Les nominacions als premis Gaudí auguren un doble duel

'El Rey de la Habana' (12), 'Truman' (11), 'Barcelona, nit d'hivern' (7) i 'El camí més llarg per tornar a casa' (5) es veuran les cares a la gala del dia 31 de gener 

'El rey de la Habana', d'Agustí Villaronga
Laura Serra
30/12/2015
6 min

BarcelonaEn un país avesat als dilemes, les nominacions dels premis de l'Acadèmia del Cinema Català no han estat una excepció. I per partida doble. Quatre films –nominats en les categories de millor direcció i millor guió– s'erigeixen com a candidats a triomfar la nit del 31 de gener a la gala que presentarà Rossy de Palma a l’Auditori del Fòrum. Si ens fixem només en el nombre de nominacions, 'El Rey de la Habana', la primera pel·lícula d'Agustí Villaronga després del fenomen de 'Pa negre', un film on retrata la humanitat enmig de la brutícia moral i física de la Cuba dels 90 i que ha obtingut 12 candidatures, competirà amb l'entranyable i aplaudida per al gran públic 'Truman', de Cesc Gay, un film que retrata l'emotiu retrobament de dos vells amics per la malaltia terminal d’un d’ells, i que ha merescut 11 nominacions. Com a complement d'aquest duel de pel·lícules en llengua no catalana encara caldria incloure-hi 'Anacleto: Agente secreto', la comèdia d’acció dirigida per Javier Ruiz Caldera que adapta el personatge creat per Vázquez a mitjans dels anys 60 i que ha aconseguit també 12 nominacions però amb un gran pes en les categories tècniques.

Ara bé, si tenim en compte el que va passar l'any passat amb '10.000 km' i una pel·lícula 'indie' i amb poques nominacions dóna la campanada contra pronòstic, els que rivalitzaran seran dos títols catalans: 'Barcelona, nit d'hivern', la seqüela de Dani de la Orden de la comèdia romàntica que el 2014 ja es va endur un Gaudí a la banda sonora i que ha aconseguit set candidatures, amb 'El camí més llarg per tornar a casa', l'opera prima de Sergi Pérez sobre l'absència d'un ésser estimat, que té cinc candidatures.

Entre les nominades a millor pel·lícula també hi ha dues peces de cambra sobre la paternitat impulsades als Gaudí pels seus protagonistes –actors que han estat nominats–: 'L'adopció', sobre el calvari d'adoptar un nen de l'Europa de l'Est, amb Nora Navas i Francesc Garrido, i l'exploració poètica de la intimitat paternofilial de Marc Recha 'Un dia perfecte per volar', amb Sergi López. I en la categoria de llengua no catalana destaca 'La novia', que es postula com a favorita als premis Goya amb 12 candidatures, però, en canvi, es queda només amb quatre nominacions als Gaudí.

El mateix passa amb 'Nadie quiere la noche', d'Isabel Coixet, que de nou nominacions als Goya, als Gaudí passa desapercebuda amb tres candidatures tècniques. Són les úniques candidatures de les pel·lícules de la productora Mediapro, que no presenta els seus films als premis de l'Acadèmia del Cinema Català per desacords amb els reglaments dels premis. Per això, no hi ha rastre del documental 'El somni', del Celler de Can Roca; ni del 'Messi', d’Álex de la Iglesia, ni d''Un dia perfecto', de Fernando León de Aranoa.

Actrius amb grapa

La mirada de la núvia Inma Cuesta en l'atrevida reinterpretació de 'Bodas de sangre' ho tindrà difícil per batre l'huracà Laia Costa en la categoria de millor actriu. Rodada en un únic pla seqüència de dues hores, la pel·lícula alemanya 'Victoria' ja l'ha portat per grans catifes vermelles com a nominada –la Berlinale, els Premis de Cinema Europeu i va guanyar als premis alemanys–. El seu 'tour de force' per la nit berlinesa fa olor de victòria. Entre els candidats masculins, l'argentí Ricardo Darín sembla el més ben posicionat gràcies a la Concha de Plata que ja li va valdre 'Truman'.

Laia Costa va guanyar el premi a la millor actriu del cinema alemany amb 'Victoria'. / FRANCESC MELCION

Doblets i premis segurs

Les nominacions –que han llegit Àgata Roca i Miki Esparbé– sempre són una font de curiositats. Per exemple, pel fet que hi hagi nominada la presentadora dels premis, Rossy de Palma, com a actriu secundària, categoria on rivalitza amb Aina Clotet –que Isona Passola ha anunciat que acaba de ser mare d'una nena que es diu Juna–, i Clara Segura, per 'Barcelona, nit d'hivern', que són les úniques intèrprets candidates per a un film essencialment coral i que ja té mig Gaudí al sac per la música original de Joan Dausà.

Qui té el Gaudí ja segur és 'Atrapa la bandera', d'Enrique Gato, única candidata en la categoria d'animació. I, esclar, el Gaudí d'Honor, que ja s'ha anunciat que acabarà a mans de Rosa Maria Sardà.

La directora Sílvia Munt és candidata per dues pel·lícules, el documental de la PAH 'La Granja del Pas' i el telefim 'El Cafè de la Marina'. I en aquesta categoria també destaca el guanyador dels últims Gaudí, Carlos Marquet-Marcet, amb '13 dies d'octubre', que descriu els últims dies de vida de Lluís Companys. La coguionista de '10.000', Clara Roquet, també està nominada al millor curtmetratge per 'El adiós', que va guanyar a Valladolid. Ara, per galons previs, el curt de David Victori, que arran de guanyar el concurs de YouTube Your Film Festival va poder rodar un curt produït per Ridley Scott.

Un total de 378 acadèmics emetran el seu veredicte al llarg del mes de gener. Isona Passola ha dit a l'acte de presentació que és "un any de bona collita", perquè s'han nominat 30 produccions de 72 candidates. Però també ha estat un any en què el Tribunal Constitucional ha fet el primer pas per suspendre l’impost a les operadores d’internet que havia de finançar el cinema i l'any en què la Fiscalia ha iniciat una investigació judicial per un suposat frau milionari en les ajudes a pel·lícules espanyoles. Al contrari d'altres anys, no hi ha hagut balanç de la presidenta de l'Acadèmia del Cinema: de qüestions espinoses, ni rastre.

Tots els nominats als Premis Gaudí 2016

Millor pel·lícula

'Barcelona, nit d’hivern', de Dani de la Orden

'El camí més llarg per tornar a casa', de Sergi Pérez

'L'adopció', de Daniela Fejerman

'Un dia perfecte per volar', de Marc Recha

Millor pel·lícula en llengua no catalana

'Anacleto: Agente secreto', de Javier Ruiz Caldera

'El Rey de La Habana', d'Agustí Villaronga

'La Novia', de Paula Ortiz

'Truman', de Cesc Gay

Millor direcció

Agustí Villaronga, per 'El Rey de La Habana'

Cesc Gay, per 'Truman'

Dani de la Orden, per 'Barcelona, nit d’hivern'

Sergi Pérez, per 'El camí més llarg per tornar a casa'

Millor guió

Agustí Villaronga, per 'El Rey de La Habana'

Cesc Gay i Tomàs Aragay, per 'Truman'

Eduard Sola, Daniel González i Eric Navarro, per 'Barcelona, nit d’hivern'

Sergi Pérez, Eric Navarro i Roger Padilla, per 'El camí més llarg per tornar a casa'

Millor protagonista femenina

Inma Cuesta, per 'La novia'

Laia Costa, per 'Victoria'

Natalia de Molina, per 'Techo y comida'

Nora Navas, per 'L’adopció'

Millor protagonista masculí

Borja Espinosa, per 'El camí més llarg per tornar a casa'

Francesc Garrido, per 'L’adopció'

Ricardo Darín, per 'Truman'

Sergi López, per 'Un dia perfecte per volar'

Millor actriu secundària

Aina Clotet, per 'Barcelona, nit d’hivern'

Clara Segura, per 'Barcelona, nit d’hivern'

Dolores Fonzi, per 'Truman'

Rossy de Palma, per 'Anacleto: Agente secreto'

Millor actor secundari

Andrés Herrera, per 'Vulcania'

Berto Romero, per 'Anacleto: Agente secreto'

Javier Cámara, per 'Truman'

Quim Gutiérrez, per 'Anacleto: Agente secreto'

Millor pel·lícula documental

'Gabo, la creación de Gabriel García Márquez', de Justin Webster

'Game Over', d'Alba Sotorra

'La Granja del Pas', de Sílvia Munt

'Un día vi 10.000 elefantes', d'Àlex Guimerà i Juan Pajares

Millor pel·lícula per a televisió

'13 dies d'octubre', de Carlos Marques-Marcet

'El Cafè de la Marina', de Sílvia Munt

'El mètode Grönholm', d'Enric Folch

'Les nenes no haurien de jugar a futbol', de Sònia Sánchez

Millor pel·lícula d’animació:

'Atrapa la bandera', d'Enrique Gato

Millor pel·lícula europea

Mandariinid (Mandarines), de Zaza Urushadze

Pride (Orgullo), de Matthew Warchus.

Sils Maria (Viatge a Sils Maria), d'Olivier Assayas

Turist (Fuerza mayor), de Ruben Östlund

Millor direcció de producció

Isidro Terraza, per 'Truman'

Josep Amorós, per 'Anacleto: Agente Secreto'

Josep Amorós i Carla Jovine, per 'El Rey de La Habana'

Toni Novella, per 'Palmeras en la nieve'

Millor curtmetratge

'El Adiós', de Clara Roquet

'Nada S.A.', de Caye Casas i Albert Pintó

'No me quites', de Laura Jou

'Zero', de David Victori

Millor direcció artística

Alain Bainée, per 'Nobody Wants The Night (Nadie quiere la noche)'

Alain Ortiz, per 'El Rey de La Habana'

Balter Gallart, per 'Anacleto: Agente Secreto'

Irene Montcada, per 'Truman'

Millor muntatge

Alberto de Toro, per 'Anacleto: Agente secreto'

Alberto Gutiérrez, per 'Barcelona, nit d’hivern'

Liana Artigal, per 'El camí més llarg per tornar a casa'

Raúl Román, per 'El Rey de la Habana'

Millor música original

Joan Dausà, per 'Barcelona, nit d’hivern'

Joan Valent, per 'El Rey de La Habana'

Nico Cota, per 'Truman'

Xavier Capellas, per L’adopció'

Millor fotografia

Andreu Rebés, per 'Truman'

Arnau Valls Colomer, per 'Anacleto: Agente secreto'

Josep Maria Civit, per 'El Rey de La Habana'

Xavi Giménez, per 'Palmeras en la nieve'

Millor vestuari

Arantxa Ezquerro i Miriam Doz, per 'La Novia'

Cristina Rodríguez, per 'Anacleto: Agente secreto'

Loles García Galeán, per 'Palmeras en la nieve'

María Gil i Sonia Segura, per 'El Rey de La Habana'

Millor so

Fernando Novillo, Franklin Hernández i Ricard Galceran, per 'El Rey de La Habana'

Jesica Suarez i Albert Gay, per Truman

Oriol Tarragó i Marc Orts, per 'Atrapa la bandera'

Oriol Tarragó, Sergio Bürmann i Marc Orts, per 'Anacleto: Agente secreto'

Millors efectes visuals

Alex Villagrasa i Raúl Romanillos, per 'Palmeras en la nieve'

Bernat Aragonés, per 'Nobody Wants the Night (Nadie quiere la noche)'

Bernat Aragonés i Lluís Rivera, per 'El Rey de La Habana'

Lluís Castells i Lluís Rivera, per 'Anacleto: Agente secreto'

Millor maquillatge i perruqueria

Ainhoa Eskisabel, per 'El Rey de La Habana'

Eli Adánez i Sergio Pérez, per 'Anacleto: Agente secreto'

Esther Guillem i Pilar Guillem, per 'La Novia'

Pablo Perona, Sylvie Imbert i Paco Rodríguez, per 'Nobody Wants the Night (Nadie quiere la noche)'

stats