Arts escèniques

Jeroni Obrador: "Som tots analfabets emocionals i això no és un insult, és la realitat"

Creador, acaba d'estrenar la pel·lícula de realitat virtual 'Ànima performativa'

El creador mallorquí Jeroni Obrador acaba d'estrenar la pel·lícula 'Ànima performativa'
27/03/2024
3 min

PalmaDesprés de presentar la darrera passa de la seva investigació, la pel·lícula de realitat virtual Ànima performativa, al seu Santanyí natal, Jeroni Obrador s’ha traslladat a Barcelona per continuar-hi treballant. Aquests dies fa una residència a la Nau Ivanow, des d’on ha pogut contactar amb diferents professionals vinculats de diferents maneres al seu treball. Al cap i a la fi, en els darrers temps Obrador s’ha dedicat a fer servir les tècniques de les arts escèniques per tal d’aprofundir en les possibilitats de la gestió emocional. “Si els actors estudien l’expressivitat d’una emoció i la interioritzen, per què no ho hem de fer tots?”, es demana. 

Aquesta pel·lícula que heu fet, Ànima performativa, pretén ser una mena de guia de les emocions per a aquells que hi accedeixin a través de la realitat virtual, no és així?

— Sí, és una manera de sistematitzar un alfabet emocional. Té una part educativa feta a través de la tècnica actoral, però també es basa en la teràpia i en la psicologia. Ha de ser una opció perquè la societat aprengui a decidir què vol sentir. Si ets capaç d’escriure una vocal, pots escriure un llibre. Però si no ets capaç de reproduir una emoció, com has de poder gestionar-la correctament i decidir si vols sntir-la o no? 

Pensau que ens falten molts coneixements en aquesta matèria? 

— Aprenem una llengua, a casa i a l’escola, però ningú ens ensenya res sobre les emocions. Som analfabets emocionals i no és cap insult, dir això, és constatar una realitat. A poc a poc es fan passes en aquest sentit, és cert. D’ençà que vaig començar tot aquest procés, el 2006, fins ara hi ha hagut certs canvis, però basta que cerquis a internet sobre l’ensenyament de les emocions i veuràs que hi ha molt poques coses…

I això té lligams més enllà del teatre i de la cultura, no? També en l’educació, per exemple. 

— I en la medicina. A la Nau Ivanow he pogut compartir experiències, per exemple, amb ginecòlogues, amb qui he pogut parlar de la part biològica de l’emoció. Perquè al cap i a la fi hi ha un treball de recerca també en les sensacions corporals en tota aquesta investigació: les primeres emocions les experimentam al ventre matern, de fet. 

Imatge de l'estrena d'Ànima performativa a Santanyí

I amb aquest treball de les emocions, què s’aconsegueix?

— Jo intent canviar la perspectiva de les persones. Solucionam els problemes mentalment, culturalment o socialment, però també ho hem de fer físicament: si pots canviar una emoció al teu cos, podràs canviar el pensament. Relativitzar-lo i connectar la intel·ligència amb les emocions, que avui dia estan molt desconnectades. 

Tot això, com dèiem, ho heu treballat des de les arts escèniques. De fet, vàreu fundar la companyia T-Shock Cultura Emocional que ja feia feina en aquesta línia i heu fet diferents propostes en aquesta línia… Com es trasllada tot això a una pel·lícula de realitat virtual?

— La idea és que els espectadors, fent servir les ulleres de realitat virtual, puguin fer exercicis vivencials de memòria corporal. Hi ha un actor, Xavi Torra, que els fa davant tu i t’ajuda a estudiar l’expressivitat de les emocions, una per una, i les vas memoritzant i interioritzant… Hi ha una petita performança i una escena de creació, i tot treballant les sis emocions bàsiques de Paul Ekman. A partir d’aquestes sis surten tota la resta de matisos, però és que actualment hi ha molta feina a fer, encara, per aprofundir en aquestes sis. I aquesta pel·lícula és una primera passa per acostar-s’hi. 

stats