Miquel Martorell: "Som un professional tècnic i esper no tenir ni una ingerència política"
Director gerent del teatre Principal de Palma
PalmaMiquel Martorell enceta nova etapa com a director gerent del teatre Principal de Palma, després d’haver estat cap de Producció i Coros. Assegura que el sector ha rebut positivament el seu projecte i posa sobre la taula una novetat per al 2025: que la sarsuela torni a l’escenari de referència de les Balears.
Heu dit que seguireu una línia continuista al capdavant del Principal. En què us diferenciareu?
— El Principal i el sector teatral estan en un punt de maduresa. La meva missió ha de ser la consolidació adulta de la institució i també el diàleg amb les arts escèniques. Es pot dir continuisme, consolidació o maduresa. Tenim el teatre més ben equipat de les Illes i hem de poder acollir propostes en aquest nivell. Estam en un punt meravellós de diàleg amb el sector, de molt bones coproduccions i de talent emergent molt interessant. La meva feina serà gestionar-ho de manera que lluïn i es consolidin aquestes bases. A escala de programació, s’ha de continuar fent molt i millor, amb uns estàndards de qualitat molt alts.
Quines mancances voleu resoldre?
— Com a teatre capdavanter, ens ho hem de creure. Hem de gestionar molt millor les gires, les coproduccions, que hem de ser punta de llança de la xarxa de teatres de Mallorca i continuar sortint i relacionant-nos amb centres públics. A banda d’això, els reptes que m’he proposat són repensar els públics potencials, generar innovació i coneixement, detectar nous talents i cercar noves vies de finançament. Hi ha una feina molt important quant a patrocini i mecenatge. El teatre Principal només té un patrocinador i això no pot ser. Hem de ser capaços d’apropar aquest capital, que sí que ajuda esdeveniments esportius.
Com l’ha rebut el sector, el projecte?
— El varen rebre molt bé i els comentaris varen ser bons. Ens hem de tornar a veure per fer aportacions. Si no anam de bracet, és impossible que això funcioni.
Quin públic voleu acostar al teatre Principal?
— Competim contra el món de la imatge i les plataformes. Hem de treure tota la gent que decideix quedar a casa seva a mirar una sèrie. El fet teatral passa un vespre i no el pots repetir quan vulguis amb el comandament a distància. També ens hem d’obrir a les persones grans que ja no ens poden visitar. Treballam en un projecte que els apropi el fet teatral on es troben. El compromís social del teatre ha de ser molt més potent.
Heu heretat una programació en marxa. Com serà la vostra?
— Proposarem dues produccions teatrals pròpies de clàssics. També és important continuar amb les coproduccions de dramatúrgia contemporània. I cal redefinir la convocatòria de coproduccions. Hem detectat, i els programadors de part forana ens ho han dit, que es bolcava massa oferta i que, de vegades, estava poc dotada a escala pressupostària. Convocarem unes coproduccions amb menys projectes, però més bona dotació. Proposam quatre coproduccions teatrals: una de dansa, dues de familiars i una de teatre musical. En el camp de la lírica, hi haurà tres títols a la temporada d’òpera i es farà una producció de petit format itinerant. Si el pressupost m’acompanya, a partir de 2025 també es faria un títol de sarsuela, perquè és un gènere que se’ns demana.
Prioritzareu el català?
— El català ja és prioritari a la programació. Mai no hem detectat un problema lingüístic.
L’etapa de Josep Ramon Cerdà no podria haver finalitzat de millor manera?
— M’agradaria no pronunciar-me respecte de les decisions personals de col·legues. Pos molt en valor la feina de Pep Ramon Cerdà, juntament amb la de Marta Ferrer. Sobre les decisions contractuals, no em pronuncii.
Es va posar en dubte la transparència del procés amb el qual us van escollir a vós com a nou director. Us sentiu qüestionat en aquest aspecte?
— Vaig veure unes bases clares, molt obertes, que s'hi podien presentar molts professionals diferents i m'hi vaig presentar des del coneixement tècnic que tenc com a gestor cultural, com a responsable d’una part artística. Vaig treballar molt de temps en la proposta i m’he sentit molt segur. Em saben greu les polèmiques. No m’he sentit atacat ni prop fer-hi. Ens hi vàrem presentar sis professionals i varen elegir el meu projecte.
El concurs per nomenar el nou director es va fer per ‘despolititzar’ el càrrec. Mesos després, el Consell ha injectat al Principal mig milió d’euros per fer, entre altres coses, un betlem vivent. Ho considerau una ingerència política?
— Se’ns ha injectat mig milió d’euros per tapar un petit dèficit que hi ha acumulat. La meitat d’aquests doblers aniran directament a això. D’altra banda, el Consell de Mallorca té una sèrie de problemes quant a contractació artística. L’equip de cultura em va traslladar que volia fer una encomana de gestió d’una sèrie de projectes, no sols del betlem vivent. L’única cosa que vaig demanar a la vicepresidenta és que no es tocàs el pressupost del teatre. Separarem clarament els encàrrecs de gestió de la resta del pressupost del teatre.
Consentiríeu ingerències polítiques en la vostra gestió?
— Som un professional tècnic i esper no tenir-ne ni una.
El president del Consell, Llorenç Galmés, va assegurar que el Principal no mereixia la programació que havia tingut fins ara. Què en pensau? Vós heu format part de l’equip que elaborava aquesta programació.
— M’agradaria no pronunciar-me sobre assumptes polítics. En aquest cas, la meva feina no és tenir opinió política.