Cultura 12/02/2022

Les tècniques d’estampació tradicionals perviuen al 6a

El taller d’obra gràfica compleix quatre dècades d’existència aquest 2022 i ho celebrarà amb una exposició de gravats de l’històric Marià Fortuny

4 min
La directora de 6a, Bel Font, i Francesc Campins, tècnic del taller

Carrer de Can Pont i Vic, 6a, Palma. En aquest punt concret de la geografia urbana va néixer el taller 6a el 1982, fa quaranta anys. És un dels espais més especials i únics de Ciutat per la seva naturalesa original i la ferma declaració d’intencions amb què va sorgir: fundat per un grup d’artistes i especialistes en arts gràfiques, va aparèixer per recuperar i preservar les tècniques d’estampació tradicionals que, amb el temps, s’anaven substituint arreu per tècniques fotomecàniques i digitals. Així, la xilografia, el gravat calcogràfic i la litografia, entre altres tècniques, posades al servei de l’art contemporani, són la raó de ser dels espais 6a, la maquinària que manté viu aquest oasi artístic.

Quaranta anys. Costa poc de dir, però fer cultura no sol ser un camí de roses: “Haver arribat fins aquí és tota una proesa”, apunta la directora del 6a, Bel Font, que ocupa aquest càrrec des del 2009. Amb la rehabilitació de l’edifici del taller, el portal s’ha reubicat i dona al de la Puresa, al núm. 8; just enfront del 3a, on hi ha el portal de la galeria. Són espais oberts i es donen continuïtat l’un a l’altre a través dels grans vidres que permeten que els vianants més curiosos hi puguin veure, des del carrer, part de les exposicions –en el cas de la galeria– i el procés de creació d’obra gràfica en directe –en el cas del taller–. “Per nosaltres era important per fer que els ciutadans fossin testimonis de la cultura viva”, apunta la directora.

Gravats de Marià Fortuny

L’existència de 6a és una reivindicació de “l’artesania” i de “l’ofici”: el taller, del qual s’encarrega Francesc Campins, funciona amb màquines de segles passats que l’espai ha anat adquirint amb el temps, disposa de més de 600 pedres litogràfiques i és l’única galeria privada a Mallorca que té el seu propi taller d’estampació. Les exposicions que programen són per a les creacions resultants que els artistes convidats han fet al taller. “Tot això és molt costós, i no només econòmicament. El manteniment de les màquines, la insularitat a l’hora d’adquirir els materials, el servei i l’acompanyament tècnic que hem de fer als artistes... És dur, i hem tingut moments complicats. Però sempre guanya la passió i el respecte al compromís amb el qual 6a va iniciar el seu camí”.

Fortuny, el convidat més especial

La celebració més optimista d’aquests 40 anys s’imposa, sobretot, després de sobreviure a la pandèmia –“que va ser l’única vegada en quatre dècades que es varen aturar les màquines del taller”, diu Font. La col·lecció de gravats i “altres curiositats” de l’històric i imprescindible Marià Fortuny (Reus, 1838 - Roma, 1874), que guarda amb cura el seu propietari, el conservador d’art i col·leccionista Enric Juncosa Darder, es podrà veure a 6a. Sense la col·laboració de Juncosa, la mostra més especial del 2022 a la galeria no seria possible.

“És una exposició que surt de la línia habitual de 6a, però és un grandíssim honor poder oferir part del llegat artístic de Fortuny a través d’una de les millors col·leccions dels seus gravats”, celebra Font. Aquesta col·lecció només s’ha exposat dues vegades: l’any 2008 a la sala de cultura Sa Nostra, a Palma, i el 2019 al Museo Carmen Thyssen de Màlaga. A més, Juncosa va enriquint la col·lecció incorporant-hi noves adquisicions de Fortuny. Així, algunes de les peces que es podran veure a 6a no s’han exposat abans. Aquesta mostra plena de “joies”, en paraules de Font, titulada Marià Fortuny i Marsal. Mestre gravador, s’inaugura aquest dijous, 17 de febrer. Es podrà veure fins al 30 de març.

Obra gràfica amb ànima

“Encara no s’ha inventat un botó que doni la calidesa i l’ànima que té una litografia original”, diu Font, que reivindica les tècniques d’estampació tradicionals com “un mitjà expressiu en si mateix”. Durant aquests 40 anys, a 6a s’han superat les 1.800 obres editades i firmades per més de 120 autors. “La història de 6a és impressionant”, apunta Font, que destaca dues figures cabdals per a l’impuls i el desenvolupament del taller: els pintors Ramon Canet i Maria Carbonero. Així i tot, la directora insisteix que 6a existeix gràcies a tots els artistes que hi han passat: Jim Bird, John Ulbricht, Andreas Braun, Miquel Brunet, Ana Cabello, Pep Canyelles, Joan Costa, Joan Hernández-Pijuan, Ricard Chiang, Maurice Ducret, Ñaco Fabré, Pep Guerrero, José Hernández, Ellis Jacobson, Rafel Joan, Pablo L. Martínez, Menéndez Rojas, Simon Oud, Fernando Pagola, Santiago Picatoste, Albert Ràfols Casamada, Bernardí Roig, Dolors Sampol... la llista no s’acabaria.

Gravats de Marià Fortuny

La de Fortuny no serà l’única exposició del 2022. N’hi haurà de col·lectives amb artistes en actiu, com la de Pep Llambías, Rafa Forteza, Mateu Bauzà i Pep Coll, entre altres; una altra amb Lola Berenguer, Pepa Satué, Emmanuel Lafont…Es revisarà part del fons d’obra original d’artistes com Miguel Ángel Campano, Luis Claramunt, Magí Baleta, etc.; hi haurà una mostra individual de Ramon Canet; i una de l’escultor Joan Cortès, que també presentarà dibuixos i obra gràfica original feta al taller 6a, tancarà l’any de celebracions.

“Ens fa il·lusió tenir una programació plena d’autors nascuts al s. XX però que estan en actiu al XXI i fan ús d’aquestes tècniques tradicionals”, agraeix Font, que lamenta, malgrat tot, que sovint la solitud en la travessia de l’àmbit cultural és crua. “La confiança dels creadors i de la gent ha estat clau per arribar fins aquí. I això és el que ens fa sentir més orgullosos”. En un temps en què en l’art compta més l’espectacularitat, a 6a manifesten que l’espectacle és arribar cada dia a la galeria, encendre’n els llums i continuar fent feina.

stats