Com se senten els músics de les Illes amb la seva cançó més escoltada?
Amb desenes i centenars de milers de reproduccions, les formacions musicals de les Balears tenen un tema predilecte entre els usuaris d’Spotify que no sempre coincideix amb el preferit dels seus autors
PalmaQuinze anys després de començar a escampar-se per diferents països europeus, la plataforma Spotify ha esdevingut la més important a escala mundial, amb més de 550 milions d’usuaris actius mensuals i més de 220 milions de subscriptors prèmium. Tot i això, el model de negoci de la plataforma encara no és profitós, com demostra el fet que el passat dilluns, 4 de desembre, anuncià una nova retallada a la seva plantilla, amb l’acomiadament de 1.500 treballadors.
Tanmateix, entre els nombrosos músics, cantants i grups que hi tenen publicada la seva música hi són la immensa majoria dels de les Balears, que apleguen centenars de milers de reproduccions amb els seus temes. El tema A mi de Rels B, amb quasi 500 milions de reproduccions, és un dels més escoltats amb vincle amb les Illes en la història de la plataforma, i un dels grans èxits del cantant mallorquí.
Tot i això, no sempre la cançó preferida dels seus autors és la més reproduïda a Spotify, i per arribar a ser-ho hi intervenen molts factors: des de les tries de la discogràfica fins a l’algoritme o l’atzar, que no són exactament el mateix. N’hem parlat amb diferents artistes de les Balears. Tot i tenir registres diferents pel que fa a nombre de reproduccions comptabilitzades (a 5 de desembre), cadascú té un tema que és clarament el seu més reproduït a Spotify.
Marala
‘Carena’
1.460.132 reproduccions
Dura 59 segons, no té lletra i és el tema que tanca el disc A trenc d’alba. Amb més d’1.400.000 reproduccions, Carena és el tema més escoltat de Marala, un fet que per part del grup qualifiquen de “raríssim”, perquè és “un dels temes que menys representen la nostra música”, diu Clara Fiol, la component mallorquina del trio, qui reconeix que van arribar a fer una reunió amb la discogràfica per intentar que deixàs de tenir tanta repercussió. “El mes de gener aquest tema va entrar a la ràdio de Rosalía, que es va actualitzant”, afirma Fiol, “i com que és el més escoltat, l’algoritme fa que cada vegada s’escolti més. És una batalla que donam un poc per perduda”, sentencia.
Tomeu Penya
‘Illes dins un riu’
2.385.012 reproduccions
“Quan faig una revetla, davant de tot s’hi posen nins i nines que tenen des de 5 fins a 15 anys i se saben perfectament totes les cançons que vaig escriure fa 40 anys. I això és gràcies a Spotify”. Tomeu Penya es defineix com “un dels antics” que comencen a “acceptar” aquesta nova manera de compartir la seva música. I si bé sap que Illes dins un riu va ser “una bomba que durarà tota la vida”, assegura que hi ha altres temes seus que fora de la plataforma són tant o més escoltats que aquest, com Havanera o El dimoni dins jo, “que si no les faig en un concert la gent se’n va… no diré emprenyada, però sí decebuda”, afirma.
L.A.
‘Stop the clocks’
25.309.376 reproduccions
Acaba de començar la gira amb què celebraran el quinzè aniversari de Heavenly Hell, el disc que conté el seu tema més escoltat, Stop the clocks. I tot i haver-se convertit en el seu gran èxit, Lluís Albert Segura confessa que no era dels seus preferits del disc. De fet, va estar a punt de no entrar-hi. “És molt curiós perquè vaig anar a Atlanta a mesclar el disc amb el productor, Antoni Noguera, i vàrem trobar que Stop the clocks havia quedat molt èpica, que estava una mica fora de lloc respecte de la resta”, explica el músic i cantant. “Al vol de tornada a Madrid, vaig decidir que no la hi inclouria. No sé per quina raó finalment sí que hi va entrar, perquè no era la que més ens agradava ni de lluny, però va tenir la sort d’entrar a pel·lícules i anuncis i va caure en gràcia, bàsicament”, afegeix. L’èxit del tema el relaciona amb la senzillesa de la lletra i amb el missatge tan clar que transmet: la necessitat d’aturar el temps. “Encara avui descobresc multitud d’històries relacionades amb aquest tema, gent que se n’ha tatuat el títol o la lletra, que l’han imprès a les aliances d’unes noces, que l’han fet servir en moments complicats de les seves vides… T’adones de com pot trascendir una simple melodia que va ser composta en una casa de Cala Blava”, relata.
Marco Mezquida
‘No surprises’
306.640 reproduccions
Tot i tenir una vintena d’àlbums penjats a la plataforma Spotify, dels cinc temes més escoltats del menorquí Marco Mezquida, quatre corresponen a un mateix disc: MA. Live in Tokyo, col·laboració que va fer amb la cantant Sílvia Pérez Cruz. “És l’artista més popular de totes les meves col·laboracions”, argumenta Mezquida. En concret, però, el tema que més reproduccions aplega és No surprises, que en té més del doble que altres com La Llorona. “És un hit de Radiohead, una cover”, explica el músic, “I és una versió curteta i alegre, lluminosa, de la qual la gent va gaudir des del primer moment”, conclou.
Maria Jaume
‘Autonomia per principiants’
1.061.113 reproduccions
Tot i que un dels senzills que ha publicat enguany, Ressaca a sa platja, ja s’acosta a les 350.000 reproduccions, el tema més escoltat de Maria Jaume prové del seu primer disc, Fins a maig no revisc. Es tracta d’Autonomia per principiants, que supera el milió de reproduccions. “Que la gent escolti molt una cançó teva fa molta il·lusió”, reconeix l’artista i afegeix que les llistes editorials d’Spotify “ajuden a fer que algunes cançons sonin a llocs on hauria estat més difícil fer-les sonar. Gràcies a això molta gent m’ha descobert, han sentit Autonomia o una altra que els ha cridat l’atenció, han investigat una mica i han escoltat tota la discografia”, afirma.
Antònia Font
‘Alegria’
7.267.779 reproduccions
Amb més de set milions de reproduccions, Alegria, inclòs al disc homònim publicat el 2008, és el tema més escoltat d’Antònia Font a Spotify, seguit de Viure sense tu, que supera els sis milions, i Calgary 88, que no arriba als cinc milions. “Alegria s’ha convertit en el referent d’Antònia Font”, explica Pau Debon, “m’imagin que per l’optimisme que desprèn, perquè és una cançó molt mediterrània i resumeix molt bé el que és Antònia Font. És una cançó fàcil, molt agradable, que s’enganxa tot d’una”. El cantant, però, matisa que el fet que sigui la més escoltada no vol dir que sigui la que més agrada. “Moltes vegades la gent no s’atura a pensar quina agrada més o és més adient, és la que associen a un grup i la posen per això, per sentir un grup”. Reconeix, això sí, que amb la creació de les plataformes digitals s’ha fet molt més habitual aquesta associació d’un grup amb una única cançó. “Sempre hem fet els discos com a concepte, on cadascun conta una petita història, i ens miram molt què volen dir, com comença una i acaba l’altra, com s’ordenen… Es perd una part d’aquesta feina que volem mostrar. Abans et compraves el disc i l’escoltaves sencer”, afegeix, tot matisant que “Antònia Font no és només Alegria”.
Pèl de Gall
‘Paradís’
733.401 reproduccions
Acaben de recollir el premi Enderrock de la Música Balear a la millor cançó segons la votació popular pel tema T’has colat a una festa. Tanmateix, però, el tema més escoltat de Pèl de Gall és anterior: es tracta de Paradís, publicat el 2020. “Ha marcat un abans i un després en la nostra trajectòria musical”, explica Ernest Martí, guitarra del grup. “Abans havíem publicat cançons que havien agradat bastant però els registres de Paradís estan molt per damunt. Ens ha donat a conèixer tant a Menorca com a altres territoris”. Amb més de 700.000 reproduccions, s’ha convertit en un tema que quan sona en directe “produeix un boom de sentiments i connexions banda-públic”, admet.
Reïna
‘Carinyo’
431.856 reproduccions
Tot i que ara estan més centrats en les cançons del disc que acaben de publicar, Retirada a temps, reconeixen que quan van publicar el seu primer àlbum ja intuïen que Carinyo seria un dels temes que tindrien més bona acollida. “Per això la vàrem triar de single”, afirma el baixista, Biel Riera, qui la va compondre “mig de conya” quan tenia 15 anys. “Tot i això, no ens podíem imaginar que tindria tantes reproduccions, 400.000 és una animalada”, diu. Tanmateix, admet que intenten no donar molta importància a aquestes xifres perquè “no es tradueixen directament en públic que ve als concerts o compra marxandatge, que és el que fa aguantar els projectes, i no les plataformes”, opina.
Mar Grimalt
‘Vibrats i pretensats’
9.529 reproduccions
Fa només uns mesos que ha publicat el seu primer disc i ja hi ha una cançó, Vibrats i pretensats, que té més del doble de reproduccions que la següent, Una capa, un dubte, que en els darrers temps s’ha començat a escoltar més. “Vibrats i pretensats va ser l’únic senzill que vaig poder treure”, diu la cantant felanitxera, “i jo tenc la teoria que la gent no es pren el temps per escoltar discs. Per tant, si surt una cançó tota sola la gent concentra tota l’atenció en allò, és com un estímul. I com que estam acostumades al bombardeig d’informació, la gent respon, però quan treus el disc són moltes menys les persones que hi accedeixen”.
Da Souza
‘Metres per segon’
1.082.422 reproduccions
El tema que obre el disc Salsa agredolça, el penúltim de la trajectòria de Da Souza, és el més escoltat del grup a Spotify amb més del doble de reproduccions que el seu segon. La sensació “agredolça” que deixa és una de les claus del seu èxit, segons Àngel Garau, bateria del grup. “Crec que és la més rodona que té Da Souza”, explica, “perquè els millors detectors de hits són els nins, i aquesta els torna bojos, hi connecten moltíssim”. Recorda que és un tema que Lluís Cabot, cantant i principal compositor de la banda, ja els va mostrar pràcticament acabat. Proposa el videoclip que en va fer Javier G. Lerín com un dels motius del seu èxit.
Ja t’ho Diré
‘Si vens’
2.588.210 reproduccions
Han passat quasi 30 anys d’ençà que es va publicar i no ha deixat de ser reproduïda perquè, com explica Cris Juanico, cantant de Ja t’ho Diré, ha resultat ser una cançó “atemporal”. Per a Juanico, el tema Si vens, amb més de dos milions i mig de reproduccions, parla “d’uns desitjos i unes imatges que avui són totalment creïbles i vigents, pot ser més desitjades que mai. Vivim en una societat una mica més individual del que pensam”, afirma, “i aquesta cançó parla d’un desig que, tot i ser personal, és compartit. Són coses quotidianes i records, però molta gent s’hi pot sentir identificada”.