18 h Triquell
18.45 h Pupil·les
19.45 h Pèl de Gall
20.30 h 31FAM
21.30 h JM Mainat
22 h Joan Dausà
23 h Stay Homas
0.15 h Els Amics de les Arts
1.15 h Suu
2.15 h Els Catarres
3.15 h The Tyets
4.30 h Auxili
5.30 h Buhos
BarcelonaEl públic del Canet Rock segurament els esperarà amb els braços oberts i ganes de festa. Stay Homas hi actuen aquest dissabte a les 23 h, un horari que confirma l’estatus del grup com una de les formacions amb més èxit del panorama musical català. “Crec que hem arribat més lluny del que ens havíem imaginat”, diu Guillem Boltó, un terç del nucli fundacional de Stay Homas que completen Klaus Stroink i Rai Benet. De fet, pensaven que després d’aquell confinament pandèmic en què es van fer tan populars, podrien “recuperar” la seva vida... I ara estan immersos en la gira de presentació d’un nou disc, Homas (Cukileo-Halley Records, 2023). A més del Canet Rock, actuaran en festivals com el Cruïlla de Barcelona, el Pirata Beach de Gandia, el Paupaterres de Tàrrega, el Tingladu de Vilanova i la Geltrú, el Sons del Món de Roses, el de Cap Roig i el de Cambrils.
El disc, una baula de caràcter pop entre la tradició mestissa d’on venen i els nous aires urbans, inclou una cançó, Ho tornaria a fer, que fa balanç d’aquesta història musical que va començar en un pis de l’Eixample el març del 2020. “Sí que hi ha coses que pensem que no les tornaríem a fer, però en realitat les tornaríem a fer perquè si som aquí també és perquè les hem fet”, reflexiona Boltó. “Les coses de merda també formen part del que ens ha dut fins aquí, com també les bones”, afegeix Stroink. Entre les coses bones, Benet en destaca el concert de l’any passat al Cruïlla en què Rubén Blades va pujar a l’escenari per cantar amb ells: “I mira que ho vaig passar fatal, perquè ell va estar tot el concert en una cadira a una banda de l'escenari mirant el bolo. Imagina’t la pressió que t’estigui mirant Rubén Blades mentre toques. Estava tan nerviós i tan excitat!” “Vam estar la meitat del concert nerviosos pel que estava a punt de passar i l’altra meitat nerviosos i en xoc pel que acabava de passar”, diu Boltó.
El disc nou no està construït a partir de col·laboracions com Here2play (2022), però té alguns artistes convidats com The Tyets, el duo mataroní que també actua al Canet Rock i que està portant l’èxit del reggaeton sardanístic Coti x coti més enllà de totes les previsions. La platja, la col·laboració amb The Tyets, reforça aquesta tercera via que representen Stay Homas, que connecta amb naturalitat amb el passat trompeter i el present urbà. “Ens encanta poder-nos envoltar de gent com The Tyets, per exemple, que estan renovant l’escena i que abanderen aquest canvi de paradigma en la música catalana –explica Benet–. És molt guai veure com triomfa gent jove que s’ho curra tant i que hi posa tantes ganes. L’escena té un futur guai”.
D’alguna manera, els Stay Homas identifiquen els reflexos que projecten grups que, com ells, “fan el que els dona la gana”. “És que nosaltres també fem això. I si ens ve de gust, doncs ens flipem fent un rock i hi introduïm autotune fins a la jugular. O fem cançons més èpiques. Potser sí que hem seguit una línia més pop, però alhora hem continuat anant per altres camins, perquè és una mica la nostra manera de fer i de ser”, explica Boltó. “És cert que com que fem tants estils i som tan eclèctics, som en una mena de terra de ningú, perquè no tenim un públic determinat. De fet, una cosa que ens agrada molt és que als nostres concerts hi ve gent de tota mena: les iaies, els pares, els nens. Des del punt de vista del màrqueting, ser en una terra de ningú segurament no és la millor opció possible, però ens hi trobem molt còmodes”, assegura Benet.
A Me da igual, una altra cançó del disc nou, hi ha una frase que podria funcionar com a lema del grup: “No sé on vaig, però almenys sé qui soc”. “És una de les conclusions que es poden treure del disc. Potser es tracta de valorar els sacrificis que has hagut de fer per tenir clar on ets i per què hi ets. Així pots dormir una mica més tranquil a la nit, encara que sigui perdent coses que et semblen bé o que a priori et semblen atractives”, diu Boltó.
Stay Homas van aconseguir una repercussió inesperada i després van haver d’entomar la ressaca d’aquell ressò per sobreviure a la piconadora d’una indústria musical infectada per la neurosi de la sobreproducció i l’hiperconsum. “Ara estem molt tranquils amb la feina que fem, perquè la fem convençuts i molt a gust, però és veritat que tota aquesta voràgine de plataformes de streaming i de numerologia digital està fent que alguns artistes se centrin més en les xifres de reproducció que no pas a fer música de qualitat o música que sigui guai –comenta Boltó–. N’hi ha que senten que han de llançar cançons constantment perquè la gent vegi que no han mort. A nosaltres no ens agrada aquesta roda de productivitat”.
Tampoc volen sentir-se esclaus de les mètriques de les plataformes de streaming. “Al principi t'aportava una dosi de dopamina brutal veure com creixien les reproduccions, però convé no sobreanalitzar-ho perquè aleshores pots treure conclusions com ara que cal fer més tiktoks o més coses per tenir notorietat viral, en comptes de dedicar les neurones a altres coses. Potser és el que toca fer a alguns grups, però la nostra manera de fer és una altra”, conclou Stroink.
18 h Triquell
18.45 h Pupil·les
19.45 h Pèl de Gall
20.30 h 31FAM
21.30 h JM Mainat
22 h Joan Dausà
23 h Stay Homas
0.15 h Els Amics de les Arts
1.15 h Suu
2.15 h Els Catarres
3.15 h The Tyets
4.30 h Auxili
5.30 h Buhos