La poesia es fa lloc en el vinyet

El celler Jaume de Puntiró va presentar un vi blanc varietal dels raïms giró ros i premsal blanc

La poesia es fa lloc en el vinyet
Mateu Morro
20/07/2018
3 min

Poesia al vinyet

Dimarts passat es va dur a terme una nova edició de Poesia al Vinyet. A la vinya de Can Pau, a Santa Maria del Camí, es varen llegir poemes de Josep Calafat Mesquida, pel centenari de la seva mort, i de Josep Maria Llompart, pel 25è aniversari de la seva mort i amb motiu de l’any Llompart. La lectura la feren persones del País Valencià, Catalunya, Menorca i Eivissa, ‘amb altres accents’, i la selecció de poemes la va fer Miquel Frontera. L’acompanyament musical va anar a càrrec de Set of Band Saxes Groupped. Com és habitual, a la vetlada, el celler Jaume de Puntiró, organitzador de l’acte, va presentar un dels seus vins, que enguany va ser un vi blanc varietal dels raïms giró ros i premsal blanc, acompanyat amb galletes marineres de Gori de Muro i albercocs de l’Hort des Moradet de Montuïri, de Joan Collet.

Problemes amb el mildiu

Parlant de vinyes, els problemes amb diverses malalties de fongs, com el mildiu, enguany han estat importants a conseqüència del temps humit. Els viticultors han combatut el problema com han sabut i com han pogut, i, d’altra banda, el bon temps del juliol ha ajudat a minvar l’afectació dels ceps. Els problemes també s’han notat a les hortalisses, especialment els melons i les tomatigueres, amb diferents nivells d’afectació que han causat pèrdues de producció significatives. Ja se sap que quan no plou el problema és gros, però que quan plou massa o fora de temps els problemes tampoc no solen ser petits. El contrast positiu és el bon preu de mercat de les hortalisses, que enguany és favorable als hortolans i compensa, en part, les pèrdues en producció.

Terracor: agricultura d’aquí

La producció d’hortalisses a Mallorca viu temps de canvis i de reorganització. Estan sortint noves empreses i altres s’estan transformant. Cinc socis procedents d’Agroîlla, Guillem i Xisco Adrover Cabrer, Guillem i Maties Adrover Sitges i Toni Gili Millan, han constituït Terracor, una potent empresa hortofructícola que gestiona 15 finques, sobretot a l’àrea de Manacor, i té una important projecció sobre el mercat mallorquí de fruita i verdura. La producció de Terracor és considerable, molt diversa i de gran qualitat. A més a més, aprofita una experiència empresarial que es remunta a l’any 1975. La capacitat de treball i d’innovació i la voluntat de fer una agricultura productiva i competitiva estan més que demostrades i Terracor és una realitat que cal tenir en compte en un sector dinàmic que sempre estarà mancat d’idees noves.

Eroski

La cadena de supermercats Eroski continua enguany amb la seva tradicional campanya d’agost ‘Productes de sa nostra terra’, dirigida a potenciar el producte local en un moment de gran consum alimentari a les Balears. La campanya s’ha implantat a totes les illes i es planteja a partir de la potenciació de les produccions alimentàries de cadascuna d’elles i del conjunt. A Eivissa destaquen les hortalisses i el peix, a Menorca, la llet, el formatge i les hortalisses, i a Mallorca, la carn, els vins i les hortalisses. Cal recordar que la compra d’aliments locals que du a terme Eroski s’acosta als 100 milions d’euros anuals i que, amb 188 punts de venda i el 28% de la quota de mercat, ocupa una posició de lideratge en la distribució alimentària a les Balears. La promoció del producte local ha deixat de ser un element d’imatge, com passa sovint, i s’ha convertit en una senya d’identitat real i tangible d’aquesta cadena.

Les cadenes curtes

La presència del producte local a les cadenes de supermercats és important, però això no resta gens d’importància a formes de comercialització directa dels mateixos productors o de les seves associacions. L’èxit de fórmules de venda com la d’Agromart demostra que en aquest camp hi ha feina a fer i que hi ha una demanda real de producte de la terra, fresc i de qualitat. Per això, la Conselleria d’Agricultura està donant força i impuls al foment de les cadenes curtes de comercialització, que són aquelles que sols inclouen un intermediari com a màxim. Destaca la mesura de suport a la creació i el desenvolupament de cadenes curtes de comercialització, amb un import de 375.000 €, destinada a potenciar la comercialització de productes locals, ja sigui de venda directa o de cicle curt. Pot rebre ajuda el disseny de l’espai comercial, la inversió necessària per crear i desenvolupar la cadena curta o el disseny de la imatge corporativa, entre altres conceptes. El termini de presentació de sol·licituds acaba el 31 d’agost.

stats