Pol López i Vicky Luengo, la parella d'or dels Gaudí
Els protagonistes de 'Suro' van triomfar en les principals categories interpretatives
BarcelonaLa d'aquest diumenge va ser una de les edicions dels Gaudí amb nominats més potents i internacionals en les dues grans categories interpretatives: Noémie Merlant, Bárbara Lennie, Nahuel Pérez Biscayart, Benoît Magimel... Els Gaudí a millor actor i actriu, tanmateix, van ser per al matrimoni d'arquitectes pixapins que interpreten Pol López i Vicky Luengo a Suro, una parella que s'instal·la en una masia de l'Empordà a la recerca d'un ideal de vida rural però que acaba enfangada en una espessa teranyina de retrets i contradiccions vitals. Sumats al Gaudí de direcció novella per al director Mikel Gurrea, els premis de López i Luengo van convertir Suro en una de les guanyadores de la nit. A més, en les quinze edicions dels Gaudí els premis a millor actor i actriu només els havia guanyat una mateixa pel·lícula en una ocasió, quan el 2015 se'ls van endur David Verdaguer i Natalia Tena per 10.000 km, la gran triomfadora d'aquella edició.
“La meva feina no existiria sense la teva, actoràs”, va dir-li Luengo a López al rebre el Gaudí, poc abans que l'actor pugés a recollir la seva estatueta i correspongués a les paraules de l'actriu. L'endemà de la gala, l'actor assegura a l'ARA que durant el rodatge de Suro va aprendre “molt de la Vicky, sobretot del seu rigor i detallisme a l'hora de pensar en els personatges”. “Veure com donava voltes als personatges i als seus conflictes em va inspirar”, confessa l'actor. Luengo destaca sobretot la “generositat” de López. “Ell portava més temps en el projecte amb el Mikel i em va rebre molt bé, sempre al meu costat, mai al davant –diu Luengo a l'ARA–. Té una capacitat d'escolta bestial i em va encoratjar per anar al fons de les preguntes més incòmodes d'aquest personatge”.
Un personatge "poc agraït"
Pol López ja coneixia Gurrea d'un curt que van rodar junts el 2008, Primo. “Ens vam entendre molt bé i, fa sis anys, quan el Festival de Sant Sebastià li va donar una beca per desenvolupar el projecte de Suro, vaig marxar amb ell a Sant Sebastià per fer unes improvisacions del personatge”, explica l'actor. Quan la producció es va posar en marxa, López ja portava el personatge treballat. “Vaig parlar amb una cooperativa d'arquitectes que em va ajudar molt a entendre'l, sobretot el seu discurs ideològic i els valors”, explica, tot subratllant la dificultat d'un paper “que no és agraït, perquè en el fons és una persona corrent”. El repte era, afegeix, “dotar de cert interès el que li passa per dins”.
El món interior del personatge de Luengo, que va assumint a poc a poc el poder que atorga ser la mestressa del mas, donava molt més joc a priori. “L'Elena s'està adonant que, en el fons, no es veu reflectida en la persona que ella creia ser i es pregunta quins són els seus autèntics valors –apunta Luengo–. La sort és que és algú amb molta força, i la força és necessària per desmuntar les creences estructurades al llarg de 12 anys de relació”. Aquesta força es desencadena en la penúltima escena del film, una explosió volcànica d'emocions. “El Mikel em va posar alguns límits, però a partir d'allà em va donar llibertat total i, de fet, vaig assajar l'escena jo sola a casa –explica–. I és el moment professional més potent de la meva vida, perquè vaig poder fer tot el que em va sortir de dins, va ser preciós”.
El reconeixement del cinema
Tant per a l'un com per a l'altra l'èxit al món del cinema arriba després d'una trajectòria sòlida i reconeguda al teatre, sobretot per a López. El de Suro, de fet, és el primer protagonista al cinema de l'actor, una circumstància que no l'havia preocupat mai. “No em feia perdre la son, jo anava fent secundaris tan content, era una part més de la meva feina”, diu el protagonista de Suro, que a l'octubre va rodar amb Maria Rodríguez Soto i León Martínez el drama Llobàs, de Pau Calpe (Tros). Per a Luengo, en canvi, el Gaudí per Suro arriba després de papers molt elogiats com el de la sèrie policial de Rodrigo Sorogoyen Antidisturbios o la comèdia de barri Chavalas. I d'aquí unes setmanes aspira al seu primer Goya.
“Jo m'adono que estic passant una època molt bonica amb projectes que m'aporten i m'enriqueixen molt”, diu. Un d'aquests projectes és la sèrie d'Amazon Reina roja, que protagonitza com a Antonia Scott, “la dona més intel·ligent del món”. De fet, no va poder estirar la nit dels Gaudí tant com hauria volgut perquè l'endemà havia de viatjar a Madrid per rodar l'última jornada dels sis mesos de producció de la sèrie. Tot i que més complicat encara ho va tenir López, que diumenge tenia dues funcions de Hedda Gabler al Lliure: després de la primera es va apropar al photocall dels Gaudí i, després de la segona, es va reenganxar a una gala ja en marxa. “Va ser esgotador”, riu.