El teatre català fa la segona millor temporada de públic de la història
Les sales aconsegueixen 2,7 milions d'espectadors i fan rècord de recaptació amb 84,89 milions d'euros
BarcelonaDes que la temporada 2011-2012 el teatre català va assolir la xifra rècord dels 3 milions d'espectadors, cada any s'ha marcat la fita de tornar-hi a arribar. El curs 2022-2023 ha estat a punt d'aconseguir-ho, segons les dades recollides per l'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca). Entre l'1 de setembre del 2022 i el 31 d'agost del 2023, les sales han aplegat 2,78 milions d'espectadors, més de 407.000 respecte al curs anterior, i han coronat la segona millor temporada de la història del teatre català, per darrere del curs 2011-2012. També s'han superat totes les dades històriques de recaptació i s'ha fet rècord amb 84,89 milions d'euros. En termes d'ocupació, els teatres han arribat al 60%, sis punts percentuals per sobre de la temporada passada.
"No ens ho esperàvem, tenint en compte que venim d'una crisi. Aspiràvem a recuperar el pols. Hem superat les paraules resistència i recuperació i ja podem parlar d'èxit del nostre sistema teatral. La remuntada s'ha confirmat", afirma la presidenta d'Adetca, Isabel Vidal. A què atribueixen aquest increment de públic i de recaptació? "Són diversos factors. Creiem que, amb la irrupció de la intel·ligència artificial, la gent busca experiències reals i autèntiques. L'autoria catalana està donant èxits i ha fet pujar el volum de públic. El nostre sistema teatral n'està recollint els fruits, és un model a estudiar i a seguir, que viu des de fa temps una efervescència que s’ha materialitzat amb èxits múltiples", assenyala Vidal.
El Mago Pop, l'artista més vist
La temporada 2022-2023 ha comptat amb 12.503 funcions i 1.072 espectacles. La dramatúrgia catalana ha tingut un pes important al llarg del curs: el 54% de les produccions tenien autoria catalana. Del total d'espectacles, un 43% s'han representat en català, un 30% en castellà i un 28% en llengua estrangera. Pel que fa al públic, hi ha un "empat tècnic", segons Vidal, entre els espectadors que trien obres en català (un 42%) i els que escullen muntatges en castellà (43%). En xifres absolutes, el teatre en català ha tingut 1,17 milions d'espectadors (169.000 més que l'any passat), mentre que les obres en castellà n'han aplegat 1,19 milions (287.000 més que el curs anterior). Sobre l'impuls de la llengua a les sales, Vidal ha avançat que estan treballant amb el departament de Cultura per crear un pla que faciliti la producció de musicals en català i que després aquests muntatges viatgin a Madrid en castellà.
L'espectacle més vist de la temporada ha estat Nada es imposible, del Mago Pop, al Teatre Victòria. Al llarg de 200 funcions ha acumulat 226.918 assistents i un 96,81% d'ocupació. El segueix l'Improshow de Teatreneu, amb 87.252 espectadors; Grease, el musical al Tívoli, amb 77.156 assistents; Pretty woman, el musical a l'Apolo, amb 60.051 espectadors, i L'alegria que passa al Poliorama amb 48.931 persones de públic. Sobre la preeminència de l'espectacle del mag Antonio Díaz al rànquing, Vidal considera que el sector no en depèn. "Hi ha espectacles que marquen temporades, especialment als teatres grans. Hem de procurar que aquests muntatges ens donin èxits, però no hi ha hiperdependència de cap espectacle en concret. Tenim una cartellera amb molta varietat de produccions", diu la presidenta d'Adetca.
Pel que fa als teatres amb més espectadors acumulats, encapçalen la llista el Gran Teatre del Liceu (237.404), el Victòria (231.590) i el Poliorama (204.411). El rànquing de sales de menys de 200 localitats està liderat per l'ARS (54.300), la Beckett (30.171) i el Tantarantana (18.457). Malgrat l'optimisme que impera entre els gestors, productors i programadors teatrals catalans, Vidal diu que "no tot és una bassa d'oli". La presidenta d'Adetca ha recordat que necessiten "un sistema legal, fiscal i de finançament adequat, normalitzar i donar prestigi al fet de consumir cultura, fer créixer les estructures de producció, incrementar les gires, potenciar intercanvis culturals amb altres indrets, millorar les condicions dels treballadors de la cultura i el ple desenvolupament del pla d’impuls del teatre". Totes aquestes reivindicacions, sumades a la denúncia contra la censura, s'articularan aquest vespre en la 22a gala Catalunya Aixeca el Teló, que tindrà lloc al Gran Teatre del Liceu i estarà presentada per l'actor Oriol Pla.
[Les dades d'Adetca són de teatres i espais escènics privats i públics de Barcelona. Tot i no ser una fotografia completa del país (no inclou, per exemple, els teatres municipals), les xifres són prou representatives del sector teatral.]
-
1. Gran Teatre del Liceu
237.404 espectadors en 152 funcions (80,76% d'ocupació)
-
2. El Victòria
231.590 espectadors en 220 funcions (89,82% d'ocupació)
-
3. Teatre Poliorama
204.411 espectadors en 494 funcions (58,69% d'ocupació)
-
4. Teatre Coliseum
203.458 espectadors en 200 funcions (78,41% d'ocupació)
-
5. Teatre Tívoli
199.913 espectadors en 260 funcions (52,25% d'ocupació)
-
6. Teatre Borràs
195.268 espectadors en 378 funcions (74,71% d'ocupació)
-
7. Teatre Apolo
141.400 espectadors en 483 funcions (29,45% d'ocupació)
-
8. Teatre Goya
130.302 espectadors en 410 funcions (61,44% d'ocupació)
-
9. Teatreneu (Sala Xavier Fàbregas)
104.299 espectadors en 513 funcions (56,67% d'ocupació)
-
10. Teatre Condal
101.330 espectadors en 318 funcions (41,93% d'ocupació)
-
1. El Mago Pop
226.918 espectadors en 200 funcions al Teatre Victòria (96,81% d'ocupació)
-
2. Improshow
87.252 espectadors en 370 funcions al Teatreneu (65,14% d'ocupació)
-
3. Grease, el musical
77.156 espectadors en 81 funcions al Teatre Tívoli (64,36% d'ocupació)
-
4. Pretty woman, el musical
60.051 espectadors en 225 funcions al Teatre Apolo (26,85% d'ocupació)
-
5. L'alegria que passa
48.931 espectadors en 86 funcions al Teatre Poliorama (80,70% d'ocupació)
-
6. La Trena
47.297 espectadors en 97 funcions al Teatre Goya (93,77% d'ocupació)
-
7. La jaula de las locas
46.537 espectadors en 65 funcions al Teatre Tívoli (48,38% d'ocupació)
-
8. Fitz Roy
44.999 espectadors en 68 funcions al Teatre Borràs (95,63% d'ocupació)
-
9. Los Morancos
43.365 espectadors en 36 funcions al Teatre Coliseum (91,22% d'ocupació)
-
10. Carlos Latre. One Man Show
42.163 espectadors en 49 funcions al Teatre Coliseum (91,22% d'ocupació)
-
1. No et vesteixis per sopar
8.140 espectadors en 71 funcions a la Sala ARS Teatre BCN (69,48% d'ocupació)
-
2. Ellas y ellos
6.557 espectadors en 53 funcions a la Sala ARS Teatre BCN (74,98% d'ocupació)
-
3. Travy
5.116 espectadors en 27 funcions a la Sala Beckett (95,22% d'ocupació)
-
4. Histeriotipos
4.442 espectadors en 41 funcions a la Sala ARS Teatre BCN (65,66% d'ocupació)
-
5. La casa de Bernarda Alba
4.379 espectadors en 42 funcions a la Sala ARS Teatre BCN (63,19% d'ocupació)
-
6. Adict@s al móvil
4.082 espectadors en 63 funcions a Teatreneu Sala Cafè Teatre (86,39% d'ocupació)
-
7. Master sex
3.963 espectadors en 43 funcions a la Sala ARS Teatre BCN (55,86% d'ocupació)
-
8. Cartes d'amor
3.734 espectadors en 60 funcions a la Sala Versus Glòries (67,77% d'ocupació)
-
9. Tuelf points
3.163 espectadors en 28 funcions al Teatre Gaudí Barcelona (58,44% d'ocupació)
-
10. Tot el que passarà a partir d'ara
3.119 espectadors en 18 funcions al Teatre Lliure ( 87,86% d'ocupació)