Musicals
Cultura22/08/2024

Últims assajos de 'Mar i cel': "Ho hem donat tot"

Dagoll Dagom s'acomiada amb l'estrena de la quarta i última versió de l'emblemàtic musical

Barcelona"Ho hem donat tot", diu l'actor Jordi Garreta després d'una baralla amb ganivets a bord del gran vaixell mòbil que ha acompanyat Dagoll Dagom en totes les versions que s'han fet del musical Mar i cel. Garreta, que es posa a la pell del pirata Saïd, assajava aquest dimecres al Teatre Victòria de Barcelona la quarta i darrera versió d'un musical que haurà acompanyat més de tres generacions. Fa un mes que assagen per enllestir-ho tot abans d'una estrena, aquest 19 de setembre, que ha generat moltíssima expectació.

Acompanyats d'un piano, perquè l'orquestra amb tretze músics –la meitat dels quals ja hi van ser a la versió que es va fer el 2014– no s'incorporarà fins a la setmana vinent, l'elenc escoltava les correccions de la directora, Anna Rosa Cisquella, que en una gran llibreta blanca anava apuntant tot el que calia millorar. En aquest assaig no hi ha faltat un dels moments culminants de l'espectacle: la Blanca (interpretada per Alèxia Pascual) cantant "Per què he plorat per qui no havia de plorar?", mentre Saïd cantava "Per què ha plorat com mai no havia vist plorar?" La música no ha canviat. "Hem discutit si fer algunes variacions, però al final hem decidit no canviar res perquè no calia", diu el director musical, Joan Vives.

Cargando
No hay anuncios
Assaig "Mar i Cel"

This browser does not support the video element.

"El contingut sempre ha estat el mateix, però el repartiment és tot nou i molt jove, i la seva empremta fa que canviï l'espectacle. Ha costat molt fer el càsting perquè es van presentar més de 1.000 persones i hi havia molt de talent. És una pena que en aquest país no es facin almenys deu musicals l'any", lamenta Cisquella, que dirigeix el musical amb Miquel Periel, un altre històric de Dagoll Dagom. "Ara mateix tenim una barreja d'emocions, molta passió i molta emoció per totes les ganes que hi posa tothom, però també tristesa perquè s'està acabant", afegeix Cisquella. Amb aquest musical tan emblemàtic, Dagoll Dagom, després de mig segle al peu del canó, plega veles i s'acomiada definitivament dels escenaris. "Són 33 espectacles i cinc sèries de televisió, i crec que si hem durat tant és perquè hem experimentat, hem fet coses diferents i ens hem divertit. Hauria estat un avorriment si haguéssim fet sempre el mateix", afirma Cisquella.

Cargando
No hay anuncios

Més de 122.000 entrades venudes

La directora de Mar i cel explica que part de l'equip va fer una porra abans que es posessin a la venda les entrades: "Crec recordar que la meva aposta va ser de 50.000 i ja n'hem venut més de 122.000. Estem molt sorpresos de la resposta, però suposo que és un cúmul d'emocions del poble català, és una obra que han vist pares, fills i avis, passa el temps i molts la volen tornar a veure". Serà l'última vegada que qui la representa és Dagoll Dagom, però Periel no descarta que algú n'agafi el relleu: "Potser el Liceu es planteja fer-la". No hi haurà gira ni tampoc cap viatge a Madrid. "La darrera vegada que vam portar Mar i cel a Madrid ens van menystenir, potser perquè som catalans i militem per la llengua i la cultura catalana", diu Cisquella. Què se'n farà del vaixell –Cisquella defensa que és el 50% de l'espectacle– és una incògnita. "Hauríem de tenir un museu del teatre, però mai hi ha diners per fer-ho", lamenta Periel. "Catalunya és un país molt teatrer i es mereixeria aquest museu", afirma Cisquella, que també reclama més pressupost per a centenaris com el d'Àngel Guimerà, que se celebra aquest any: "No hi ha diners i els centenaris passen sense pena ni glòria perquè pràcticament no es fa res".

Cargando
No hay anuncios

Mar i cel va veure la llum per primera vegada el 1988 sota la direcció original de Joan Lluís Bozzo. Basat en l'obra d'Àngel Guimerà, amb música d'Albert Guinovart i text de Xavier Bru de Sala. "Quan Bru de Sala va escriure el text ja pensava en Israel i Palestina i en com actuava Israel amb Palestina, i ara és molt més bèstia", afirma Cisquella. El 1988 els protagonistes van ser Àngels Gonyalons i Carlos Gramaje, i el 2004, Elena Gadel i el mateix Gramaje. Anna Sanmartín i Roger Berruezo van encapçalar la versió del 2014. Entre la vintena de persones que enguany formen part del repartiment, figuren Bittor Fernández, Cisco Cruz, Anna Alborch, Guillem Ripoll, Sergio Escribano, Candela Díaz, Guillem Fole, Esteve Roig i Carme Giner.