Xavier Albertí deixa un TNC més rejovenit

Durant els vuit anys com a director del teatre ha aconseguit una mitjana d'ocupació del 80% i més d'un milió d'espectadors

Xavier Albertí amb els textos teatrals editats pel TNC els darrers vuit anys
3 min

BarcelonaEnvoltat de tots els llibres que ha editat els últims vuit anys, Xavier Albertí ha tancat aquest dilluns l'etapa com a director del Teatre Nacional de Catalunya (TNC). "Ha estat una experiència d'una intensitat fora mida que m'acompanyarà sempre", ha dit Albertí, que marxa satisfet d'haver fet del TNC "un nucli de reflexió sobre la qualitat de la nostra societat, des de les arts escèniques". Les dades indiquen que, els últims vuit anys, el TNC ha obtingut una mitjana d'ocupació del 80% i 1.042.642 espectadors. "Hem duplicat el públic jove i hem aconseguit rebaixar l'edat mitjana dels espectadors fins als 48 anys", subratlla. Un dels objectius que es va marcar quan va assumir la direcció de l'espai, el setembre del 2013, era precisament treballar perquè "el TNC fos una casa oberta a la societat". Albertí passa el relleu a la nova directora del TNC, Carme Portaceli, que aquesta temporada ja ha estat treballant al teatre per fer el traspàs i a partir del setembre n'assumirà plenament la direcció.

En vuit temporades, Albertí ha programat 189 espectacles, bona part dels quals (43) han estat de teatre català contemporani, seguits de muntatges de "teatre patrimonial" (35), clàssics universals (30), teatre familiar (20), teatre contemporani universal (19), musicals (12), dansa (12), multidisciplinaris i socials (11) i circ (7). "Ha guanyat la voluntat de seguir el pols a la nostra contemporaneïtat. Hem trobat que aquests espectacles tenien alguna cosa important a aportar-nos com a societat", afirma el director sobre el predomini de teatre català actual.

Tot i això, durant la seva etapa al TNC ha procurat donar protagonisme també al patrimoni dramatúrgic català amb els anomenats Epicentres, cicles d'espectacles i activitats al voltant d'un autor. N'han format part noms com Àngel Guimerà, Lluïsa Cunillé, Joan Brossa i Santiago Rusiñol. "Havíem de recuperar i reconstruir una certa tradició de recepció per tornar a avaluar obres que, per atzars històrics que hem anat patint, no han tingut una continuïtat lògica a l'imaginari del país. Moltes obres es van estrenar en un moment determinat i no han tornat a pujar mai més a un escenari a causa de la llarga nit del franquisme, de la Guerra Civil i de l'exili republicà", diu Albertí.

Més de 12.000 lectors de teatre

Entre les xifres que deixa Albertí al seu pas pel TNC també destaca el rècord històric d'abonats (5.503) i la publicació de fins a 465 obres de teatre. Potenciar l'edició de textos escènics era, de fet, una de les principals voluntats del director des que va assumir el càrrec. "Quan vam començar ens deien que no hi havia lectors de teatre i que no es llegia teatre. Això és producte de moltes rèmores, com que el teatre no ha estat present en les línies d’educació de casa nostra. Hem aconseguit que les llibreries tinguin un espai vinculat a la literatura dramàtica i que hi hagi 12.000 lectors únics al projecte Llegir el teatre fet en 119 biblioteques catalanes".

'La Rambla de les Floristes' és un dels espectacles que Albertí ha programat a la Sala Gran

Durant vuit anys, el director del TNC ha intentat, diu, trencar amb la idea que el teatre "és un lloc on només s'apugen i s'abaixen telons" per convertir-lo en un espai de reflexió per avaluar la qualitat ètica de la societat. "Les arts no deixen de ser això, un paper assecant que recull de manera admirable els temps que els han produït. Reflecteixen la pulsió de la vida de la gent d’aquells temps", apunta Albertí. També ha posat èmfasi en l'esforç per transformar el TNC en un espai més inclusiu. "Cal garantir l’accessibilitat de les persones amb cadires de rodes i no relegar-los a les últimes files. Ho hem aconseguit a la Sala Tallers, a la Sala Gran encara no", lamenta Albertí, que espera que Portaceli tingui "la sort i els recursos" per assolir-ho.

Albertí marxa del TNC amb l'agenda ben plena. El cap de setmana passat ha estrenat al Festival Grec La mala dicció, un espectacle protagonitzat per Jordi Oriol, Paula Malia i Carles Pedragosa que es veurà a la tardor al Teatre Lliure. També dirigirà El cos més bonic que s’hauria trobat mai en aquest lloc, un text de Josep Maria Miró guardonat amb el Premi Born de Teatre. I n'hi ha més: prepara Caravaggio, Vermeer y Velázquez amb la Compañía Nacional de Teatro Clásico (CNTC), l'òpera El abrecartas al Teatro Real i "potser alguna cosa al TNC" que s'anunciarà més endavant.

stats