran del teatre Principal de Palma. És una gran oportunitat per gaudir de la posada en escena de Jota de morir, el seu darrer àlbum, en què canten a la mort per desmitificar-la i integrar-la a la vida amb cants de batre, balls de vetlla valencians i cançons de mort illenques. Dissabte, 30 de setembre, a les 20 h. 

La setmana que comença, amb J. A. Mendiola

Volaré fins a Barcelona per assistir a la sempre esperada estrena de la Temporada del Gran Teatre del Liceu, on es representarà Eugene Onegin, de Piotr Ilitx Txaikovski. Es tracta d’una coproducció entre el Den Norske Opera d’Oslo i el Teatro Real de Madrid. S’hi conta la història de desamor entre l’impostat seductor Onegin, en aquest cas interpretat per Audum Iversen, i la somniadora Tatiana Laron, a qui dona vida Svetlana Aksenova. A la batuta i dins del fossat, el mestre Josep Pons i Christof Loy com a director artístic, el qual ha optat per una posada en escena minimalista, amb predomini del blanc i el negre, per intemporalitzar la història. Dimecres 27 de setembre, a les 19.30 h.

Veuré Pere Arquillué al teatre Principal de Ciutat, amb El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc, que s’haurà representat el dia abans a Manacor. Un monòleg escrit i dirigit per Josep Maria Miró, on el protagonista interpreta set històries que conformen un retrat de la ruralia i, sobretot, de la condició humana. Diumenge 1 d’octubre, a les 18 h.

Conduiré fins a Inca per anar al teatre Principal, on tindrà lloc la primera representació d’El gran manicomi, una peça teatral construïda a partir dels textos de la poeta Antonina Canyelles. Es tracta d’un muntatge de la Companyia Estudi Zero, dirigit per Pere M. Mestre i interpretat per Pepa Ramon, Xim Vidal, Lourdes Erroz, Pere Mestre, Laura Dalmau, Jaume Sastre

i Maria Rosselló. Dissabte 30 de setembre, a les 19 h.

Recomanaré anar a veure i escoltar el primer concert de la temporada a càrrec de l’OSIB i el Cor UMA, dirigits per Rubén Gimeno; dimecres, dijous o divendres, al Principal de Ciutat, a Alcúdia o a Manacor respectivament. Oferiran tot un recull de les bandes sonores més famoses, des de Miss Saigon fins a Los miserables, passant per La lista de Schindler i Star Wars, entre d’altres. Dimecres 27 de setembre, a les 20 h; dijous 28, a les 20.30 h, i divendres 29, a les 19.30 h.

Aniré fins al CineCiutat en un acte de devoció infinita per veure Cerrar los ojos, l’enyorat retorn de Víctor Erice, tot i que el seu cinema sempre ha estat present en el record de qui més qui menys. Va ser el director d’El espíritu de la colmena, El sur o El sol del membrillo, el seu darrer llargmetratge, de 1992. És a dir, ja en fa trenta anys. I cinquanta de quan ens va descobrir la infinita mirada d’Ana Torrent, qui també és una de les protagonistes d’aquest històric esdeveniment, juntament amb Manolo Solo, José Coronado o Josep Maria Pou, entre molts altres.

stats