El Visa Pour l'Image de Perpinyà no exhibirà els guanyadors del World Press Photo
El director pren la decisió després que es retiri un premi per frau i es mostra molt crític amb d'altres fotografies guardonades
PerpinyàEl Visa Pour l'Image de Perpinyà ha anunciat que no exhibirà enguany les fotografies guanyadores del World Press Photo. La decisió arriba després de setmanes de polèmica al voltant d'unes fotografies premiades en la categoria de 'Problemàtiques contemporànies'. Diversos fotoperiodistes van criticar el premi perquè sospitaven que darrera les imatges hi havia muntatges. La sèrie també va provocar l'ira de Paul Magnette –alcalde de la ciutat que retraten les fotos, Charleroi–, que va acusar l'autor de deformar la realitat i insultar els veïns.
A les imatges hi apareixen, per exemple, dos joves practicant sexe enmig d'un aparcament (l'autor diu que és habitual que hi hagi 'voyeurs' i intercanvi de parelles) i també d'altres escenes relacionades amb la violència o els problemes psiquiàtrics. En una de les imatges es veu com un pintor treballa amb models nues i evoca una escena de canibalisme.
World Press Photo ha justificat la retirada del premi al fotògraf italià Giovanni Troilo perquè ha descobert que una de les instantànies no ha estat presa a Charleroi sinó a un barri de Brusel·les, fet que incompleix de manera flagrant les bases del concurs.
La justificació del Visa
El director del Visa Pour l'Image ha assegurat que és una "decisió dolorosa" no exposar els guanyadors -reconeix que hi ha bones fotografies entre els guardonats- però assegura que hi ha una contradicció entre els valors del fotoperiodisme que ells defensen i el que el World Press Photo ha premiat en alguna ocasió.
"Els fotoperiodistes que nosaltres defensem no són aquells que recorren als seus cosins perquè forniquin dins un cotxe. Els fotoperiodistes que nosaltres defensem no afegeixen un flash a un vehicle militar per donar més llum a la cara d'un soldat a Iraq. Els fotoperiodistes la feina dels quals estem orgullosos de presentar no demanen a qui fotografien que es tregui la samarreta i els il·luminen en un estudi perquè semblin una pintura alemanya. Tampoc il·lustrarien la caixa de pastilles d'un pacient amb Alzheimer per parlar de l'excés de medicaments receptats pels psiquiàtrics", són algunes de les frases que Leroy escriu al seu Facebook per justificar la decisió.
El director del Visa assegura que Troilo és "un artista, potser fins i tot amb talent" però considera que no encaixa amb la visió del fotoperiodisme que ells tenen. Leroy lamenta que la resta de "fotoperiodistes de veritat" que han estat premiats no puguin tenir el reconeixement al Visa per "l'obstinació estúpida" d'haver mantingut la polèmica.