Xavier Gual publica un 'thriller' psicològic centrat en els misteris al voltant de Dalí
La novel·la, publicada per Columna, barreja ficció i realitat a partir de diversos fils argumentals
BarcelonaS'han publicat fins ara molts llibres sobre Salvador Dalí que parlen sobre la seva figura i les seves obres, però gairebé no s'han fet 'thrillers' psicològics mesclant realitat i ficció centrats en el món misteriós de Dalí. El nou llibre de Xavier Gual, 'Els fantasmes de Dalí' (Columna), trenca amb aquesta mancança. "La novel·la traspua molt Dalí i és una guia molt pràctica per saber bastant de Dalí, i com respirava i pensava", ha indicat l'escriptor.
Ell llibre té diversos fils argumentals. Un dels principals és una visita que rep un vell i decrèpit Dalí al castell de Púbol i que li fa canviar tot el que ell creia, i l'altre és una persona obsessionada pel pintor. Xavier Gual assegura que Dalí és "un personatge que atrapa molt", i ha admès que va haver de treure unes 30 pàgines d'anècdotes. L'escriptor ha indicat que tot va començar amb una proposta que li va fer la seva dona, que el va reptar a fer una novel·la sobre Dalí. En aquest context, ha ressaltat que hi ha molta gent molt coneixedora de Dalí, i que és un personatge molt complex. "Per fer-ho, ho has de fer bé", i no es pot "fer el ridícul amb qualsevol tonteria", ha afegit. Gual ha dit que es volia allunyar de la imatge superficial, "histriònica i boja" de Dalí.
L'escriptor es va documentar sobre el món de Dalí més de tres anys. Gual va buscar algun punt de la seva biografia per estirar del fil i construir una trama amb un 'thriller'. A l'escriptor li va cridar molt l'atenció la història del germà gran que va tenir Dalí, que també es deia Salvador i que va morir de meningitis. En morir el germà i néixer Dalí pintor, els pares li van posar el nom del germà mort: Salvador. Això va portar Gual a parlar dels "tristos" darrers anys de Dalí. També li va cridar l'atenció el capítol tràgic de l'incendi a Púbol, on un Dalí vell gairebé va morir. De fet, el llibre se centra sobre tot en els darrers anys de Dalí, i això "li permet parlar de tot". En aquest context, ha introduït un element: la visita que rep al castell de Púbol.
Un llibre amb un punt fantasmagòric
Gual també va incloure un element fantasmagòric a l'obra després d'una experiència que va tenir el visitar amb la seva dona i la seva sogra el castell de Púbol, on elles van sentir la presència de Gala en una de les habitacions del castell −just on hi ha els vestits de la dona de Dalí− i els va donar "mal rotllo". El tercer element de l'obra és una persona, Guillem, obsessionada amb el personatge de Dalí que, amb el pretext de documentar-se sobre la bogeria del pintor, viatjarà a Figueres i a Portlligat, on compartirà estada amb un antic company d'estudis, l'Hèctor, i la seva parella, la Vicky. En Guillem està obsessionat per Dalí, amb qui creu que té més coses en comú, a part del deliri.
El llibre també fa una barreja dels seus discursos, que va enllaçant en les històries. D'aquesta manera es fa molt present el personatge de Dalí i els seus pensaments. "Volia fer-ho ben documentat, sense donar una imatge frívola de Dalí, perquè molts es queden amb el boig dels bigotis", ha dit Gual, que ha afegit: "És més que un pintor, és un artista precursor del segle XX en la cultura pop i la comercialització de l'art". Xavier Gual és filòleg i ha treballat de periodista i professor de secundària. Com a escriptor ha publicat 'Els tripulants' (premi Ribera d'Ebre), 'Ketchup', 'El gat que va perdre els bigotis' i 'El mediador'. A més dels reculls de narracions 'Delirium tremens' (premi Mercè Rodoreda) i 'Estem en contra' (premi Pere Quart d'humor i sàtira).