Susy Gómez s’acomiada del seu taller després d’haver-ne estat desnonada
L’artista hi ha programat l’acció performativa ‘Last chance’ com a tancament d’etapa
PalmaL’artista Susy Gómez s’enfronta a un canvi d’etapa i diu que ho vol fer des de l’art. Està a punt d’abandonar l’estudi on ha treballat els darrers anys, situat a Campos, i abans de fer-ho hi ha volgut realitzar una acció performativa titulada Last chance, una oportunitat que és també un comiat. “Me’n vaig perquè m’han posat la demanda de desnonament, i no m’han deixat altra opció. Jo no ho jutj, cadascú és lliure de prendre les seves decisions, i jo l’acataré, però ho faré des de l’art, com a artista que som”, assegura en conversa amb l’ARA Balears. Gómez confirma que ha estat l’actual propietari, un dels fills del desaparegut Juan Antonio Horrach Moyà, galerista que va ser parella de l’artista durant més de vint anys, qui ha iniciat el procés de desnonament. I si bé es mostra “una mica espantada”, assegura sentir-se també inspirada davant aquest moment de transició.
“Crec que l’art és un punt de trobada, un lloc d’inclusió que traspassa les màscares socials, i vull reivindicar-ho i viure-ho d’aquesta manera. La vida m’ha fet el regal de passar aquests anys aquí i de crear totes aquestes pintures. I ho he fet des d’una energia d’inclusió i diàleg, en contrast amb la posició d’obstaculitzar o de crear més problemes dels que ja tenim. És una energia més capitalista, de cercar resultats, que no és la que jo faig servir. Jo procur estar connectada amb els cicles de la vida i amb l’empatia”, assegura. L’artista es mostra molt agraïda pel suport que ha rebut de nombrosos amics i companys i assegura que aquesta acció performativa que durà a terme durant aquests darrers dies de l’any és una manera de “continuar acompanyada” de tots ells. “Last chance és sobretot una voluntat de recordar que hi ha una xarxa que ens sosté”, relata, i convida qualsevol persona que vulgui acostar-se a acomiadar-se de l’espai a fer-ho abans del pròxim 31 de desembre.
Gómez havia començat a fer servir aquest taller l’any 2020, amb la intenció de convertir-lo en una casa-estudi amb el pas del temps. Aquesta voluntat, però, es va veure truncada per la sobtada mort, ara fa dos anys, de Juan Antonio Horrach Moyà. Pocs mesos després de la seva desaparició, s’anuncià el tancament de la galeria que ell mateix havia regentat des dels anys 2000, situada a la plaça de la Drassana, i ja llavors Susy Gómez va manifestar sentir-se “sobtada, tant per la part professional com per la personal” per una decisió que, deia, li havien comunicat per correu electrònic. En aquell moment, l’artista acabava de fer el primer dels homenatges artístics que en aquest temps ha retut al difunt galerista, entre ells l’exposició Gest contra l’oblit, que es va poder veure a Es Baluard, i Campos penetrables, una mostra que acollí la galeria Baró de Palma.
Aquest comiat del lloc que ha estat el seu taller durant els darrers anys coincideix amb la incorporació de diferents obres de l’artista a les col·leccions d’alguns importants centres artístics espanyols. D’una banda, una selecció d’obres de Susy Gómez es poden veure a l’exposició Preludi. Intenció poètica 2024 del MACBA, mentre que una de les seves primeres creacions, Cavall Bernat, feta el 1995, s’ha afegit a la col·lecció del museu Reina Sofia. “Aquests reconeixements m’ajuden molt, en un moment en què no l’he rebut, en l'àmbit personal, d’una part del meu entorn proper, que aquestes institucions es fixin en alguns dels meus treballs anteriors és molt gratificant”, assegura l’artista, i ho és molt especialment per l’obra que ha adquirit el Reina Sofia. "És una peça que reflecteix un paisatge de la meva infantesa i que ara es podrà veure a Madrid. Són obres fetes fa molts anys, però que vistes ara tenen un altre significat. És molt emocionant veure com les obres evolucionen amb la vida”.