'La vampira de Barcelona' i 'Las niñas', grans favorites als premis Gaudí
La pel·lícula de Lluís Danés té 14 nominacions i la de Pilar Palomero 13
BarcelonaDues pel·lícules de debut surten com a grans favorites als 13ens premis Gaudí, si més no d’acord amb les nominacions que s'han fet públiques aquest dijous en un acte presentat per Aina Clotet i Sergi López a La Pedrera. La vampira de Barcelona, primer llargmetratge de ficció de Lluís Danés, parteix amb catorze nominacions, una més que Las niñas, l’opera prima de Pilar Palomero. Totes dues, a més, són rivals en deu categories, però no en les que premien els millors films, perquè La vampira de Barcelona opta al Gaudí a la millor pel·lícula juntament amb La dona il·legal, de Ramon Térmens, L’ofrena, de Ventura Durall, i Les dues nits d’ahir, de Pau Cruanyes i Gerard Vidal; mentre que Las niñas competeix pel guardó a la millor pel·lícula en llengua no catalana, una categoria en què també hi ha Adú,de Salvador Calvo, La boda de Rosa, d’Icíar Bollaín, i Sentimental,de Cesc Gay.
Pel que fa al nombre de nominacions, la tercera en discòrdia és precisament Sentimental, amb vuit candidatures. Atenció també al thriller de David Victori No matarás, amb sis nominacions, inclosa la de millor actor per a un Mario Casas que aquest any podria fer doblet als Gaudí i als Goya; de fet, premiar-lo seria reconèixer la feina d’un dels pocs actors espanyols capaços de tirar de la taquilla. En la gala de l’Acadèmia del Cinema, que se celebrarà el 21 de març a l’Auditori del Fòrum, Casas, que ja va ser nominat per El fotògraf de Mauthausen (2018), es disputarà el guardó amb Javier Cámara (Sentimental) i David Verdaguer (Uno para todos), amb els quals també competeix als Goya, i amb Àlex Brendemühl (L’ofrena).
Paritat en les candidatures
Entre les pel·lícules més nominades hi ha La boda de Rosa, el film d’Icíar Bollaín protagonitzat per Candela Peña, que també podria fer doblet Gaudí-Goya; en els premis de l’Acadèmia Catalana se les veurà amb Nora Navas (La vampira de Barcelona), Andrea Fandos (Las niñas) i Anna Alarcón (L’ofrena). En les categories d’interpretació secundàries, La vampira de Barcelona té l’avantatge de les dues nominacions per a Bruna Cusí i Núria Prims, que tenen com a rivals Natalia de Molina (Las niñas) i Verónica Echegui (L’ofrena). I en l’àmbit masculí els candidats són Francesc Orella (La vampira de Barcelona), Alberto San Juan (Sentimental), Abdel Aziz El Mountassir (La dona il·legal) i Ernesto Alterio (Te quiero, imbécil).
Pel que fa a la millor direcció, la decisió estarà entre Pilar Palomero, Icíar Bollaín, Cesc Gay i Lluís Danés; és a dir, hi ha paritat de gènere. De fet, en el global dels Gaudí hi ha un 54% de dones finalistes en les categories nominatives.
Dues mirades cinematogràfiques diferents
Tant La vampira de Barcelona com Las niñas són pel·lícules que viatgen al passat, una a la Barcelona sòrdida de principis del segle XX i l’altra a la Saragossa de principis dels anys 90; això ha fet que els acadèmics les hagin assenyalat en les categories de vestuari i maquillatge i perruqueria. Però l’aproximació a cada època és molt diferent. Lluís Danés opta per l’estilització expressionista i el subterfugi del gran guinyol per explicar la història d’Enriqueta Martí. En canvi, a Las niñas, produïda per Valérie Delpierre (Estiu 1993), Pilar Palomero adopta un to més naturalista per acompanyar el trànsit cap a l’adolescència de la Celia, el personatge interpretat per Andrea Fandos. Són dues concepcions gairebé oposades d’entendre la mirada cinematogràfica.
La vampira de Barcelona arriba als Gaudí després de guanyar el premi del públic a Sitges i d’haver sigut menystinguda pels Goya, que no l’han nominat en cap categoria. La trajectòria de Las niñas des que es va presentar al Festival de Berlín inclou el premi a la millor pel·lícula al Festival de Màlaga i nou nominacions als Goya, tota una fita per a una opera prima.
Ficció, no ficció o documental
Una de les decisions més controvertides dels Gaudí era la inscripció de My mexican bretzel com a documental, una opció presa per la productora de la pel·lícula. El film de Nuria Giménez Lorang parteix d’imatges reals filmades per la seva àvia que són utilitzades per construir una ficció que el dispositiu formal pot fer passar per documental, tot i no ser-ho. Tanmateix, és el títol favorit per endur-se el Gaudí al millor documental. I una ficció ajustada a uns fets reals és el model que va triar Carlos Marqués-Marcet per afrontar La mort de Guillem, el film sobre l’assassinat de Guillem Agulló que opta al Gaudí a la millor pel·lícula per a televisió.
Totes les nominacions als XIII premis Gaudí
Millor pel·lícula
La dona il·legal, dirigida per Ramon Térmens
La vampira de Barcelona, dirigida per Lluís Danés
Les dues nits d’ahir, dirigida per Pau Cruanyes i Gerard Vidal
L’ofrena, dirigida per Ventura Durall
Millor pel·lícula en llengua no catalana
Adú, dirigida per Salvador Calvo
La boda de Rosa, dirigida Icíar Bollaín
Las niñas, dirigida per Pilar Palomero
Sentimental, dirigida per Cesc Gay
Millor direcció
Cesc Gay, per Sentimental
Icíar Bollaín, per La boda de Rosa
Lluís Danés, per La vampira de Barcelona
Pilar Palomero, per Las niñas
Millor guió
Cesc Gay, per Sentimental
Icíar Bollaín i Alicia Luna, per La boda de Rosa
Nuria Giménez Lorang, per My mexican bretzel
Pilar Palomero, per Las niñas
Millor protagonista femenina
Andrea Fandos, per Las niñas
Anna Alarcón, per L’ofrena
Candela Peña, per La boda de Rosa
Nora Navas, per La vampira de Barcelona
Millor protagonista masculí
Àlex Brendemühl, per L’ofrena
David Verdaguer, per Uno para todos
Javier Cámara, per Sentimental
Mario Casas, per No matarás
Millor actriu secundària
Bruna Cusí, per La vampira de Barcelona
Natalia de Molina, per Las niñas
Núria Prims, per La vampira de Barcelona
Verónica Echegui, per L’ofrena
Millor actor secundari
Abdel Aziz El Mountassir, per La dona il·legal
Alberto San Juan, per Sentimental
Francesc Orella, per La vampira de Barcelona
Ernesto Alterio, per Te quiero, imbécil
Millor pel·lícula documental
My mexican bretzel, dirigida per Nuria Giménez Lorang
¿Puedes oírme?, dirigida per Pedro Ballesteros
La mami, dirigida per Laura Herrero Garvin
The mystery of the Pink Flamingo, dirigida per Javier Polo
Millor pel·lícula per a televisió
Èxode, dirigida per Román Parrado
El crèdit, dirigida per Abel Folk i Joan Riedweg
La fossa, dirigida per Agustí Vila
La mort de Guillem, dirigida per Carlos Marqués Marcet
Millor pel·lícula europea
Little Joe, dirigida per Jessica Hausner
Longa noite, dirigida per Eloy Enciso
Sobre lo infinito, dirigida per Roy Andersson
Sorry, we missed you, dirigida per Ken Loach
Millor fotografia
Bet Rourich, per Uno para todos
Daniela Cajías, per Las niñas
Josep M. Civit, per La vampira de Barcelona
Josep M. Civit, per Baby
Millor música original
Alfred Tapscott, per La vampira de Barcelona
Carlos Naya, per Las niñas
Niño de Elche, per Niños somos todos
Roque Baños, per Adú
Millor muntatge
Ana Pfaff, per La mami
Bernat Aragonès, per A stormy night
Cristóbal Fernández i Nuria Giménez Lorang, per My mexican bretzel
Sofi Escudé, per Las niñas
Millor direcció artística
Anna Pujol, per Sentimental
Balter Gallart, per No matarás
Lluís Danés, per La vampira de Barcelona
Mónica Bernuy, per Las niñas
Millor vestuari
Anna Güell, per Sentimental
Arantxa Ezquerro, per Las niñas
Mercè Paloma, per La vampira de Barcelona
Patricia Monné, per Adú
Millor maquillatge i perruqueria
Amparo Sánchez, per La boda de Rosa
Carmen Arbues, per Las niñas
Laura Pérez i Xavi Valverde, per La vampira de Barcelona
Patricia Reyes, per No matarás
Millors efectes visuals
Esther Ballesteros i Luis Tinoco, per No matarás
Lluís Rivera, Aleix Torrecillas i Anna Aragonès, per La vampira de Barcelona
Lluís Rivera i Alex Villagrasa, per Hogar
Raúl Romanillos i Míriam Piquer, per Adú
Millor so
Albert Gay, Irene Rausell i Yasmina Praderas, per Sentimental
Amanda Villavieja, Alejandra Molina i Fernando Novillo, per Las niñas
Daniela Fermín, Quique López i Carlos Jiménez, per La vampira de Barcelona
Elena Coderch, Laura Tomás i Yasmina Praderas, per No matarás
Millor direcció de producció
David Masllorens i Silva, per La vampira de Barcelona
Ester Velasco, per No matarás
Luis Fernández i Ana Parra, per Adú
Uriel Wisnia, per Las niñas
Millor curtmetratge
Candela, dirigit per Marc Riba i Anna Solanas
Forastera, dirigit per Lucía Aleñar Iglesias
Ni oblit ni perdó, dirigit per Jordi Boquet Claramunt
Vera, dirigit per Laura Rubirola Sala
Les pel·lícules amb més nominacions
La vampira de Barcelona (14)
Las niñas (13)
Sentimental (8)
No matarás (6)
La boda de Rosa (5)
Adú (5)
L'ofrena (4)
My mexican bretzel (3)