L’ESCANDALL

Principal, Manacor…

El teatre Principal i el Teatre de Manacor signaran un conveni de cooperació que anirà més enllà de la representació d’algunes obres a ambdues localitats

Principal, Manacor…
J. A. Mendiola
13/09/2019
4 min

Principal.- El teatre Principal ha presentat l’inici de la temporada i ho ha fet amb tot un recull de noves propostes, a més de la programació, que en aquest primer tram ja havia signat l’anterior equip directiu. La novetat més significativa és el conveni de cooperació que signaran el teatre Principal i el Teatre de Manacor, una col·laboració que anirà més enllà de la representació d’algunes obres a ambdues localitats, de la mateixa manera que ho faran amb altres pobles, per donar forma a un tan anhelat circuit teatral que ho faci tot més rendible i a l’abast del màxim nombre d’espectadors. De momento, i davant la manca d’espectacles en català, Manacor ha propiciat que a Ciutat es representin Nenes i nens, amb Anna Shaun, dirigida per Joel Joan; Casa de nines. 20 anys després, de Lucas Hnath, dirigida per Silvia Munt i protagonitzada per Ramon Madaula, Emma Vilarasau i Júlia Truyol, a més d’Una gossa en un descampat, de Clàudia Cedó, dirigida per Sergi Belbel.

També al Principal hi podrem veure un bon grapat d’espectacles programats la primera setmana d’octubre dins la FiraB. Pel que fa al teatre, hi trobam Ginoide, Transbord, Excalibur i altres històries d’animals morts, Sinergia 3.0, Àer, Sa mateixa i Mar de fons, un dels grans èxits de la temporada passada i que va triomfar també al Lliure barceloní. Aprofitant l’èxit, també hi podrem tornar a veure La malcontenta, de Sebastià Alzamora, adaptada per Rafel Gallego, i Rostoll cremat, de Toni Gomila.

De fora arriben, per ordre d’aparició, Iphigenia en Vallecas i Andrea pixelada, de Cristina Clemente, on intervé Assun Planas. Lehman trilogy, d’Stefano Massini, en la versió dirigida per Sergio Peris Mencheta, serà un dels grans esdeveniments, com ho serà Jauría, de Jordi Casanovas, dirigida per Miquel del Arco, sobre el judici de la ‘Manada’ i, per descomptat, el Romancero gitano, de Federico García Lorca, dirigida per Lluís Pasqual i interpretada per Núria Espert.

Vint-i-cinc espectacles teatrals entre nous llenguatges, circ i teatre, a més de les lectures dramatitzades dels dos autors en residència, In ex cloure, de Jaume Miró, i La brigada invisible, de Rafel Gallego i Laura Marte.

Manacor.- Com cada any, la presentació de la Fira de Teatre de Manacor és un esdeveniment que converteix la ciutat de les perles en l’epicentre del teatre a Mallorca. És com un secret ben guardat, fins que l’equip municipal corresponent obre i mostra el contingut del cofre de les essències. D’alguna manera volen que sigui una sorpresa, però sorpresa seria que no atresoràs tanta qualitat com la que enguany també podrem gaudir. Trenta-nou espectacles formen el tot plegat. Vint-i-un de la fira, tres de fora i devuit fets a casa, arrodonits amb devuit més de la Temporada Gran. Es fa molt difícil destacar-ne algun aspecte o obra en concret. Els noms són de primer nivell, tant els d’aquí com els de la terra ferma, però segurament el que més destaca és la voluntat de convertir-se, i ho aconsegueix, en un mosaic on es pot veure gairebé totes les darreres creacions locals, tant si ja han estat estrenades com si no. És el cas, per exemple, de La malcontenta, que va començar a rodar fa un parell de mesos, adaptació teatral de Rafel Gallego sobre l’obra de Sebastià Alzamora que dirigeix José Martret i interpreta Agnès Llobet. Tampoc no hi falta Els altres, un homenatge a Emili Darder, escrit per Salvador Oliva. Oliva repeteix com a actor amb l’estrena d’un Llorenç Riber, La minyona d’un infant orat, de La Impaciència, juntament amb Camil Casasnovas, dirigits per Luca Bonadei. Repeteix com a autor Rafel Gallego, amb Amarg, el darrer dia en la vida de Lorca, dirigida per Josep Ramon Cerdà. Joan Toni Sunyer també fa doblet, a Vint dies de guerra, de Tomeu Ferrer’ i a Siau benvigut, la més famosa obra d’Alexandre Ballester, ambdues dirigides per Joan M. Albinyana. Com ja és habitual, un tast de Teatre de Barra, quatre peces. ‘Teatre democràtic’: L’univers tornarà a ser el nostre boomerang / Willkommen in Pardies / Un poc de…, de Jaume Miró, interpretades per Toti Fuster i Albert Melich, Catalin Florit i Biel Bisquerra, Maria Bauçà i Marc Bibiloni. I així fins a devuit que encapçala Mal pelo amb The Mountain, the Truth&the Paradise.

Tampoc no és gens senzill esbrinar ni porgar els que venen de fora. Començen Pere Arquillué i companyia amb l’exitosa Jerusalem, que dirigeix Julio Manrique, de la mateixa manera que ho fa amb La reina de la bellesa de Leenane. Un Esperant a Godot mai és una mala opció, dirigida per Ferran Utzet. Com tampoc no ho és una altra de les grans creacions de Lluís Homar, dirigit per Guy Cassiers a La neta del senyor Linh, una meravella de Philippe Claudel. A Cobertura, de Bruno Oro, Clara Segura dirigeix Clara Segura i Bruno Oro. Però per a dones Miriam Iscla, Anna Shaun i Mercè Arànega, a les quals podrem veure a Abans que torni fosc, Nenes i nens i Shirley Valentine, respectivament. O Casa de nines, 20 anys després o Una gossa en un descampat o Això ja ho he viscut o…

stats