Poemes encadenats per celebrar el Dia mundial de la poesia
En el vint-i-cinquè aniversari del Dia mundial de la poesia, que se celebra cada 21 de març, diferents poetes de les Balears participen d’una cadena de poemes
PalmaDeia l’escriptora Carmen Martín Gaite que la lectura és una cadena que comença un dia qualsevol, amb un primer llibre que converteix qui l’agafa en lector, i que no s’acaba fins que el lector mor. El mateix succeeix, de fet, amb la poesia: que uns versos duen a uns altres i així s’estableix un lligam entre les baules de diferents poemes, autors i generacions que no s’arriba a acabar mai. En aquest Dia mundial de la poesia, que es duu a terme cada 21 de març d’ençà que la Conferència General de la Unesco així ho va proclamar l’any 1999, hem iniciat una cadena de poemes amb diferents autors de les Balears.
La primera baula l’ha escollida Lucia Pietrelli, autora de poemaris com Fúria, Violacions, Ortigues i La terra i altres llocs que ha rebut, entre d’altres, el premi Bernat Vidal i Tomàs o el premi Benet Ribes per la seva obra poètica. Si bé en els darrers temps ha conreat especialment la narrativa, amb la novel·la Deimos com a darrera novetat editorial seva que s’ha publicat, la mirada poètica és present sempre en tota la seva obra. En tot cas, ha escollit uns versos d’un altre poeta que recentment ha debutat a la narrativa, Joan Tomás Martínez Grimalt, com a primera recomanació:
Abans dels primers mots
on era la paraula?
No romania enclosa
a les rels ufanoses
de les antigues molses
ni al miceli isard
dels fongs més primitius.
Raïa al regne atàvic
on res tenia forma,
ni nom, ni adjectiu.
Mes l’art inconegut
dels ressorts de la glotis
en va fer consciència.
I tot el que abans era
sols fou anomenat.
I si bé entre les novetats pel pròxim Sant Jordi s’hi troba La miopia, la primera novel·la de Joan Tomás Martínez Grimalt, amb el seu darrer poemari, Fosca negra, va guanyar els Jocs Florals de l’any passat. Abans havia obtingut el premi Miquel Costa i Llobera pel seu debut, Els Jorns, i havia publicat altres peomaris com Oabgues i solanes o Epigramari. Per la seva banda, el poeta palmesà ha volgut continuar la cadena de versos amb “un poema rodó que forma part d’un llibre rodó”. Es tracta del Cant de Neró de Les cares de la cugula, de Miquel Àngel Adrover.
Cant de Neró
A Andreu Miquel Ferragut
El silenci és la boira.
Joan Salvat-Papasseit
No és meu el teu llegat de boira viva
l’herència de pols de la ciutat
s’esbomba pels altells de la memòria
com una plaga pels carrers d’Egipte.
És un error pensar que del ciment
en pugui surar res: les herbes grises
retornen a l’asfalt i no somien
ni esperen reverdir si un dit de por
les mena, barri enllà, camí de fosca.
Convé cantar molt fort quan cremi Roma:
i quan la lira tornarà una creu
escamparem les flames amb les mans
com qui emblanquina amb calç tota la cambra.
Per veure quarterades de Cugula
caldrà mirar de dintre les costelles
de l’ase mort de les Angoixes
i fer de no callar, somriure sempre
encara que els meus ulls
siguin tan negres com els teus,
volgudament tancats.
Aquest poemari d’Adrover va rebre el premi Miquel Bauçà 2023 i es basteix damunt quatre pilars: el temps, els personatges, la decadència i el territori. L’autor, que és membre de l’Associació de Glosadors de Mallorca i debutà ara fa cinc anys amb Ara he vist passar una mèrlera, publicat també per Adia Edicions, ha escollit dos breus poemes extrets del darrer llibre del menorquí Damià Rotger, Umbilical, publicat per la Nova Editorial Moll. “Són poemes que en molt poc text són capaços de dir-ho tot”, explica.
Netedat
D’ençà que Mare vola,
guardo el cel
dins la banyera
per si en tornar
necessita un lloc
on rentar-se les ales.
Cesària
No em busqueu al ventre.
Mare em va parir pel cor.
Amb un entusiasme que és impossible que no sigui contagiós, Damià Rotger pren el testimoni triant “una poeta jove de molt alta volada, amb qui compartim moltíssimes hores, de recitals, de celebracions, de remenar llibres i versos…”. A més de poeta, faceta en què va començar a publicar l’any 2015 amb Lletrescades, un poemari explícitament influït per Ponç Pons, Rotger és també tipògraf, un vessant que trasllada sovint als seus versos. La seva recomanació és un dels poemes de Laia Martínez i López, també coneguda com Laia Malo.
Quan vaig néixer, tenia ales
Quan vaig néixer, tenia ales.
Ho sé pel mal que em fan els omòplats
cada vegada que em foto de lloros i em provo d'alçar.
Per què em van caure o qui
me les tallà sense jo adonar-me'n
és el misteri que m'acompanyarà
mentre m'arrossego desmembrada pel tros de vida
que em toca.
I, sense que hagi estat cercat, la poetessa nascuda a Berga ha tancat el cercle amb la seva elecció. El primer poemari de Malo es publicà l’any 2009 i duia per títol L’abc de Laia Martínez i Lopez, i a aquest l’han seguit obres com Canço amb esgarrip i dos poemes, Afollada o Versets i cigarrets. Guanyadora de l’Art Jove de Poesia l’any 2010 per L’estiu del tonight tonitgh, Malo és també coneguda per ser la meitat de Jansky i per haver traduït autores com Patti Smith al català. I ha volgut que el final de la cadena sigui una baula que connecta amb l’inici: un poema d’Ortigues, de Lucia Pietrelli.
III
“Una vegada, en ple hivern,
quan els borrallons de neu queien….”
de Blancaneus.
Quan un riu
et surt del cor
torna prec
per les entranyes.
Quan al semen
de l’al·lot
hi reconeixes la font
i el gorg
de la vallada.
Si a la cova
de la sang
hi pouen
les mirades
i cada afluent
amb deix antic
fuig als peus
de la muntanya.