El 91% de les empreses de Menorca va augmentar costos el 2021
El 66,1% ha traslladat aquesta pujada als seus preus i gairebé la meitat ho ha fet assumint en el seu compte de resultats
MAÓEl 91% de les empreses associades a PIME Menorca es va veure afectat per l'increment de preus el 2021, segons posa de manifest l'estudi fet públic aquest dijous per la patronal. Les pujades de preus més significatives fan referència al combustible (64,7%), el subministrament elèctric (61,2%), la matèria primera (51,2%) i el producte elaborat (33,5%).
Amb l'objectiu de reduir l'impacte d'aquests sobrecostos a la cadena de producció, el 35,1% de les empreses ha repercutit íntegrament en la pujada de preus i el 31% només ho ha fet parcialment. Segons l'estudi de PIME, del total d'empreses, el 66,1% ha traslladat aquesta pujada als seus preus i gairebé la meitat de les empreses que ha incrementat els preus, ho ha fet en part assumint en el seu compte de resultats les pèrdues que ha pogut ocasionar-li. El 26,1% de les empreses que han repercutit l'augment de preus de manera íntegra han estat les empreses de serveis, seguides per l'activitat industrial i amb alguna diferència els sectors del comerç i de la construcció.
Com a conseqüència, l'adopció de mesures per part dels empresaris ha suposat que el 78,7% hi ha reduït marges, el 24,3% hi ha endarrerit les entregues de les comandes, l'increment d'estocs també ha estat una opció per evitar retards per al 21,3%, i el 17,2% de la demora de les comandes de mercaderies i l'increment de preus l'ha generat la pèrdua d'encàrrecs i clients. D'altra banda, l'estudi reflecteix que el 63,6% ha tingut problemes d'entrega de subministrament, de matèria primera, components o producte acabat durant el 2021.
D'entre les empreses que manifesten dificultats de subministrament, el 27,5% es dedica a l'activitat comercial, seguit pel sector de serveis i el d'indústria que suposen el 24,7%. Els retards a les entregues han arribat a un període de temps entre un i tres mesos per al 19% de les empreses, mentre que el 26,7% ha patit retards entre dues i tres setmanes, i un 20,7% de fins a un mes.