Estrena teatral
Cultura23/05/2023

La Perla 29 munta una festa de l'amor amb Carlo Goldoni

Mireia Aixalà, Joan Arqué i Rosa Gamiz protagonitzen 'Coralina, la serventa amorosa'

BarcelonaDesprés de la pandèmia i la postpandèmia, La Perla 29 té ganes de riure i d'enamorar-se. Per això la companyia ha decidit guardar-se els espectacles més foscos per a la tardor i abraçar l'estiu amb Coralina, la serventa amorosa, de Carlo Goldoni. Aquesta comèdia veneciana del segle XVIII arriba a l'escenari de la Biblioteca de Catalunya amb Oriol Broggi a la direcció i deu intèrprets a l'escenari encapçalats per Mireia Aixalà. "És l'última obra de la temporada. Hem optat per una producció grossa que transmeti al nostre públic un teatre fet per gaudir i que els expliqui el món de manera amable i festiva", subratlla Broggi. L'espectacle s'estrenarà el 31 de maig i té una durada de dues hores i vint minuts.

Amb el públic assegut a tres bandes de l'escenari i la paret de la Biblioteca de Catalunya de teló de fons, el muntatge desplega els embolics dels personatges amb la serventa Coralina (Aixalà) com a fil conductor. "Goldoni és molt modern. Fa que les dones siguin els personatges més intel·ligents. I no només això, sinó que les criades són les que mouen el món. Parlen de tu a tu amb els seus senyors, que només estan preocupats per bestieses i pels diners", explica Aixalà. La mansió d'Ottavio és l'epicentre de la història, que està feta de pactes per aconseguir l'herència del patriarca, complots entre el servei i fervors amorosos que fan anar de corcoll nobles i criats. "Goldoni contraposa els gèneres, els poderosos i els que no ho són, els que tenen la passió a flor de pell i els que es guien pel cap. En aquest context, les dones generen i resolen l'acció i els altres es limiten a seguir-les", diu Broggi.

Cargando
No hay anuncios

Un hereu de la Commedia dell'Arte

El repartiment compta amb Xavier Boada, Rosa Gàmiz, Joan Arqué, Clara de Ramon, Xavier Ruano, Sergi Torrecilla, Ireneu Tranis, Ramon Vila i Jaume Viñas. "Tots els personatges són molt potents i a tots els passen coses. Goldoni sembla senzill, però com més hi treballes més t’adones de la complexitat dels personatges", subratlla Aixalà. El més complicat de l'espectacle, segons el director, és trobar el to adequat, allunyant-se dels codis més naturalistes i més televisius. El dramaturg italià venia de la tradició de la Commedia dell'Arte i alguns dels seus mecanismes treuen el cap a Coralina, la serventa amorosa. "Ell agafa aquella manera de fer teatre, amb els intèrprets amagats rere les màscares, i crea una nova teatralitat amb uns engranatges molt enfocats al públic", diu Broggi, que ha ajustat l'obra al ritme original "perquè sigui àgil per a l'espectador".

Cargando
No hay anuncios

Els elements d'època del muntatge es troben, sobretot, en el vestuari i en la música de Vivaldi, coetani de Goldoni. Els intèrprets porten mitges blanques i faldilles llargues en una escenografia austera, feta de palets de fusta i amb taules i cadires d'attrezzo. Després de fer temporada a Barcelona, l'espectacle farà gira per Catalunya a partir del febrer de l'any vinent.