El Temporada Alta supera l'equador amb el 77% de les entrades venudes
Tot i la situació política del país, el festival gironí manté un bon ritme d'assistència
GironaEl festival Temporada Alta manté, en superar l'equador, una xifra d'entrades venudes semblant a la de l'any passat. Sí que hi va haver uns dies de "paràlisi" de la venda, segons ha explicat el director del festival, Salvador Sunyer. Aquest període va des dels registres de la Guàrdia Civil al departament d'Economia fins a l'empresonament dels consellers. "Aquells dies tot va quedar bloquejat però ja hem anat recuperant el ritme habitual", diu Sunyer, tot i que que admet que podrien tancar per sota de l'any anterior amb un descens que no trencaria el "to" de fregar la plena ocupació.
Fins al 15 de novembre s'havien venut 40.072 entrades d'un aforament total de 53.556 places, cosa que suposa el 74,82%. I ara, gairebé una setmana més tard, el director assegura que aquest percentatge ja s'enfila fins al 77%. D'ençà que se'n va donar a conèixer la programació, el festival ha programat fins a 22 noves funcions. Sunyer també ha apuntat que estan notant un canvi de tendència amb els espectadors i que cada cop hi ha més vendes d'última hora a les taquilles.
El festival de les arts escèniques per excel·lència de Girona ha passat ja l'equador de l'edició 2017 i ho fa blindat contra la incertesa política. Sunyer, apunta a dos possibles arguments que ho expliquen. El primer és la mateixa marca Temporada Alta que, després de 26 edicions, ha aconseguit fidelitzar un públic. "És veritat que, si un mateix espectacle el fas pel Temporada Alta hi tens el doble de gent que fora del festival", admet Sunyer en referència a un context gironí.
L'altre argument de l'èxit que veuen els organitzadors és la mateixa idiosincràsia del festival. Sunyer recorda que les propostes "es fan uns determinats dies" i que, un cop passen, "l'espectacle ja no el pots veure més". Això, segons entén el director, ofereix un cert blindatge contra les fluctuacions de públic que no tenen obres que estan a Barcelona "durant més d'un mes i mig o més" i que l'espectador pensa que hi anirà "més endavant".
El Temporada Alta comença ara la setmana de programadors en què gestors culturals d'arreu vindran a veure les creacions contemporànies més arriscades. Sunyer recorda que propostes que no són tan mediàtiques ni conegudes pengen el cartell de complet "gairebé sempre". "La gent diria que són les més difícils de vendre però no és el cas", segons explica. A partir del 23 de novembre s'esperen, per exemple, una quinzena de periodistes procedents de mitjans estatals entre altres professionals.
Canvis de públic
Les vendes es mantenen estables, però hi ha canvis en la tendència dels consumidors. El Temporada Alta està notant canvis en dos àmbits: a l'hora de fer la compra de l'entrada i també per gaudir de les propostes culturals. Un canvi que s'està notant és un increment destacat de les entrades a les taquilles de les sales el mateix dia. Salvador Sunyer explica que "ja els va bé" perquè fins ara era una "anomalia" del Temporada Alta les poques vendes d'última hora i no "aconseguien" que la gent comprés a les sales i teatres el mateix dia. El director tira de pragmatisme perquè, segons ell, "l'important és que els espectacles s'omplin".
El segon moviment de comportament del públic té a veure amb la manera com els espectadors consumeixen la cultura. "Mai en tota la meva vida he vist la gent que seguís els espectacles com els segueix ara", ha afirmat Sunyer. El director del Temporada Alta sí que ho vincula al moment polític actual perquè la gent necessita "un espai diferent" que li permeti desconnectar. Alguns espectadors acaben donant les gràcies als organitzadors per com han gaudit.