Repensar “la cultura de l’asfalt” des d’una perspectiva social, la proposta d’Antoni Miralda a sa Pobla
El prestigiós artista guia un taller organitzat per la Fundació ALTTRA al voltant de la coneguda com “la ruta del colesterol” de la localitat
PalmaQuè té a veure una rotonda amb un plat de variat? I la ronda que enrevolta un poble qualsevol de Mallorca, en què s’assembla al sistema limfàtic? Quina connexió hi pot haver entre les persones, l’aliment i l’asfalt? Per estranyes i desordenades que semblin aquestes preguntes, totes elles han estat sobre la taula de l’heterogeni grup de participants del taller “Miralda. La Ruta del Colesterol”, una iniciativa de la Fundació ALTTRA que s’ha duit a terme al llarg d’aquesta setmana al municipi de sa Pobla i que ha estat capitanejada per l’artista Antoni Miralda. “Situar-se al bell mig d’una rotonda, que és una cosa que no solem fer, et permet veure els carrers que en surten des d’un punt de vista completament nou, que no havies vist mai abans”, sintetitzava l’artista en un moment donat d’una de les sessions, “i a l’hora de crear és molt important tenir en compte aquest entorn, el lloc des d’on mires”. Alterar per complet la perspectiva d’un grup de persones no necessàriament vinculades amb l’art, és l’objectiu d’aquest taller guiat per Antoni Miralda, perquè precisament aquesta és la seva especialitat.
Conegut per iniciatives com el Honeymoon Project, amb què va celebrar el casament simbòlic del monument a Colom de Barcelona i l’Estàtua de la Llibertat de Nova York, o el FoodCultura Museum, l’artista de 82 anys arribava el passat dimarts 22 a sa Pobla amb la voluntat de recórrer, observar i reflexionar al voltant de la coneguda com a Ruta del Colesterol, la ronda que enrevolta la localitat i que és emprada com a “zona de fitness” per part dels veïnats. Ho ha fet acompanyat d’una desena de persones de procedències i interessos molt diversos: dissenyadors gràfics, artistes, un parell de professores i una metgessa de família, entre d’altres.
“Sentir-vos parlar sobre la ronda em va fer pensar en el sistema limfàtic”, deia aquesta darrera en un moment de la conversa entre els participants del taller, “i en com funciona com a gran harmonitzador, per mantenir l’equilibri, per exemple, i per detectar quines coses externes poden ser perjudicials per al nostre cos… I d’alguna manera la ronda d’un poble també fa això, no? Marca una distància entre dins i fora, i normalment això ho veim com una cosa negativa però… I si ho entenguéssim com un element d’unió? Com un lloc d’intercanvi, més que com un espai de separació?” Idees com aquesta són les que traslladaran a una publicació que estan construint a mesura que avança el taller i on tendran presència qüestions com el feminisme, la memòria o les fake news, totes elles vinculades de diferents maneres a allò que l’observació de la ronda i de les rotondes que la conformen els ha provocat: el cercle de la rotonda és també una espècie de plat, i pocs plats tan contradictoris, tan rics i peculiars com el variat, protagonista també de diferents moments de la conversa juntament amb el saïm, la sobrassada i els bunyols.
“De vegades ha de venir gent de fora perquè reflexionem i reivindiquem el nostre propi patrimoni”, assegurava després de la sessió una altra de les participants, la poblera Assumpta Serra Moranta, “perquè els costums automatitzen i sembla que no ens interessa gens parlar d’urbanisme i de com convertir-lo en més humà”, i en la mateixa línia opinava Maria Antònia Cladera Salvà, professora i restauradora, que subratllava que “aquí estam poc acostumats als equips multidisciplinaris, a gent molt diversa compartint idees sobre un mateix projecte. A Mallorca pensam que tots hem de ser Supermans que ho saben i ho poden fer tot i després quan les coses fallen ningú es vol responsabilitzar de res”, argumentava poc després d’haver rememorat com just aquesta ronda que havia esdevingut protagonista del taller va ser, fa un parell d’anys, un punt de trobada de tots els poblers. “Durant la pandèmia hi havia gairebé cua per accedir-hi, en aquell moment en què ens deixaven sortir de casa a tots a la mateixa hora tots veníem cap aquí i t’hi trobaves tothom perquè sempre estava petat”, explicava Cladera, “però és que és un lloc hostil, per molt que el facem servir. A l’estiu no hi ha ombra, no hi ha ni rastre de natura, les olors arriben a ser insuportables… Tot això no s’hauria de poder canviar?”, demanava en veu alta. “Ja hem après que contra el sistema no s’hi pot anar”, li responia Miralda, “però això no significa que no hi hàgim d’intentar dialogar i que, si fa falta, no l’intentem enganar, també amb la cultura de l'asfalt”.
Una rotonda intervinguda
En aquest sentit, aquest engany que proposava l’artista té a veure també amb una proposta d’intervenció a una de les rotondes que conformen la ronda, l’única que no compta amb cap element monumental, i que encara estan acabant de planificar. Les ximbombes, la performance, el variat o el contraban són alguns dels elements que han anat explorant al llarg de les diferents sessions, si bé es tracta encara d’un work in progress que continuarà a les sessions que es duran a terme al llarg del cap de setmana.