Música

El somni d'una nit barroca a Peralada amb 'The fairy queen'

El festival estrena una producció de l'obra de Purcell amb Xavier Sabata, direcció musical de Dani Espasa i direcció escènica de Joan Anton Rechi

Xavier Sabata, Joan Anton Rechi, Gabriela Salaberri, Dani Espasa, Oriol Aguilà i Alberto Rodríguez a l'Hotel España de Barcelona
2 min

BarcelonaEl Barroc fa molt per al Festival de Peralada. Així ho considera també Oriol Aguilà, el director artístic del festival empordanès: "Sempre hem volgut invocar el renaixement del Barroc, sobretot en els últims anys", ha dit en una trobada amb la premsa a la Sala Liceu de l'Hotel España de Barcelona. Com a prova, la producció pròpia que s'estrenarà el 22 de juliol: la "semiòpera" The fairy queen, de Purcell, amb direcció escènica de Joan Anton Rechi i direcció musical de Dani Espasa al capdavant de l'orquestra barroca Vespres d'Arnadí, i amb les veus del contratenor Xavier Sabata, les sopranos Ana Quintans i Judith van Wanroij, els tenors Thomas Walker i Mark Milhofer i el baix Mark Brooymans, a més de l'espectacular ensemble coral O Vos Omnes i els ballarins Mar Gómez i Xavi Martínez.

"Tenim una escenografia molt maca que és una prolongació dels Jardins de Peralada. Intentem que el públic sigui partícip, perquè celebrem el retrobament. Però no és un espectacle de la Cubana, que ja m'agradaria. No arribem tan lluny", assegura Rechi, que el 2016 ja va estrenar al festival una producció de Combattimento, de Monteverdi. On arriben amb aquesta The fairy queen és a l'esperit lliure amb què Purcell va escriure el 1692 unes peces musicals pensades com a mascarada per acompanyar representacions d'El somni d'una nit d'estiu de Shakespeare. "Purcell va deixar anar la imaginació", recorda Rechi. Per això mateix proposa ell una dramatúrgia en què Xavier Sabata interpreta una reina de les fades que "aplega diferents personatges d'El somni, com Oberó, Titània i Puck, i alhora és una mena de mestre de cerimònies". "És un personatge que no se sap si és real o no, però que fa moure els fils –explica Sabata–. És com un demiürg que proposa una sèrie de jocs que no tots acaben bé".

Una maqueta de la producció de 'The fairy queen' del Festival de Peralada.

"Tota la música que sonarà és de Purcell, però hi ha unes aportacions especials afegides", informa Espasa. "Són dues peces força conegudes de Purcell que funcionen dins la dramatúrgia", precisa Sabata. "The fairy queen és una de les obres mestres del Barroc –explica Espasa–. Hi ha àries molt íntimes, d'un sol cantant, també duos i trios, moments amb el cor amb molt protagonisme, l'orquestra creix a partir d'un instrument... Hi passen moltes coses, en aquestes dues hores de música". "És un veritable espectacle de companyia", afegeix Sabata, que no estalvia elogis a l'hora de parlar dels músics i solistes amb qui comparteix "una música perfecta per a un festival d'estiu", perquè és "una música connectada a la vitalitat".

Diu Xavier Sabata, i el secunden tant Rechi com Espasa, que el Festival de Peralada "fa justícia" al talent dels músics i cantants de música antiga que s'han format a Catalunya però que treballen molt més a fora que aquí. "Necessitem continuïtat, i veure que hi ha un lloc com Peralada on pots crear fa que n'estigui infinitament agraït. No tenim un centre de creació al país, però sí que tenim el suport del festival i l'hem d'agrair", diu Sabata.

stats