Economia 30/10/2023

Les aerolínies han d'oferir gratuïtament l'equipatge de mà, recorda Consum

La Direcció General de Consum enumera els serveis que inclou el contracte de transport aeri

ARA Balears
2 min
Un passatger a l'aeroport mira el vol d'un avió.

PalmaEl contracte del transport aeri és aquell mitjançant el qual la companyia es compromet a transportar el passatger i el seu equipatge d’un punt a un altre en el temps pactat. Ara que s’acosta Nadal, la Direcció General de Consum recorda els serveis que inclou el contracte de transport aeri. Segons la Llei de navegació aèria, l’equipatge de mà i les compres fetes a l’aeroport s’inclouen en el contracte de transport aeri. Per això, quan un passatger reserva i paga un vol, no es pot cobrar un suplement per aquest equipatge.

En concret, la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum recorda que la companyia ha d’oferir, sense cap cost addicional, les prestacions següents:

  • La targeta d’embarcament i qualsevol document contractual són gratuïts, formen part del contracte. No es pot cobrar per imprimir la targeta d’embarcament al passatger.
  • L’equipatge de mà, és a dir, tot el que la companyia permet pujar a l’avió al passatger, és gratuït, compres en botigues de l’aeroport incloses. No es pot cobrar la maleta de cabina. Les companyies han d’informar de manera clara de l’equipatge que consideren 'equipatge de mà'.
  • Un seient per passatger, gratuït. Les aerolínies no poden obligar els passatgers a seleccionar seient. Els menors d’edat han d’anar acompanyats pels pares o tutors.
  • El servei de cinturó de seguretat és obligatori i gratuït.
  • Els servei de bany és obligatori i gratuït.
  • La companyia ha de traslladar el passatger des de l'aeroport de sortida fins a l'aeroport d’arribada, en el temps pactat. Els retards compten des de l’hora d’arribada, no de la de sortida. Si la companyia incompleix aquesta obligació, hi ha un Reglament Europeu que estableix una sèrie de compensacions al passatger.
  • Els passatgers amb mobilitat reduïda tenen dret a ser atesos en relació amb la manca de mobilitat sense cost afegit. S’ha de demanar aquest servei amb antelació, normalment quan contractam el vol.

Quin són els serveis opcionals de pagament que pot contractar el passatger fora del contracte de transport aeri?

  • Equipatge facturat. Els preus i el pes d’aquest equipatge són els que indiquen les tarifes i condicions de cada companyia.
  • Serveis de prioritat d’embarcament. Els passatgers poden contractar aquest servei addicional de pagament suplementari.
  • Servei d’elecció de seient. El passatger pot seleccionar un seient a l’avió, però ha de pagar un suplement. És un servei opcional. Si el passatger no selecciona un seient, la companyia ha d’assignar-n’hi un, sense cap cost.

Consum posa a disposició de la ciutadania un full de reclamació i el procediment per reclamar les incidències que no corresponen a l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), com les incidències amb l’equipatge, el cobrament per imprimir la targeta d’embarcament o per l’equipatge de mà; o per qualsevol altra incidència que no pertoqui a l’AESA.

stats