Wilco i The Afghan Whigs destaquen en una jornada marcada pel retorn als 90
Mazzy Star, Archers of Loaf i Mudhoney també rememoren el seu passat
BarcelonaEl recinte del Fòrum va presentar dijous l'aspecte de les grans ocasions, amb una gentada que va omplir l'escenari principal del Primavera Sound per veure Wilco. L'organització no va facilitar xifres oficials d'assistència, però tot fa pensar que hi va haver gairebé 40.000 espectadors. En aquesta primera jornada, el fil argumental de les actuacions era el retorn als 90, protagonitzat per grups com The Afghan Whigs, Mazzy Star, The Archers of Loaf o Mudhoney.
L'escenari San Miguel, que continua sent el principal, ha quedat petit al costat de l'escenari Mini, que tot i el nom té una capacitat aclaparadora. Tot i així, el primer manté l'estatus i dijous va programar els teòrics caps de cartell de la nit: Wilco. La banda de Jeff Tweedy va començar amb la tempesta elèctrica de 'Poor places' i les atmosferes electròniques d''Art of almost', però amb un so irregular. El concert es va moure després pel terreny de la correcció, amb poques sortides de to i l'habitual perícia harmònica dels de Chicago, que van primar la calma per sobre del brogit.
Abans de Wilco, el mateix escenari va acollir la magnífica actuació de The Afghan Whigs, comandats per un pletòric Gregg Dulli. El líder del grup nord-americà va defensar el repertori amb convenciment i amb el suport d'un quintet que el va ajudar a transmetre tota la càrrega emocional de les cançons. Rock sense edat que va sonar més modern que als 90.
La nostàlgia per l'última dècada del segle XX va recórrer el concert de The Archers of Loaf. Aquest petits mites de l'escena de Chapell Hill van fer el que millor sabien fer aleshores: dipositar tota la fe en un 'indie' rock molt elèctric. Mazzy Star també van ser fidels al seu passat amb un concert que es va desenvolupar gairebé a les fosques, amb la cantant Hope Sandoval hipnotitzant des de l'obscuritat.
En la primera jornada del Primavera Sound al Fòrum també van destacar les actuacions dels grups locals Pegasvs, Doble Pletina i La Estrella de David, els tres encarregats d'obrir la sessió a les cinc de la tarda. La dosi de soroll metàl·lic la van aportar els nord-americans A Storm of Light, i el pop més sofisticat va venir de la mà de Baxter Dury, que presentava el disc 'Happy soup'. I el sevillà Antonio Luque va lluir un repertori ple de grans èxits a l'escenari Mini, on els nord-americans Death Cab For Cutie van aconseguir aplegar un gentada considerable.
Més espai i menys cues
L'espai guanyat al recinte i una nova distribució dels escenaris va facilitar el trànsit dels espectadors, i la decisió de permetre pagar les consumicions directament en efectiu a les barres va evitar els problemes logístics i les cues d'altres edicions. En canvi, la connectivitat 2.0 va patir les conseqüències de la concentració d'usuaris de 'smartphones' i, com passa en altres esdeveniments multitudinaris, hi va haver moltes dificultats per fer servir el WhatsApp i Twitter. Precisament per això, dins el recinte amb prou feines es podia seguir l'evolució a la xarxa de les reaccions provocades per l'afer que va enfrontar l'organització del festival i 'El Periódico', després que es fes públic que el Primavera Sound havia retirat l'acreditació a Jordi Bianciotto, el periodista que dimecres va signar un article en què qüestionava, de manera ponderada, la poca presència d'artistes catalans al festival. Finalment, totes dues parts van pactar una treva i a última hora de la nit Bianciotto va recuperar l'acreditació.