MÚSICA

Clara Fiol, nova veu del jazz

La cantant mallorquina estudia al Taller de Músics de Barcelona, on ja l’han feta professora de tècnica vocal

La músic Clara Fiol, durant l’entrevista que li vàrem fer al Born de Palma.
Margalida Mateu
14/10/2016
4 min

PalmaUna nova fornada de músics de jazz esclata a les Balears gràcies, en part, a la recent incorporació de la secció de Música Moderna al Conservatori Superior de Música de les Illes Balears i també dels nombrosos joves que han anat a Barcelona a aprendre la música moderna, ja sigui a l’ESMUC, a El Taller de Músics o al Liceu. És així com s’ha format una nova escena que apunta amunt i reforça l’oferta jazzística de les Illes. És el cas de la cantant Clara Fiol Dols (Palma, 1995); després d’haver passat pel Conservatori Professional fent dansa, va decidir traslladar-se a Barcelona a estudiar cant jazz al Taller de Músics.

Fiol des de ben petita ja va començar a temptejar el món de la música a l’Escola de Música Ireneu Segarra, on treballa el seu pare, Pere Fiol. Allà va rebre classes de guitarra, llenguatge musical i cant coral des dels sis anys; també va formar part de les joventuts musicals de la coral universitària de les Illes Balears i és titulada en Dansa Clàssica pel Conservatori.

“Cantar t’ha d’emocionar; és qüestió de passió, en la qual has d’intentar també emocionar a qui t’escolta. Aquesta és la premissa bàsica del cant. M’agrada conèixer bé el que faig des de la tècnica, però anar-la rodant, relaxada, per poder gaudir al màxim”, esmenta la jove cantaire. “La música no la pots estudiar a la biblioteca com passa amb altres estudis, és un acte de compartir, de fluir, per això he tingut la sort de poder estar acompanyada de grans músics que estimen la música com ho faig jo. A més, m’ha sorprès la quantitat de joves de les Illes que estudien jazz a Barcelona”. A tall d’anècdota, Fiol ens explica com “des del pati interior del pis on visc a Barcelona sentia interpretar estàndards de jazz i em picava la curiositat de saber qui sonava, fins que vaig descobrir que és un pis d’estudiants de músics de Mallorca que, curiosament, som veïns. Els sent tocar i ens enviam missatges comentant les interpretacions, és molt divertit”.

“Encara que el que faig són els estudis superiors de música especialitat jazz, m’agrada dir que faig música; de moment no em consider una cantant de jazz, encara que bec dels grans referents de la història de la música”, diu la jove.

Professora de tècnica vocal

A Barcelona està molt de moda el gospel. “El programa de TV3 Oh happy day ha fet molt de mal”, diu. Somreim les dues. I és que Clara Fiol, malgrat ser una de les més joves de l’escena, ja fa de professora i des de gener del 2016 s’encarrega, amb Núria Guillén, de la tècnica vocal de l’Escola de veus del Taller de Músics de Barcelona. És, també, integrant del cor de gospel Yonder Choir, dirigit per Anna Ferrer, amb el qual ha ofert concerts arreu de Menorca i Barcelona i ha participat en l’enregistrament del disc Clarobscur d’Atzur de Magnus Luna.

Cançons en català

Clara Fiol tampoc no oblida el món de la cançó popular i, acompanyada de Pere Fiol a la guitarra, recupera peces tradicionals mallorquines i sud-americanes. A la pregunta de si crearia música en català, la jove no en té cap dubte: “Pens en català, per tant, les meves cançons les escric amb la meva llengua. Aquest estiu ha estat molt profitós per mi; a banda de molts de concerts que he pogut fer amb diferents formacions, sigui en quintet o bé en duet cada dimecres en un hotel de Cala Mesquida, encara he tingut temps de compondre i he aprofitat per escriure cançons que sentia”.

Música jazz

El perquè ha escollit la música jazz és “perquè és la que escolt i escolten els meus amics i m’agrada”. “El jazz crec que és una eina molt útil, és música tradicional. Pel que fa al concepte musical, el jazz és el que et dóna més informació, és a partir d’on es forma la música que es fa avui dia i la que et fa entendre la complicitat entre músics i espontaneïtat i el fet de compartir”.

De fet, compartir és el que fa amb una de les seves formacions més nombroses, The Rusty Jazz Quintet!, un projecte que sorgeix a partir de les relacions i els vincles dins el món estudiantil del jazz a Barcelona i dels projectes musicals al Migjorn de Mallorca. El factor clau és la improvisació sobre un repertori de temes i harmonies variades que agafen forma amb Clara Fiol a la veu, Carles Medina al saxòfon, Joan Vallbona a la guitarra, Christian Hoel Skjøhnhaug al contrabaix i Antoni Canyelles a la bateria. Aquest estiu, per exemple, han actuat en la Nit de l’Art de Felanitx, a la Cova dels Ases de Portocolom, a Can Timoner de Santanyí i a Montuïri. Com a cantant, Fiol també participa en altres formacions jazzístiques. Actualment, ofereix concerts a duo amb Daniel Ferruz (piano), Lucas Delgado (piano) i Joan Arto (guitarra).

Quan se li demana si creu que la seva generació és molt sana, Fiol respon que depèn, però “si bé és cert que els cantants actuals han substituït els cigars i el whisky per les infusions, almanco els de la meva edat, òbviament depèn de la persona. Jo no tenc una veu de fumar, per exemple, és com se sent cada un”. “Curiosament som una generació en què jo i els meus amics escoltam discos i no pas l’Spotify; això pot semblar una mica paradoxal sent joves de vint-i-pocs anys, però pas molt de gust d’escoltar un disc sencer de dalt a baix”.

A banda del jazz, Clara Fiol també beu d’altres influències, com la música brasilera de Tatiana Parra o de la cantant francesa Cyrille Aimée, que s’amara de la tradició i l’actualitza. “Crec que per ser una bona cantant de jazz tampoc cal tenir una veu de negre, sinó una personalitat pròpia i un estil relaxant, a més a més d’estimar la veu com un instrument preciós que et fa explorar el teu cos i viure emocions”, conclou una de les cantants mallorquines amb més projecció.

stats