Moda

Adidas trenca amb Kanye West amb un cost de 250 milions d'euros

El gegant alemany de roba esportiva és l'última empresa que ha tallat vincles amb el raper i dissenyador després dels seus recents esclats antisemites

Demanda multimilionària a Kanye West de la família de George Floyd
Vanessa Friedman, Michael J. de la Merced i Melissa Eddy/ The New York Times
25/10/2022
4 min

Adidas ha fet públic un comunicat aquest dimarts anunciant que tallava els llaços amb Kanye West i posava fi a la que podria haver estat l'associació de moda corporativa més important de la carrera del raper i dissenyador. La ruptura es produeix després d'una sèrie de comentaris antisemites de West, que es va fer seu un eslògan associat amb els supremacistes blancs. L'empresa alemanya, que s'havia enfrontat en els últims dies a un augment de les trucades que demanaven que tallés la seva relació amb Ye, nom amb el qual ara es coneix West, va dir que la rescissió de contracte li costaria 250 milions d'euros aquest any.

El final de l'associació de gairebé una dècada, que es va considerar enormement lucrativa tant per a Ye com per a Adidas, va plantejar preguntes sobre què vindria després per a Ye, que ha estat una de les estrelles del pop més influents de les últimes dècades, però que, en els últims anys, s'ha tornat cada cop més polaritzador i poc fiable. CAA, l'agència de representació de Ye, ha deixat de representar-lo, i Def Jam, la seva companyia discogràfica, va anunciar que el contracte havia expirat l'any passat.

"Adidas no tolera l'antisemitisme ni cap altre tipus de discurs d'odi", va explicar la companyia alemanya en el comunicat. "Els comentaris i accions recents de Ye han sigut inacceptables, odiosos i perillosos, i violen els valors de l'empresa de diversitat i inclusió, respecte mutu i equitat". L'empresa de roba esportiva, amb seu a Herzogenaurach, Alemanya, va dir que posaria fi a l'associació immediatament, finalitzaria la producció de productes de la marca Yeezy i aturaria els pagaments a Ye i les seves empreses.

Durant l'últim mes, West ha desafiat els límits del comportament acceptable fins i tot per a un provocador conegut com ell. A la seva desfilada YZYSZN9 de la Setmana de la Moda de París, va portar una samarreta amb el lema White Lives Matter (Les vides blanques importen), una versió del lema antiracista Black Lives Matter, que la Lliga Antidifamació ha identificat com a discurs d'odi i ha estat adoptat pel moviment supremacista blanc. Poc després va fer comentaris antisemites a les xarxes socials i en diverses entrevistes.

Reacció immediata

La reacció va ser immediata en molts casos. Instagram i Twitter van suspendre els comptes de Ye. Ari Emanuel, d'Endeavour, l'empresa matriu de l'agència de talents WME, va demanar a les empreses d'entreteniment que deixessin de treballar amb ell. Balenciaga, la casa de moda que s'havia associat amb Ye en el seu projecte Yeezy Gap (que va acabar al setembre) i que va obrir la seva passarel·la a París amb Ye, va esborrar les seves imatges i vídeos de la desfilada. Imatges similars van desaparèixer de Vogue Runway, la plataforma de registre de desfilades de moda, i la mateixa revista Vogue va declarar que "no tenia cap intenció" de treballar més amb Ye.

Tot i que Adidas va ser un dels primers socis corporatius de Yeezy a anunciar públicament, el 6 d'octubre, que havia posat la relació sota “revisió”, el fet que l'empresa no es mogués més de pressa per trencar oficialment els llaços amb el raper va començar a passar-li factura. Com moltes de les altres connexions de moda de Ye, Adidas semblava que no es decidia, potser esperant una disculpa pública que pogués canviar les coses. A diferència de les altres relacions comercials de Ye, que eren en gran part no oficials i basades en aparences mútuament avantatjoses, posar fi a l'acord entre Yeezy i Adidas tindria importants implicacions contractuals i a llarg termini; les dues marques estaven entrellaçades no només públicament, sinó també des del punt de vista econòmic i logístic.

La Lliga Antidifamació, però, ha augmentat la pressió sobre Adidas aquesta setmana, després que membres d'un grup d'odi pengessin una pancarta que deia "Kanye té raó sobre els jueus" en una autopista de Los Angeles. A Alemanya, el Consell Central dels Jueus va demanar al gegant de la roba esportiva amb seu a Baviera que tallés els seus vincles amb Ye. "La responsabilitat històrica d'Adidas no només està en les arrels alemanyes de l'empresa, sinó també en la seva vinculació amb el règim nazi", va dir Josef Schuster, el cap del Consell. "Simplement, espero que aquesta empresa prengui una posició estricta respecte a l'antisemitisme".

El fundador d'Adidas, Adi Dassler, pertanyia al Partit Nacional Socialista, i la seva fàbrica es va veure obligada a produir munició en els últims anys de la Segona Guerra Mundial. Només gràcies a la declaració jurada d'un amic jueu a Dassler se li va permetre fundar l'empresa actual després del conflicte bèl·lic. Les declaracions antisemites fetes en línia poden ser objecte de denúncia a Alemanya i s'espera que les empreses amb vincles amb l'època nazi actuïn per evitar el retorn d'aquest sentiment.

A mesura que en els últims dies la pressió sobre l'empresa anava augmentant als Estats Units, la direcció es mantenia en silenci, cosa que frustrava fins i tot els seus executius. Les accions d'Adidas van caure més d'un 7 %, el seu punt més baix des del 2016, després de l'anunci de dimarts. En conjunt, els títols han perdut més d'un 20 % durant l'últim mes.

Adidas va començar a col·laborar amb Ye després que deixés Nike. S'estima que l'associació d'Adidas amb Yeezy, l'empresa de Ye, que inclou sabatilles esportives i roba, val milers de milions, la qual cosa la converteix en una de les principals fonts de riquesa del raper. Treballar amb Ye va donar a la companyia un impuls de creativitat i credibilitat que va ajudar a atraure dissenyadors d'alta costura com Gucci i Balenciaga.

La companyia va dir que esperava que la mesura tingués un "impacte negatiu a curt termini de fins a 250 milions d'euros" en els seus beneficis d'aquest any. Adidas fabrica els uniformes de les seleccions de futbol alemanya, espanyola i argentina, que enguany jugaran al Mundial que se celebrarà al novembre i desembre a Qatar. Ted Deutch, el cap executiu del Comitè Jueu Americà, va dir que celebrava "aquesta acció decisiva, encara que tardana, d'Adidas". I sobre Ye va comentar: "Es pensava que mentre els diners continuessin circulant podia parlar amb impunitat".

Ye ha afirmat que té previst obrir les seves pròpies botigues minoristes com a part del seu rebuig al món corporatiu i de la creació que sembla que ha anomenat Yecosystem. Però el futur de Yeezy no està clar. Ye encara és propietari de la marca comercial Yeezy, però Adidas ha dit en el seu comunicat que és l'"únic propietari" de tots els drets de disseny dels productes actuals.

Copyright The New York Times

stats