Art
Cultura27/06/2024

Wolf Vostell, l’artista que volia posar un avió esclafat a Son Sant Joan

Una exposició a Can Balaguer explora els projectes de l’històric artista fundador del col·lectiu Fluxus i les connexions que va establir entre Berlin, Malpartida i Palma

PalmaFa tot just trenta anys que un artista llavors ja consolidat en el panorama de l’art contemporani, Wolf Vostell (Leverkusen, 1932-Berlin, 1998), feia esbossos d’una escultura immensa que projectava instal·lar a l’aeroport de Palma. Amb el títol La Afrodita de Palma, tenia la idea de posar a un dels accessos de Son Sant Joan les restes d’un avió accidentat de Spantax, de més de 30 metres d’alt, d’on sortia una cama femenina. “Era, a la seva manera, un homenatge al turisme del segle XX que havia d’esdevenir una peça monumental”, ha explicat Magdalena Aguiló, comissària de l’exposició Connexió Vostell [Berlin - Malpartida - Palma] que s’inaugura aquest divendres a Ca’n Balaguer de Palma. 

"El projecte finalment va acabar frustrat. Vàrem perdre una oportunitat històrica de tenir un element tan significatiu, que hauria esdevingut un emblema de la ciutat, i que obsequiava els visitants amb una mirada insolent i provocadora que s’enfrontava als convencionalismes”, opina Aguiló. “Aprovar aquesta intervenció hauria estat d’un avantguardisme gairebé punky per part de les institucions d’aquell temps”, ha puntualitzat entre rialles Fernando Gómez de la Cuesta, coordinador general de Cultura i Arts Visuals de l’Ajuntament de Palma, organitzador de la mostra.

Cargando
No hay anuncios

Aquesta Afrodita de Palma, de la qual ara s’exposen esbossos, fotografies i també les cartes intercanviades amb Aena, que va ser qui finalment va declinar el projecte, és només un dels vincles amb Mallorca de l’artista fundador del col·lectiu Fluxus i pioner del videoart. Són documents que fins ara no havien estat degudament investigats i documentats, tal com la comissària ha pogut constatar: “Només vaig trobar referències a qualque projecte puntual”, ha assegurat, “però eren sovint informacions incompletes i no perquè s’hagués volgut ignorar, sinó per desconeixement, bàsicament”. És per això que Aguiló s’ha encarregat, durant el darrer any, de trescar entre els arxius de col·leccionistes privats i també de diferents institucions públiques a la recerca de tota la informació que permetés crear un relat sobre les diferents intervencions que o bé va fer o bé va estar a punt de fer l’artista alemany a les Balears i que ara conformen l’exposició a Can Balaguer. 

“Si bé ja hi havia hagut un intent de fer qualque cosa amb ell a finals dels anys 80 per part de Ferran Cano, no va ser fins al 1992 que es va posar en marxa un projecte molt interessant i absolutament contemporani com era la intervenció de quatre fars d’Eivissa i Formentera per part de quatre artistes, i Wolf Vostell n’era un. Havia dissenyat un fotomuntatge amb un avió caigut, aquest element essencial a la seva trajectòria que conjuga vida i mort, creació i destrucció, i on també s’introduïa la sensualitat femenina”, ha relatat Aguiló, qui també va estar involucrada en una iniciativa que ha qualificat de “molt ambiciosa”. “Tanmateix, l’endemà de la presentació del projecte, que comptava amb la participació de la universitat, per exemple, des d’autoritat portuària es va denegar per perillositat per a la circulació marítima”, ha explicat amb un lleuger somriure que constatava la incredulitat que en aquell moment va acompanyar tots els participants del projecte. 

Cargando
No hay anuncios

L’exposició i les activitats

Per a la mostra Connexió Vostell [Berlin-Malpartida-Palma], en total s’ha aconseguit reunir una seixantena d’obres entre escultures, dibuixos, fotografies i gravats signats per l’artista alemany. Són peces que provenen de més d’una quinzena de prestadors, i que se sumen a tota la documentació que complementa aquests materials i que serveix per ubicar-los en el temps i en l’espai. Una botella de Coca-Cola intervinguda, maquetes que no es van convertir en realitat i referències a alguns dels elements clau a la trajectòria de l’artista, com les pantalles i els vehicles, són presents en una exposició on també es pot veure el vídeo íntegre de Sara-jevo 3 fluxus pianos, una acció musical pensada específicament per a l’Espai Cúbic de la Fundació Pilar i Joan Miró que es va dur a terme dia 9 de setembre de l’any 1994. Hi participaren el mateix Vostell, la seva dona, Mercedes Guardado tocant-hi la ximbomba, i la soprano Nancy Bellow, a més d’una model que s’hi passejava completament nua. 

Cargando
No hay anuncios

Els esbossos i notes de l’artista així com la documentació original que acompanyà aquesta intervenció s’exposen a l’inici d’un recorregut on cada peça sembla contenir milers d’històries a contar. És per això que s’han organitzat diferents visites guiades amb la comissària de l’exposició (els dies 11 de juliol i 12 i 14 de setembre) a més d’activitats com una “mediació Fluxus” amb l’artista visual Leticia María Muñoz o una conferència sobre la trajectòria de Wolf Vostell que tindrà lloc dijous dia 26 de setembre a càrrec de Mar Lozano, catedràtica emèrita de la Universitat d’Extremadura.