La Sala Upload i les cooperatives Quesoni i L’Afluent gestionaran la Sala Barts
Han presentat el projecte més ben valorat en el concurs convocat per l'Ajuntament de Barcelona
BarcelonaEl concurs per dirigir la Sala Barts de Barcelona a partir de l'1 de maig ja té guanyador: el projecte Músiques en Paral·lel, presentat de manera conjunta per la Sala Upload i les cooperatives Quesoni i L’Afluent, sota la coordinació de la gestora cultural Anna Cerdà i Callís. Músiques en Paral·lel ha obtingut la puntuació màxima en el concurs convocat per l'Ajuntament de Barcelona per a la gestió de la nova etapa de la Sala Barts, i ha fet la millor oferta econòmica. Segons l'Ajuntament, que és el propietari de la sala, el projecte guanyador també és el que "millor escau al nou programa de les cases de cultura presentat per la segona mesura del Pla de Drets Culturals". Al concurs també s'hi havia presentat Barcelona Events Musicals, l'empresa que organitza el festival Cruïlla. En canvi, no s'hi havia presentat The Project, la promotora que ha gestionat la sala des del 2012. L’adjudicació definitiva de la nova concessionària està pendent de la seva aprovació en comissió de govern, un tràmit previst per al 31 de març.
La unió temporal d'empreses (UTE) que gestionarà la nova etapa de la sala del Paral·lel durant quatre anys (prorrogables) aplega L'Afluent, que actualment gestiona la sala Vol, al Poblenou, i que des del 2021 porta la direcció artística del festival BAM; la cooperativa Quesoni, creada el 2016, que combina els serveis tècnics amb l'organització de festivals com el Say It Loud, que fins ara s'havia celebrat en espais com l'Ateneu de 9 Barris i la Farinera del Clot, i la Sala Upload, al Poble Espanyol, que funciona com a espai de concerts i discoteca i que promou festivals com Barcelona Psych Fest i el cicle de concerts Picnic Beat. Anna Cerdà va ser la codirectora del Festival PopArb i actualment treballa al departament d’exposicions del Macba, a més de formar part de La Murga, la cooperativa sorgida al voltant del projecte Indigestió.
El propòsit de l'Ajuntament és que en aquesta nova etapa la sala esdevingui "un centre de programació, producció artística i cultural, suport al teixit musical, a l’entorn de la música, les arts escèniques i la creació de la ciutat", segons consta en les bases del concurs. Sense renunciar a ser "una sala on es programin concerts i actuacions del mateix nivell que la resta de sales similars de la ciutat", ha de ser "un espai dedicat al teixit local, però amb una vocació nacional i internacional", ha d'incidir "especialment en els nous formats, els col·lectius més emergents, la innovació i la transculturalitat", "dialogar amb la resta d’arts escèniques, l’audiovisual i les noves tecnologies", "treballar en estreta coordinació amb la Xarxa de Fàbriques de Creació de la ciutat de Barcelona i més concretament amb la Fabra i Coats, així com amb el teixit de Centres Cívics i altres espais de música de titularitat pública com L’Auditori".
Les bases del concurs també especifiquen que els gestors hauran de pagar un cànon fix anual d’un mínim de 30.000 euros i un altre de variable amb percentatges que escalen en funció dels beneficis i que cal reinvertir en l’equipament. També es preveu la gratuïtat de les sales o el seu lloguer a preus reduïts a grups de barris propers i determinats festivals. A més, haurà de destinar 20.000 euros a projectes vinculats amb l’ensenyament i 20.000 a projectes de producció.