'Don Quijote' tanca la 33a Temporada d’Òpera i Dansa del Principal
És un espectacle de la Compañía Nacional de Danza creada i dirigida per José Carlos Martínez
PalmaLa Compañía Nacional de Danza posarà el punt final a la 33a Temporada d’Òpera i Dansa del teatre Principal de Palma amb el ballet 'Don Quijote', una creació de José Carlos Martínez, amb música de Ludwig Minkus, i que es va inspirar en les versions de Marius Petipa i Alexander Gorski.
'Don Quijote' es representarà a la sala Gran dissabte, 15 de juny, a les 20 hores i diumenge 16 a les 19 hores i inclourà l’actuació de l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears, que en aquesta ocasió estarà dirigida per Manuel Coves.
Aquest 'Don Quijote', estrenat el desembre de 2015 al Teatro de la Zarzuela de Madrid, arriba ara al teatre Principal de Palma avalat per l’èxit de crítica i de públic i per una trajectòria de quatre anys en gira. L'espectacle coreogràfic ha estat presentat aquest dijous dematí per Mònica Pérez, directora adjunta del teatre Principal, que ha estat acompanyada per José Carlos Martínez, director de la Compañía Nacional de Danza i també responsable del muntatge, i per Manuel Coves, que estarà al capdavant de la Simfònica de Balears.
Pérez ha assegurat que la Compañía Nacional de Danza és “la institució estendard en la defensa de la dansa des del sector públic i sempre des de l’excel·lència”, i ha destacat “la necessitat que la CND tornàs al Principal després del gran èxit que van tenir les funcions de la 'Carmen' de Johan Inger fa dues temporades”.
Retorn al ballet clàssic
Amb 'Don Quijote', la Compañía Nacional de Danza ha tornat al ballet clàssic, absent durant 25 anys del seu repertori. Aquest retorn al ballet clàssic és una aposta personal de José Carlos Martínez, que ara, precisament, tanca el seu període de vuit anys com a director de la companyia estatal de ballet. Martínez ho explica així: “Volia que la CND tornàs al ballet clàssic i volia que ho fes amb un títol espanyol. Per això vaig optar per 'Don Quijote', però fent-hi alguns retocs, com accelerar alguns temps i dotar-lo d’alguns matisos procedents de la meva formació francesa”. En qualsevol cas, la versió de Martínez està inspirada en bona part en la que el coreògraf francès Marius Petipa va fer per al teatre Bolxoi de Moscou.
Dansa espanyola
“Hi ha moltes versions de 'Don Quijote' que sempre intenten apropar-se a la dansa espanyola; en la nostra versió hi ha dansa espanyola de veritat però sense abandonar el ballet clàssic”, ha precisat Martínez. En aquesta ocasió, la versió de 'Don Quijote' de José Carlos Martínez se centra més en els amors de Quiteria i Basilio, a pesar que el pare d’ella, Lorenzo, vol casar-la amb el noble Camacho, que en les aventures del cavaller creat per Cervantes. Tot plegat apareix en la segona part de la novel·la.
Per part seva, Manuel Coves ha subratllat la importància i alhora la dificultat de l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears a l’hora d’enfrontar-se a un ballet com 'Don Quijote'. “Quan dirigeixes una òpera, hi ha una connexió, un 'feedback', amb els solistes. Formes un equip amb ells. Amb el ballet no és així, per això has de ser molt precís; és més complex, hi ha d’haver una garantia absoluta de confiança per als ballarins”, diu Coves, que té una àmplia experiència a dirigir ballets, i que ja va estar al capdavant de l’OSIB amb el 'Carmen' de la Compañía Nacional de Danza fa dos anys.
Diverses escoles de dansa, a més d'alumnes del Conservatori, assistiran aquest divendres a l’assaig general de 'Don Quijote', una activitat que forma part del projecte pedagògic que la Compañía Nacional de Danza du a terme a diversos centres d’ensenyament.