El Temporada Alta tanca amb més espectadors però amb menys ocupació
El festival destaca l'èxit del Torneig de Dramatúrgia per a instituts i la Setmana de Programadors
BarcelonaDesprés de patir la sacsejada de l'1-O a la taquilla el 2017 i vista la resposta ciutadana a la sentència dels presos polítics l'octubre passat, l'organització del Temporada Alta ja preveia que aquesta edició també seria difícil. Al final, el festival de Girona i Salt ha tancat la 28a edició amb més espectadors però amb menys ocupació que l'any passat. En total, 53.086 persones han passat pel Temporada Alta (3.545 més que l'any passat), que ha tingut un 89,21% d'ocupació (cinc punts menys que el 2018). "És l'edició en què hem tingut més gent dels últims sis anys. Hi ha hagut menys ocupació perquè hem fet més funcions que altres vegades", explica el director del Temporada Alta, Salvador Sunyer.
Com ja va passar fa dues edicions, la inestabilitat política ha impactat en el resultat del festival. "Hem hagut de batallar molt. La invasió de la temàtica politicosocial és molt gran al món artístic. Això passa a Catalunya, però també en altres llocs. El món va a la deriva i tot són incògnites", afirma Sunyer. Amb 95 espectacles, 47 estrenes i 243 funcions, el festival s'ha vertebrat aquest any en dos grans eixos: els muntatges que provenien de clàssics i els que abordaven realitats socials. Segons Sunyer, aquests últims són els que han funcionat millor, especialment "els que parlen d'allò que passa a la persona i de com li afecten certs temes socials", subratlla. D'entre aquests, han sobresortit peces com Sopro de Tiago Rodrigues, La melancolía del turista de Larios i Oligor, Kultur d'El Conde de Torrefiel i Una costilla sobre la mesa d'Angélica Liddell. Els dos últims, a més, han aconseguit un 100% d'ocupació.
Preus cada vegada més flexibles
La internacionalització de les produccions catalanes i la branca pedagògica del festival són, segons Sunyer, els vessants que han funcionat millor i que volen continuar potenciant. La Setmana de Programadors, amb més d'un centenar de professionals d'una quinzena de països, "ha fet aquest any un salt gros", diu el director, que destaca que la cita és un trampolí perquè les produccions catalanes es puguin veure en altres llocs del món.
També parla amb satisfacció dels resultats aconseguits amb el programa Atempo, que acosta les arts escèniques a les escoles i els instituts de Girona i Salt. El Torneig de Dramatúrgia per a alumnes de batxillerat ha sigut un dels grans èxits del festival aquest any. "Han treballat durant mesos un text teatral que després han interpretat actors coneguts, i la resposta dels estudiants ha sigut brutal", subratlla Sunyer, que afegeix que de cara a la pròxima edició donaran "més força" a la iniciativa.
El Temporada Alta ha comptat amb un pressupost de 3.564.457 euros, un 45,60% dels quals provenen de les aportacions públiques, un 30,62% dels patrocinadors i un 23,78% de la venda d'entrades. Idealment, Sunyer voldria que els percentatges s'ajustessin perquè representessin un terç del total del pressupost cadascun, i el festival treballa en aquesta direcció. "És un objectiu a mitjà termini però no volem apujar el preu de les entrades ", explica el director, que diu que treballen perquè els preus siguin "cada vegada més flexibles". En aquest sentit, el Temporada Alta ha posat en marxa enguany el projecte Artèria, que ofereix entrades a tres euros per als joves de menys de 30 anys.