L’univers lector, un espai que també és dels infants

Llibreteres i experts en la promoció de la literatura infantil i juvenil donen algunes claus per acostar els llibres als lectors més joves

Un nin llegint un llibre.
4 min

PalmaPer primera vegada en quaranta anys, un pregonet serà la primera activitat del programa de la Fira del Llibre de Palma; una manera de donar als lectors més joves la importància que es mereixen. El farà Catalina Valriu, pionera en l’àmbit del contacontes i que ja fa 35 anys que amb el seu personatge, na Caterina Contacontes, fa ruta per pobles de Mallorca per explicar històries. “Són els lectors del futur”, va dir el president del Gremi de Llibreters, Àlex Volney, en la presentació de la Fira, que començarà divendres vinent, dia 27 de maig. 

Generar interès en la lectura als infants i adolescents és un repte constant del sector del llibre. Si bé en termes editorials és un bon moment, les llibreries especialitzades són espais que sempre fan feina per captar l’atenció d’aquest target més jove. 

Llibreries vives 

Ja fa un temps que les llibreries –i això no és exclusiu de les que estan especialitzades en literatura infantil i juvenil– saben que han de ser molt més que un lloc de compravenda de llibres; cal crear un caliu especial, fidelitzar el client i ser un espai viu, on passin coses. Des de les clàssiques (i no per això menys interessants) presentacions de llibres, passant per tallers, clubs de lectura infantil i també espectacles musicals. 

“Els darrers anys, els propietaris de llibreries han fet molta feina per trobar fórmules de captació de clients i això ha transformat el model de negoci. Crec que ha ocorregut d’una manera més accentuada en els casos d’espais amb un gran fons de literatura infantil i juvenil. Són les llibreteres les que sovint divulguen i ensenyen les claus per promoure la literatura en aquest públic concret”, diu Marina Llompart, especialitzada en Promoció de Literatura Infantil i Juvenil i part de l’equip de l’Altra Tribu, la línia infantil de l’Altra Editorial.

Marta Jové, propietària de la llibreria La Il·lustrada, de Manacor, que va inaugurar-se fa més o menys un any, també considera que les llibreries “ja no es poden limitar només a vendre edicions” i que l’ofici de llibreter d’aquest àmbit implica tenir una especialització concreta, fet que provoca entendre l’espai de manera diferent, així com la relació amb les famílies que s’hi acosten:“Tenim un paper i una responsabilitat molt gran en relació amb la formació d’aquests nous lectors”, diu. Salomé Pereira, sòcia de la llibreria Curolletes de Palma, considera que s’ha de deixar que els més petits campin per l’espai: “És important avaluar què els crida l’atenció i veure com interactuen amb els llibres exposats”, apunta. 

Llompart explica que sovint la literatura per als més petits es tracta amb “poc respecte”, perquè el que se cerca més són “llibres que serveixin per a alguna cosa, com aprendre els colors”. De fet, la llibretera Neus Mateu, d’Es Raconet, en fa cinc cèntims: “Es venen molt bé els llibres joc, però la novel·la gràfica costa que surti, perquè els adults les consideren poca cosa. Les històries són dins”, comenta. Llompart hi reflexiona: “Els adults no llegim tot el dia edicions pràctiques, sinó per evadir-nos, entretenir-nos. Hauríem de plantejar el mateix per als més petits. Hi ha literatura infantil i juvenil de molta qualitat i s’ha de saber valorar. No els hem de posar un llibre a les mans perquè sigui una cosa didàctica, sinó perquè es mereixen gaudir de les històries”. Segons l’editora, encara costa assumir, “i això que vivim una època molt visual”, en què les imatges es llegeixen i la quantitat de text “no és sinònim de dificultat o senzillesa”.  

Fascinació per l’oralitat

Valriu, que també és escriptora –va guanyar el Premi Mallorca de Literatura Infantil amb el conte Mare, d’on venen els infants?– i doctora en Filologia Catalana, pensa que el contacontes és “una bona eina” per acostar els infants al món del llibre: “Estan atents a uns arguments, distingeixen personatges… Tot això pot despertar la curiositat de l’interlocutor i les seves ganes de saber-ne més”. Això pot passar, especialment, si la història que s’explica al·ludeix a un llibre en concret: “És una manera de conèixer autors, il·lustradors i interessar-se per altres obres seves”. El contacontes és l’activitat estrella de les llibreries especialitzades en literatura infantil i juvenil, ja que és una manera de fer entrar els infants a l’espai. “Són imprescindibles per aconseguir que els més petits es familiaritzin amb les llibreries”, diu Marta Prunés, propietària de Lila i els contes, juntament amb la seva germana Núria. “Normalment, si les famílies venen a una activitat gratuïta, s’enduen alguna cosa de la llibreria. A part, és una manera que hi entri gent nova. De vegades l’encertes amb un autor i ve algú que no havia vingut mai”, apunta.

La literatura infantil i els adults 

Els adults poden llegir llibres que es categoritzen com a infantils o juvenils? La resposta, segons les llibreteres i professionals contactades per aquest mitjà, és que sí, però hi ha matisos. Llompart diu que no combrega gaire amb aquestes etiquetes, però que, d’alguna manera, “ens hem de fer la vida més fàcil entre tots”. Ara bé, mentre pensa que la bona literatura, encara que sigui etiquetada com a infantil o juvenil, la pot llegir tothom, hi ha una literatura de nínxol que “és més complicat que funcioni en altres edats”. 

Neus Mateu, d’Es Raconet, reivindica que els llibres no caduquen i que “no tenen edat”: “Potser compram un llibre a un infant que amb 5 anys entendrà una cosa i quan sigui un poc més gran el gaudirà d’una altra manera”. A més, a ella li encanta llegir els contes dels seus fills. “Si els adults perdessin la por dels llibres infantils, en gaudirien molt”, assegura Neus Mateu. 

Una cosa que Marta Jové no dubta a destacar és el gran moment que viu l’edició de literatura infantil i juvenil: “Mai hi havia hagut una oferta tan diversa i quantiosa”, celebra. Però fa referència a la moda, les tendències:“El nostre sector no s’escapa de les modes i ara mateix hi ha certa tendència als llibres recepta. El tema de la literatura d’autoajuda infantils se’ns ha escapat una mica de les mans”, menciona. 

En tot cas, cal saber que “no per llegir de petits serem grans lectors en el futur, igual que no som lectors per comprar llibres per Sant Jordi”, segons Marina Llompart. Però ajudar els més petits a entrar en l’univers del llibre és una aventura en si mateixa i plaent per als més grans i, és clar, per als més petits.

stats